Prvý legalizovaný Uber v Európe

V estónskom parlamente je v prvom čítaní zákon, ktorým sa legalizuje zdieľaná ekonomika v oblasti prepravy. Estónsko by tak od januára budúceho roka malo byť prvou krajinou v Európe, kde bude legalizovaný Uber a jeho konkurencia Taxify.

Prvý legalizovaný Uber v Európe

Estónsky premiér sa už minulý rok nechal počuť, že: „Nebolo by rozumné v čase, keď veľká časť sveta hľadá protekcionistické dôvody na zákaz zdieľanej ekonomiky, aby Estónsko bolo prvou krajinou, ktorá privíta Uber, Taxify a Airbnb?“

Moderný prístup

Takto rozmýšľa premiér, ktorý chce vytvoriť prostredie, kde budú môcť ľudia maximálne ťažiť z novej zdieľanej ekonomiky. Podľa návrhu zákona budú na „uberistov" kladené len základné požiadavky ako zobrazovanie ceny pred jazdou, spolu s menom spoločnosti a vodiča, ktorý sa vás chystá niekam odviesť a spätné poskytnutie informácie o tom, odkiaľ a kam človek cestoval.

Takéto automobily nebudú môcť byť označené ako klasické taxíky, nebudú môcť naberať ľudí z ulice na kývnutie (len elektronicky) a nebudú môcť využívať špeciálne jazdné pruhy pre verejnú dopravu. Platformy sú navše zodpovedné, aby ich vodiči splnili základné požiadavky ako vlastnenie vodičského preukazu, bezúhonnosť, alebo zistiť, či v minulosti nejazdili pod vplyvom alkoholu.

Regulácia bežných taxislužieb

Čo je však na estónskom prípade najzaujímavejšie - a môžeme povedať, že typicky estónske - malo by klesnúť aj regulačné zaťaženie bežných taxikárov. V takomto prostredí sa niet čomu čudovať, že zdieľaná ekonomika prekvitá.

Pred pár dňami vydalo estónske ministerstvo hospodárstva štúdiu, kde vypočítalo, že celkový rozsah zdieľanej ekonomiky bol v roku 2016 viac ako 40 miliónov eur. Na krajinu s 1,3 miliónmi obyvateľov to nie je zlé. Najdôležitejší je však trend.

Za posledných pár rokov narástli platformy až viac ako sedemnásobne a do roku 2020 sa odhaduje ďalší štvornásobný nárast. Inde vo svete sa zdieľaná ekonomika musí pasovať s reguláciami, ktoré boli spravidla vytvorené v predchádzajúcom storočí pre jej predchodcov z tradičných sektorov.
Zastarané pravidlá

Keď boli tieto regulácie tvorené, jej autori ešte nemohli počuť o internetových platformách, či dokonca ani vidieť počítač. Neexistovali totiž. Tieto regulácie sú zastarané a ich prísne dodržiavanie zo strany platforiem by znamenalo, že by ani žiadne platformy a zdieľaná ekonomika nevznikli. Aj napriek tomu niektorí ľudia tvrdia, že obchádzanie regulácií zdieľanou ekonomikou je neprípustné.

To je však len pol pravdy. Zdieľaná ekonomika si totiž v rovnakom čase vytvára svoje vlastné regulácie a pravidlá. A tieto môžu byť dokonca ešte prísnejšie, ako tie v tradičných sektoroch. Viete si predstaviť, že by existoval zákon, že taxikár stratí licenciu po tom, ako sa pár krát zle správal k zákazníkom? Na platformách ponúkajúcich prepravu je to úplne normálna situácia. To, čo zdieľaná ekonomika v skutočnosti potrebuje je, aby verejný regulátor uznal jej vlastné regulačné nástroje a povolil ich ako alternatívu v legislatíve.

Tak ako napríklad v spomínanom Estónsku, kde požadujú od platforiem len základné veci na jej informačný systém a základne požiadavky, ktoré majú kontrolovať u svojich vodičov. Všetko toto v zásade robili platformy už pred tým.

Aktuality.sk, 6.2.2017

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards