Prvý legalizovaný Uber v Európe

V estónskom parlamente je v prvom čítaní zákon, ktorým sa legalizuje zdieľaná ekonomika v oblasti prepravy. Estónsko by tak od januára budúceho roka malo byť prvou krajinou v Európe, kde bude legalizovaný Uber a jeho konkurencia Taxify.

Prvý legalizovaný Uber v Európe

Estónsky premiér sa už minulý rok nechal počuť, že: „Nebolo by rozumné v čase, keď veľká časť sveta hľadá protekcionistické dôvody na zákaz zdieľanej ekonomiky, aby Estónsko bolo prvou krajinou, ktorá privíta Uber, Taxify a Airbnb?“

Moderný prístup

Takto rozmýšľa premiér, ktorý chce vytvoriť prostredie, kde budú môcť ľudia maximálne ťažiť z novej zdieľanej ekonomiky. Podľa návrhu zákona budú na „uberistov" kladené len základné požiadavky ako zobrazovanie ceny pred jazdou, spolu s menom spoločnosti a vodiča, ktorý sa vás chystá niekam odviesť a spätné poskytnutie informácie o tom, odkiaľ a kam človek cestoval.

Takéto automobily nebudú môcť byť označené ako klasické taxíky, nebudú môcť naberať ľudí z ulice na kývnutie (len elektronicky) a nebudú môcť využívať špeciálne jazdné pruhy pre verejnú dopravu. Platformy sú navše zodpovedné, aby ich vodiči splnili základné požiadavky ako vlastnenie vodičského preukazu, bezúhonnosť, alebo zistiť, či v minulosti nejazdili pod vplyvom alkoholu.

Regulácia bežných taxislužieb

Čo je však na estónskom prípade najzaujímavejšie - a môžeme povedať, že typicky estónske - malo by klesnúť aj regulačné zaťaženie bežných taxikárov. V takomto prostredí sa niet čomu čudovať, že zdieľaná ekonomika prekvitá.

Pred pár dňami vydalo estónske ministerstvo hospodárstva štúdiu, kde vypočítalo, že celkový rozsah zdieľanej ekonomiky bol v roku 2016 viac ako 40 miliónov eur. Na krajinu s 1,3 miliónmi obyvateľov to nie je zlé. Najdôležitejší je však trend.

Za posledných pár rokov narástli platformy až viac ako sedemnásobne a do roku 2020 sa odhaduje ďalší štvornásobný nárast. Inde vo svete sa zdieľaná ekonomika musí pasovať s reguláciami, ktoré boli spravidla vytvorené v predchádzajúcom storočí pre jej predchodcov z tradičných sektorov.
Zastarané pravidlá

Keď boli tieto regulácie tvorené, jej autori ešte nemohli počuť o internetových platformách, či dokonca ani vidieť počítač. Neexistovali totiž. Tieto regulácie sú zastarané a ich prísne dodržiavanie zo strany platforiem by znamenalo, že by ani žiadne platformy a zdieľaná ekonomika nevznikli. Aj napriek tomu niektorí ľudia tvrdia, že obchádzanie regulácií zdieľanou ekonomikou je neprípustné.

To je však len pol pravdy. Zdieľaná ekonomika si totiž v rovnakom čase vytvára svoje vlastné regulácie a pravidlá. A tieto môžu byť dokonca ešte prísnejšie, ako tie v tradičných sektoroch. Viete si predstaviť, že by existoval zákon, že taxikár stratí licenciu po tom, ako sa pár krát zle správal k zákazníkom? Na platformách ponúkajúcich prepravu je to úplne normálna situácia. To, čo zdieľaná ekonomika v skutočnosti potrebuje je, aby verejný regulátor uznal jej vlastné regulačné nástroje a povolil ich ako alternatívu v legislatíve.

Tak ako napríklad v spomínanom Estónsku, kde požadujú od platforiem len základné veci na jej informačný systém a základne požiadavky, ktoré majú kontrolovať u svojich vodičov. Všetko toto v zásade robili platformy už pred tým.

Aktuality.sk, 6.2.2017

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards