Pošta svoje finančné straty kompenzuje zvýšením ceny (HN)

Martin Vlachynský vysvetľoval 27.7.2016 pre Hospodárske noviny dôvody poklesu konkurencieschopnosti Pošty

Pošta svoje finančné straty kompenzuje zvýšením ceny (HN)

Zvolenská firma Erlin pošle ročne 360 listov druhou triedou a na pošte nechá 162 eur. Od októbra však bude musieť do firemného rozpočtu načrieť o čosi hlbšie. Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb totiž uznal argumenty Slovenskej pošty a povolil jej zvýšenie poplatkov za listové zásielky o päť centov za list. Jeho firma by mala spolu s ďalšími vyše 620-tisícmi podnikateľských subjektov podľa odhadov úradu priniesť v budúcom roku do pokladnice pošty takmer 9,5 milióna eur. Celkovo si pošta sľubuje od zvýšenia poplatkov, že jej rozpočet od budúceho roka narastie o viac ako 14 miliónov eur.

Zdroje mali hľadať inde
Hlavným argumentom, prečo zvyšovať poplatky je, podľa štátnej pošty, pokračujúci pokles záujmu o zasielanie listových zásielok. Pošta sa tak rozhodla, že straty z menšieho záujmu vykompenzuje práve zvýšením ceny. "Pri podaji listových zásielok Slovenská pošta dlhodobo zaznamenáva pokles v dôsledku zníženého podaja zásielok. Za posledných 7 rokov predstavuje pokles listových zásielok spracovaných Slovenskou poštou spolu cca 36 percent, čo, samozrejme, spôsobuje nárast jednotkových cien," obhajuje kroky pošty hovorkyňa Iveta Dorčáková. Trend poklesu je očakávateľný najmä vzhľadom na rast inovatívnej konkurencie, myslí si analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz Martin Vlachynský. Spoločnosti dnes už využívajú napríklad aj cyklokuriéra a do boja môže zasiahnuť aj aplikácia Uber, ktorá dnes u nás konkuruje najmä taxikárom.

Prístup pošty sa však nestretol s pochopením vo viacerých kruhoch. Kritici jej vyčítajú, že sa nepokúsila hľadať alternatívy niekde inde. "Mali by sa hľadať nejaké rezervy a až keď sa vyčerpajú tie, tak potom pristupovať k zdražovaniu," hovorí predseda Predstavenstva Združenia slovenských spotrebiteľov Miroslav Tulák. Prístup štátnej pošty sa nepozdáva ani nezávislému poslancovi Miroslavovi Beblavému, ktorý na internete spustil petíciu proti zdražovaniu. Podľa neho zvyšovanie poplatkov podporí ďalší odlev zákazníkov. "Zvyšovanie výnosov je možné dvoma spôsobmi - lepšími službami v core biznise, kde vidíme, že pošta nestíha súkromníkom napríklad pri balíkoch, ako aj službami mimo core biznisu, čo skúšalo bývalé vedenie," hovorí Beblavý.

Bočné zdroje nepokryjú stratu
Pošta pri hľadaní zdrojov načrela už aj do spolupráce s Poštovou bankou, ktorej produkty ponúka, a minulý rok spustila aj mobilného operátora. Zároveň hovorí o znižovaní cien balíkov, pri ktorých medziročne vzrástol záujem o 5 percent.
Zatiaľ však nevieme, koľko pošta zarobila napríklad na mobilnom operátorovi. Dorčáková hovorí, že čísla budú zverejnené vo výročnej správe. Tá zatiaľ nie je k dispozícii. Na pošte okrem toho vybavíte napríklad aj výpis z obchodného registra či výpis z registra trestov. Ani to však pošte nepomáha. "Výnosy z týchto a iných služieb nenahrádzajú v plnej miere výpadok z predaja tradičných poštových produktov. Taktiež pravidelne vyhodnocujeme možnosti odpredaja prebytočného majetku," dodala Dorčáková. Podľa plánu predaja nehnuteľností sa chce pošta zbaviť v tomto roku majetku za 150-tisíc eur. V roku 2014 dosiahol hrubý zisk štátneho doručovateľa pred zdanením 4,9 milióna eur.

Martin Sliz
Hospodárske noviny, 27.7.2016

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards