Na trase do Košíc bude opäť štátny monopol, súkromníci RegioJet nenahradia (Sme)

Martin Vlachynský sa 13.1.2017 vyjadril pre denník Sme k štátnemu železničnému monopolu na trati Košice- Bratislava 

Na trase do Košíc bude opäť štátny monopol, súkromníci RegioJet nenahradia (Sme)

BRATISLAVA. Na hlavnej železničnej trati bude po dvoch rokoch opäť štátny monopol. Žlté expresy českého podnikateľa Radima Jančuru, ktoré na linke z Bratislavy do Košíc od februára skončia, súkromní dopravcovia nahradiť neplánujú.

Chcú rovnaké podmienky
S nulovými lístkami sa súťažiť nedá, povedal šéf spoločnosti Arriva László Ivan. Cestovanie zadarmo bol aj hlavný dôvod odchodu RegioJetu.

Vlaky zadarmo štát prepláca len v dotovaných osobných vlakoch, rýchlikoch či regionálnych expresoch. V súčasnosti väčšinu platí štátnemu prepravcovi ZSSK, súkromnému RegioJetu platí za deti, študentov a dôchodcov iba na linke

Bratislava - Komárno.
Železnica najlepšie funguje vo Švajčiarsku. Máme na to, aby sme ho predbehli
Vlaky zadarmo pre študentov a dôchodcov ohlásil premiér Robert Fico na straníckom sneme, keď prehral prezidentské voľby s Andrejom Kiskom. Vláda ich do praxe presadila koncom novembra 2014. Cestovať zadarmo dala možnosť 2,5 milióna ľuďom.

„Cenový dumping v podobe bezplatnej prepravy len vo vlakoch objednaných štátom bol na Slovensku zavedený s jasným úmyslom ochrániť štátnu ZSSK pred konkurenciou nových komerčných dopravcov,“ vraví šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

RegioJet chcel od ministra dopravy Árpáda Érseka, aby štát preplácal časť zo sociálnych zliav aj v IC vlakoch, či už súkromných, alebo štátnych. Minister návrh súkromníka odmietol.

Bez dotácií sa však na trase, kde jazdia dotované rýchliky, podnikať nedá, zhodujú sa prepravcovia aj analytici.
Ak už štát dotuje osobnú železničnú dopravu, mali by podľa šéfa INEKO Petra Goliaša dostávať rovnaké dotácie na prepraveného cestujúceho bez ohľadu na vlastníka.

„Ministerstvo dopravy musí nastaviť citeľnú politiku pre súkromných dopravcov. Je legitímne a politické rozhodnutie, či chce štát určitým skupinám zvýhodniť cestovanie. Takéto rozhodnutie však musí platiť pre všetkých dopravcov, ktorí sa chcú do systému zapojiť,“ vraví šéf Leo Expressu Peter Köhler.

Podobne to funguje v Českej republike. Tamojšie ministerstvo dopravy na všetkých štátom nedotovaných linkách prepláca sociálne zľavy dopravcom, ktorí na danej trase jazdia. Dostanú sa k nim štátne České dráhy, ale aj RegioJet a Leo Express.

Štát zmeny neplánuje
Aj preto bude podľa analytika INESS Martina Vlachynského veľmi ťažké prísť s obchodným modelom, ktorý by dokázal konkurovať vlakom uhrádzaným z peňazí daňovníkov. Nevylúčil preto, že súkromníci sa budú skôr orientovať na medzinárodnú ako domácu dopravu.

„Celé dianie okolo osobnej dopravy na Slovensku je zároveň pekným príkladom toho, ako štátne zásahy zvyšujú neistotu v podnikateľskom prostredí, keď sa v krátkom časovom úseku zavedú ekonomicky úplne nelogické politiky, ktoré zásadne zmenia trh pre všetkých,“ vraví Vlachynský.

Ministerstvo dopravy však systém sociálnych zliav zatiaľ neplánuje meniť.

Marek Poracký
Sme, 13.1.2017

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards