Kúpa jazdeného auta so silným motorom sa výrazne predraží, ak ho kupujete na Slovensku (Denník N)

Radovan Ďurana komentoval 1.2.2017 podstatu registračného poplatku automobilu pre Denník N.

Kúpa jazdeného auta so silným motorom sa výrazne predraží, ak ho kupujete na Slovensku (Denník N)

Za autá so silným motorom si štát vypýta výrazne viac peňazí. Od stredy 1. februára platia nové registračné poplatky, ktoré ľudia platia, keď si kúpia auto.

Najvýraznejší bude skok pri silných jazdených autách kupovaných na Slovensku. Tam je zmena aj v tisícoch eur. Menšie zmeny sú pri nových autách a autách dovezených zo zahraničia, tam bude v mnohých prípadoch registračný poplatok nižší ako dnes. Aj v týchto kategóriách však platí, že autá so silným motorom budú drahšie.

Koľko si priplatíte pri Octavii, Focuse a Q7

Na vysvetlenie sme vybrali tri modely áut: najslabší Ford Focus na trhu s motorom 1.0 EcoBoost (74 kW/100 k), Škodu Octavia s najsilnejším motorom na trhu 2.0 TDI (135 kW/184 k) a Audi SQ7 s výrazne výkonným motorom 4.0 TDI (320 kW/435 k).

Kto si na Slovensku kúpi takýto dvojročný jazdený Focus, zaplatí základnú sadzbu 33 eur tak ako doteraz. Rovnako ho bude stáť registrácia aj takéhoto nového Focusu či pri dovoze takéhoto auta zo Slovenska. Vo všeobecnosti zostáva poplatok pri autách s najmenšími motormi na tejto základnej sume.
Poplatok sa pri ďalšej kategórii zvyšuje. Kto si napríklad kúpi na Slovensku dvojročnú jazdenú Škodu Octavia z nášho príkladu, zaplatí za jej registráciu od stredy 476 eur. Doteraz by to stálo 33 eur. Za registráciu takéhoto nového auta zaplatí nový majiteľ 700 eur, doteraz to bolo 787 eur.

A najvýraznejšie poplatok narastie za jazdené aj nové autá pri najväčších motoroch. V prípade dvojročného Audi SQ7 bude nový majiteľ kupujúci auto na Slovensku platiť 2652 eur (doteraz 33 eur). Za nové auto zaplatí registračný poplatok 3900 eur (doteraz 2990 eur).

Lacnejší dovoz áut zo zahraničia
Štát neočakáva, že by zmenou poplatkov vybral spolu od ľudí celkovo viac peňazí. Niekde pridal, niekde zasa uberá.

„Dobrou správou je, že väčšina majiteľov nových áut bude pri ich zápise platiť menej alebo rovnako ako doteraz,“ píše o zmene registračných poplatkov ministerstvo financií. Má na mysli najmä všetky autá s menšími motormi a väčšinu áut kupovaných zo zahraničia.
Poplatky pre jednotlivé situácie sa dajú jednoducho prepočítať v kalkulačke Inštitútu finančnej politiky. Pri výpočte si treba dať pozor na to, kde auto kupujete a či už bolo na Slovensku prihlásené. Treba tiež presne zadať vek auta, lebo s rastúcim vekom poplatok klesá.

Platí, že čím vyšší výkon, tým vyššie sadzby.
Platí tiež, že čím je auto staršie, tým má byť registračná daň nižšia. Inak povedané, ak je auto staršie, a teda lacnejšie, malo by sa to odraziť aj v registračnom poplatku. Po desiatich rokoch sa pri spomínanej Škode Octavia dostane na úroveň 112 eur - a to bez ohľadu na to, či auto dovážate z cudziny, alebo ho kupujete u nás. V minulosti bola kúpa doma výrazne zvýhodnená.

Pri lacnejších modeloch sa poplatok dostáva na úroveň 33 eur aj po piatich rokoch.
Štát: Iba luxusné a výkonné autá
Ministerstvo financií vysvetľuje, že v prípade takmer 70 percent áut sa nič nemení a 16 percent „sa môže tešiť dokonca na nižšie poplatky“.
„Jediní, komu sa poplatok môže zvýšiť, sú majitelia luxusných a výkonných vozidiel. Pri predaji v poradí druhému a ďalšiemu majiteľovi sa poplatok tiež vo väčšine prípadov zvýši. Celkovo však túto zmenu pocíti iba 16 percent majiteľov áut,“ píše ministerstvo financií.
Štát tiež hovorí, že zmena pomáha ekológii, pretože sa znižuje poplatok pri autách s alternatívnym pohonom (hybridný pohon, CNG, LNG a vodík).

Analytik INESS Radovan Ďurana napriek tomu hovorí, že prvotným zámerom registračného poplatku bolo zdaňovanie majetku. „Zámerom jeho zavedenia bolo naplniť štátnu pokladnicu. Spôsob vyberania poplatkov je už len príbehom vystavaným okolo cieľa vybrať viac peňazí. Je to daň, preto žiadnu spravodlivosť ani férovosť tam hľadať nemôžeme,“ komentuje to Ďurana.

Líder OĽaNO Igor Matovič upozornil, že v jeho prípade (BMW) bude platiť výrazne viac - uňho naozaj neklesne poplatok pod 100 eur ani po 15 rokoch.
Doteraz vraj štát diskriminoval staršie dovezené autá, keď pýtal napríklad za registráciu päťročnej Octavie s nižším výkonom 167 eur. Teraz to bude 34 eur.

Počet nových a dovezených áut rastie
Tieto zmeny sa mohli podpísať pod to, že na Slovensku sa v roku 2016 predal rekordný počet nových vozidiel. „Vyšplhali sme sa až nad 88-tisíc nových osobných áut. Predpokladáme, že dovoz jazdených vozidiel zo zahraničia môže ovplyvniť na isté obdobie predaj nových,“ povedal pred dvoma týždňami viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.
Pôvodné registračné poplatky boli v platnosti od októbra 2012. Počet nových aj dovezených áut odvtedy rástol.

„Zavedenie registračného poplatku v roku 2012 nemalo žiadny vplyv na zníženie počtu registrácií vozidiel v nasledujúcich rokoch. Naopak, počet zaregistrovaných automobilov na Slovensku v roku 2015 dosiahol historické maximum, keď bolo podľa štatistík zaregistrovaných viac ako 108-tisíc nových vozidiel všetkých kategórií,“ píše ministerstvo financií.

Juraj Koník, Daniela Krajanová
Denník N, 1.2.2017

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards