Stavebné sporenie –záchrana pred prepúšťaním? (SME)

Ministerstvo financií sa naveľa odhodlalo k predloženiu návrhu úprav poskytovania štátnej prémie k stavebnému sporeniu. Navrhované úpravy sú však len kozmetického charakteru a mali by mať za následok pokles výdavkov na podporu o 15-20%. Nič zásadné sa teda nedeje, bezbrehé rozdávanie podpory bude pokračovať naďalej.

Stavebné sporenie –záchrana pred prepúšťaním? (SME)

Situácia je podobná ako v Česku, kde síce minister financií jasne deklaruje, že podporu treba zrušiť ako celok, ale zmeny brzdí odpor z premiérskeho postu. Prečo bezbrehé? Ak sa pozriete na hlavné stránky stavebných sporiteľní, nájdete tam slogany:  „Sporenie bez rizika“, „svoje vklady môžete použiť na ľubovoľný účel“,“ ročné zhodnotenie 4,86%“. Prvým zásadným nedostatkom poskytovania prémie je teda skutočnosť, že štát sa vôbec nezaujíma, či prostriedky prémie skončia vo financovaní bývania. S tým súvisí aj skutočnosť, že poberateľom prémie môže byť ktokoľvek, dokonca aj novorodenci. Takmer každý z finančných sprostredkovateľov začína investičné poradenstvo ponukou sporenia so stavebnou prémiou pre každého člena rodiny (hoci po započítaní poplatkov to až tak výhodný produkt nemusí byť). Druhým zásadným nedostatkom je, že aj keby podpora bola viazaná výhradne na investície do bývania, stále by ju mohol dostať každý, kto si o ňu požiada. Vrátane napríklad všetkých poslancov parlamentu, ktorí majú nadštandardný príjem či príspevky na bývanie. Tým, že chýbajú tieto dve kontroly – použitia a poberateľa, sa prémia stáva učebnicovým príkladom neefektívnej hospodárskej politiky. Ak si súčasná vláda chce udržať (vytvoriť) kredit úspornej vlády, mala by prémiu v dnešnej podobe zrušiť v najskoršom možnom termíne. Český ústavný súd rozhodol, že zrušenie vyplácania prémie počas trvania zmluvy je prípustná retrokativita a môžeme predpokladať, že ten slovenský by nerozhodol inak. Na tento krok však musí mať vláda odvahu. Nielen vysvetliť občanom, že presúvanie peňazí z peňaženky daňovníka do štátnej kasy a nazad je nezmyselný transfer, z ktorého sa veľká časť utopí v byrokratických nákladoch a poplatkoch stavebných sporiteľní. Ale aj postaviť sa silnej loby týchto organizácií, ktoré už pri kozmetickej novele varujú v platených inzerátoch pred stratou 10 000 pracovných miest v stavebníctve, či poklesom investícií do bývania. Sú takéto následky reálne? Predstavme si, že prémia sa prestane vyplácať úplne (a všetci ju predtým použili na bývanie, čo je ďaleko od pravdy). Čo spraví sporiteľ? Bude sa rozhodovať, ako iným spôsobom zhodnotí, či investuje svojich 668 eur ročne, čo je suma potrebná na pripísanie prémie. Môže zvoliť dlhodobý terminovaný vklad, či inú formu investovania a následne vylepšiť svoje bývanie. Alebo si povie, že viac ako nová vstavaná skriňa, či nová garáž bude lepší nový televízor a daný rok neusporí. Dá prácu zamestnancom v Sony, Samsungu alebo inde. Alebo si kúpi drahšie auto zo Žiliny či Trnavy. To, že z jedného sektora (stavebníctvo) sa presunú zdroje do iného, neznamená, že naša spoločnosť bude na tom horšie. Deje sa to permanentne, stačí sa pozrieť na pokles počtu zamestnancov v poľnohospodárstve či v textilnom priemysle za posledných 20 rokov. Pracovné miesta vznikli v iných sektoroch. Obhajcovia existujúcich dotácií radi argumentujú týmto spôsobom, ale akosi zabúdajú, čo predchádzalo vzniku samotnej dotácie. Tiež niekde museli zaniknúť pracovné miesta, aby sa zdroje štátnym donútením presunuli do tohto sektora. Ak by nebolo štátnej prémie, daň z príjmu firiem by mohla byť 18,5% namiesto 19%. Koľko pracovných miest by sa vďaka tomu vytvorilo? O tom sporiteľne mlčia.

Ak vláda a parlament považujú za nevyhnutné podporovať investície do vlastného bývania (čo je vzhľadom na absolútny nedostatok nájomného bývania a rastúci hypotekárny trh podivné), mala by k tomu pristúpiť systematicky a položiť si otázku kto a v akej miere  takúto podporu potrebuje. Politika všetci všetkým však poriadne nepomôže nikomu.

Radovan Ďurana, INESS

SME, 6.6. 2011

 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards