Ako plávať pod vodou štyri minúty. Telo dokáže viac, než si myslíte (Sme)

Denník Sme prniesol dňa 10.10.2014 rozhovor s Jurajom Karpišom o freedivingu.

Ako plávať pod vodou štyri minúty. Telo dokáže viac, než si myslíte (Sme)

Karpiš je ekonóm aj potápač

Verejne je známy skôr ako ekonóm a kritik eurovalu, no Juraj Karpiš je aj úspešný freediver. Bol piaty na majstrovstvách sveta, s plutvami sa dostal do 103-metrovej hĺbky a pod vodou preplával vzdialenosť 200 metrov. Robí kurzy freedivingu a hovorí, že stačí málo, aby človek žasol, čo dokáže jeho telo.

Ako rýchlo napredujú začiatočníci, ktorí sa chcú potápať na nádych?

Aj obyčajný človek, ktorý nemá panický strach z vody alebo z hĺbok, má možnosť zásadne posunúť svoje hranice až tak, že ho to prekvapí. Napríklad väčšina ľudí si myslí, že nevydrží bez dychu ani jednu minútu, ale stačí aj polhodina alebo hodina na kurze a väčšina z nich vydrží tri minúty, väčšie talenty alebo tí, čo sa vedia lepšie uvoľniť, aj štyri alebo päť minút.

Ako je to možné?

Základom je uvoľnenie. Kyslíková rovnica, čiže koľko sa nadýchnete a koľko spálite, nie je daná veľkosťou pľúc, ale skôr tým, koľko spaľujete. Čiže dôležité je uvoľniť čo najviac svalov, zrelaxovať sa. To je pre začiatočníkov najväčší problém. Niektorí prestanú dýchať a už si myslia, že zomierajú, napínajú svaly, potia sa a pritom treba spraviť presný opak, uvoľniť sa a na nič nemyslieť. To na začiatok stačí.

Ako učíte ľudí prekonávať bránicové kontrakcie?

Pochopia, že aj keď sa im už zdá, že sa musia nadýchnuť, inak umrú, tak v tom stave vydržia ešte celé minúty. Telo má fantastickú adaptačnú schopnosť, ktorú využijú, iba ju v sebe musia objaviť. Keď držíte dych prvýkrát, je to ťažšie, ale druhý- a tretíkrát je to už ľahšie a ľahšie. Kontrakcie teda dostanete neskôr a viete ich vydržať.

Vy sám ako prežívate kŕče?

Kŕče sú silný výraz, najprv príde pálenie, potom kontrakcie, ktoré vyvolávajú samovoľné sťahy bránice pri určitej hladine CO2. Ale to nie je samo osebe bolestivé, skôr mi to povie, v ktorej časti ponoru sa nachádzam, zistím, ako na tom práve som.

Zažívate pri freedivingu nebezpečné situácie?

Základné pravidlo je, že keď držíte dych vo vode, nikdy nemôžete byť sám. Z nedostatku kyslíka môžete stratiť vedomie a nemáte žiadne červené svetlo, ktoré vám povie, že o chvíľu odpadnete. Keď cítite, že strácate vedomie, tak už s tým nič nespravíte a ak tam chýba niekto, kto vám vytiahne dýchacie cesty nad hladinu, tak zomriete, lebo sa nadýchnete vody. Najviac ľudí, ktorí zomierajú, nie sú trénovaní freediveri, ale amatéri a plavci, ktorí si chcú vyskúšať, ako ďaleko zaplávajú v bazéne a nemajú tam nikoho, len plavčíka, ktorý číta noviny. Aj vo vani môžete odpadnúť a ak vás manželka nenájde do desiatich minút, utopíte sa.

Aj vy vždy idete s niekým?

Áno. Je to ako tenis – keď nemáte partnera, tak si nezahráte.

Stáva sa ľuďom na kurzoch, že odpadnú?

Áno, ale na začiatočníckych kurzoch sa to stáva málokedy, lebo tí ľudia sa ešte viac boja. Častejšia je predfáza odpadnutia, teda samba, ktorá sa prejavuje triaškou.

Čo sa deje s človekom, keď odpadne?

Práve pre túto fázu treba absolvovať kurz, aby ľudia vedeli, čo sa deje. Váš body si to všimne buď podľa toho, že prestanete plávať, alebo vypustíte bubliny z úst, alebo sa vám pretočia oči.

Keď vás čo najrýchlejšie vytiahne nad hladinu, stačí tvár, tak sa 99 percent ľudí samo preberie. Najčastejšie sa odpadáva, keď sa človek vynorí, lebo okysličená krv ešte nedobehne do mozgu.

Viete, koľko ľudí sa venuje freedivingu u nás?

V posledných rokoch sa to dosť spopularizovalo. Máme viac členov ako pred časom, viac ľudí sa chodí pýtať na tréningy. Ešte pred piatimi rokmi by som povedal, že tých lepších je pár desiatok, teraz je to určite viac. Kedysi u nás bývali súťaže v spearfishingu (lov rýb na nádych), dnes to zase zapadá do módy zdravého životného štýlu, čiže keď to chcete robiť, nesmiete veľa piť a fajčiť a musíte sa starať o stravu.

Má freediving nejaké výhody aj pre bežný život?

Ovplyvňuje to schopnosť vnímať stres. Pri freedivingu sa snažíte dostať do maximálneho uvoľnenia a keď ste k nemu blízko, potom viete, ako ste od neho vzdialený v bežnom živote. Držanie dychu je pre organizmus taký stres, že to prestaví všetky ostatné stresy. Keď máte deadline alebo vám niekto lezie na nervy, tak cítite, že je to vlastne o. k. Okrem toho vás to naučí dýchať, veľa ľudí nevie, že s predĺženým výdychom sa dá spomaliť tep a tým sa koncentrovať na „tu a teraz“.

Ako okrem kurzov a vody zvyknú freediveri trénovať?

Záleží na tom, aký majú cieľ. Ak chcú dať sto metrov, tak musia trénovať veľa rokov. Ale keď je cieľom len vydržať dlhšie pod vodou, naháňať rybky a necítiť sa pri tom zle, tak si doma trénujú statické apnoe (zadržanie dychu), naučia sa dobre plávať s plutvami, držať hydrodynamickú polohu, techniku vyrovnávania tlaku. Úvodný kurz za jeden alebo dva dni ukáže, čo to vlastne je, ale z nikoho to nespraví freedivera. Ako keď urobíte kurz techniky behu, tak ešte neviete zabehnúť maratón.

Keď idete na dovolenku, chcete si zaplávať s delfínmi, ako dlho a ako hlboko ste vo vode?

Časy sú asi polovičné oproti súťažiam, čiže plus mínus dve minúty, a nie hlbšie ako do päťdesiatich metrov, nech je to úplne bezpečné.

Juraj Javorský

Sme, 10.10.2014

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards