Ako na platy učiteľov: rýchlo a lacno
Mnohí zamestnanci sa práve teraz presviedčajú o tom, že vysoká inflácia automaticky nevytvára nárok na vysoký rast miezd. Podľa najnovších dát Štatistického úradu väčšine povolaní už reálne zárobky pre infláciu klesajú. Inflácia je daň a niekto ju bude musieť zaplatiť. A žiaľ, budú to aj zamestnanci.
Toto je lekcia, ktorú sa budú musieť naučiť aj učiteľské odbory. Číslo publikované Štatistickým úradom neznamená automaticky nárok na desaťpercentné zvyšovanie miezd. A to predovšetkým v čase, keď je verejný rozpočet vo výraznom deficite a zovšadiaľ sa objavujú požiadavky na protiinflačné opatrenia. K téme miezd učiteľov preto musíme pristúpiť s chladnou hlavou.
Medzi hlavné argumenty tohtoročného výrazného zvyšovania miezd učiteľov patrí ich stagnácia v minulom roku. Áno, je pravda, že minulý rok rástli mzdy učiteľov len minimálne, približne o tri percentá, pričom mzdy v hospodárstve vzrástli o 6,9 percenta. Netreba však zabúdať na rok 2020. V prvom pandemickom roku vzrástli mzdy učiteľov o desať percent, pričom v hospodárstve vzrástli len o 3,8 percenta.
Ak sa pozrieme na celé turbulentné obdobie posledných troch rokov a chceli by sme zachovať rovnaký rast miezd učiteľov a priemernej mzdy v hospodárstve, mali by tento rok mzdy učiteľov vzrásť o približne 4,5 percenta.
Druhý argument zaznievajúci v diskusii je hroziaci nedostatok učiteľov v blízkej budúcnosti. Áno, o pár rokov budú chýbať tisícky učiteľov, to však neznamená, že budú chýbať na celom Slovensku a vo všetkých predmetoch. V skutočnosti už dnes môžeme na trhu práce pozorovať, kde a akí učitelia chýbajú. Ide predovšetkým o učiteľov v Bratislavskom kraji a učiteľov predmetov ako matematika, anglický jazyk alebo informatika.
Tieto problémy rieši plošné zvyšovanie miezd učiteľov minimálne. A navyše za veľké peniaze. Oveľa efektívnejšie je zamerať sa pri ich riešení na zdroj pôvodu problémov.
Drahší okres, vyšší plat
Pri bratislavských učiteľoch je to fakt, že nezarábajú ani 90 percent miestnej priemernej mzdy, zatiaľ čo v Prešovskom kraji je to skoro až 140 percent. Riešením nie je zvýšiť plošné mzdy učiteľov, ale zaviesť príplatok na bývanie pre učiteľov v drahých okresoch. To je niečo, čo mala strana súčasného ministra školstva, SaS, vo volebnom programe.
Riešením druhého problému s chýbajúcimi učiteľmi niektorých predmetov je zníženie dôležitosti tabuľkových platov a zvýšenie pohyblivej zložky, aby mohol riaditeľ vyššími platmi prilákať učiteľov, po ktorých je na trhu práce vysoký dopyt. Znova, toto je niečo, čo mali vládne strany vo volebných programoch a dostalo sa to aj do programového vyhlásenia vlády.
Tieto dve opatrenia nepredstavujú technicky náročnú reformu, ktorá sa musí roky chystať a implementovať. Je to relatívne jednoduchá súprava zmien, ktorá by pomohla schladiť emócie učiteľov v epicentre nespokojnosti – v Bratislave. A zároveň by pomohla do školstva prilákať pedagógov, ktorí nad školami zlomili trstenicu a išli pracovať do súkromného sektora.
Tieto zmeny si ani nevyžadujú stovky miliónov eur a urputné vyjednávania s ministerstvom financií ako plošné zvyšovanie platov. Jediné, čo si vyžadujú, je politická odvaha na nepopulárne opatrenia a dobrá komunikačná stratégia na vysvetlenie, prečo sú potrebné a prečo sa zavádzajú.