Koniec byrokracie. Výpisy si úrady zoženú samy
Hospodárske noviny sa v článku o antibyrokratickej novele odvolali na výpočty INESS k nákladom na administratívne úkony. 31.8.2018.

Chodenie z úradu na úrad, zháňanie výpisov a platenie kolkov sa už od zajtra aspoň čiastočne skončí. Od septembra totiž vstupuje do platnosti zákon proti byrokracii, vďaka ktorému už nebude potrebné v komunikácii s úradmi predkladať výpisy z rôznych registrov. Konkrétne ide o výpisy z obchodného, živnostenského registra a výpisy z listov vlastníctva. Úradníci sa k nim po novom dostanú sami v elektronickej forme a nebudú ich môcť žiadať od občanov. V januári budúceho roka sa platnosť rozšíri aj na výpisy a odpisy z registra trestov.
Pokuty pre neposlušné úrady
„Je to zákon, ktorý mení myslenie úradníkov. Po mnohých rokoch nastupujeme s krokmi, ktoré menia filozofiu, tak, aby naozaj úradník vedel vyhľadať všetko potrebné v registroch štátu,“ uviedol na včerajšej tlačovej konferencii podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Richard Raši. K niektorým registrom majú úradníci prístup už teraz, k iným sa dostanú cez na to zriadený webový portál, ku ktorému však budú mať prístup iba úrady. Prvá etapa zasiahne osem až 10-tisíc úradníkov, keď sa platnosť rozšíri aj na register trestov, bude ich približne 40-tisíc. Raši však pripustil, že nástup nového systému nebude jednoduchý. „Budeme sa snažiť, aby sme akékoľvek problémy vyriešili, pretože predpokladáme, že mnohí úradníci si automaticky budú niektoré z týchto výpisov pýtať,“ dodal a vyzval tak verejnosť, ako aj úradníkov na trpezlivosť. V každom prípade však občan dokument nemusí dodať, ani ak ho na to úradník vyslovene vyzve. Úrad podpredsedu zriadil na takéto situácie špeciálne telefónne čísla, ako aj možno poslať dotazy cez portál stopbyrokracii.sk. Zákon obsahuje aj možné sankcie pre úrady, ktoré zákon nebudú dodržiavať, a to od tisíc do päťtisíc eur. Momentálne prebiehajú školenia pre úradníkov, ktoré budú pokračovať aj v nasledujúcich týždňoch.
Štát príde o milióny
Cieľom zákona o byrokracii je minimalizovať výdavky občanov, ktoré súvisia s byrokratickou záťažou. Agentúra INESS vlani vyčíslila, že podnikateľa stojí administrácia a vybavovanie dokladov ročne 1 651 eur. Za vybavovanie výpisov a odpisov z registrov platia aj fyzické osoby. Zrušenie tejto povinnosti sa preto nepriaznivo prejaví v štátnej kase. „V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je kvantifikovaný negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v súvislosti s výpadkom príjmov štátneho rozpočtu z poplatkov za vydanie výpisu z jednotlivých registrov v roku 2018 vo výške 2,5 milióna eur,“ vyčíslil úrad podpredsedu s tým, že ide o polročné náklady. V nasledujúcich rokoch bude strata dvojnásobná. Úrad však tvrdí, že štát ušetrí vďaka digitalizácii a povinnej elektronickej komunikácii štátu s právnickými osobami. Finálnym efektom zmien môže byť zníženie počtu úradníkov. Na to, aby bolo možné zákon proti byrokracii uviesť do praxe, bolo potrebné zmeniť 168 zákonov a desiatky vyhlášok a opatrení. Údaje z registra trestov patria k najcitlivejším, a preto preň zákon začne platiť neskôr. Ako upozornil úrad podpredsedu vlády v tlačovej správe, „musia sa poskytovať špeciálnym režimom. Z tohto dôvodu je potrebné dobudovať špeciálny šifrovaný prenos, či kontrolovanie prístupov a účelov použitia údajov."