Slovenské školstvo vyhralo jackpot
Téma vzdelávania sa na Slovensku už dlhodobo spája s tvrdeniami o nedostatočnom financovaní. Chýbajúce zdroje a nízke platy učiteľov sú označované ako hlavné nedostatky súčasného školstva, ktoré bránia zvyšovaniu jeho kvality. Tento naratív sa dostal aj do Národného integrovaného reformného plánu.
V novej publikácii ukazujeme, že problém chýbajúcich zdrojov vo vzdelávaní nie je zďaleka taký výrazný, ako sa zvykne vo verejnej diskusii prezentovať. A platy učiteľov dosahujú porovnateľné úrovne s krajinami EÚ.

V prvom rade je potrebné povedať, že poslednú dekádu výrazne rastú výdavky na jedného žiaka v regionálnom školstve (o 80 %), taktiež výdavky na študentov vysokej školy vzrástli viac ako dvojnásobne a v neposlednom rade taktiež výrazne rýchlo rastú mzdy učiteľov (o 80 %) v porovnaní s rastom priemernej mzdy (45,6 %). Napriek tomuto rýchlemu rastu výdavkov v školstve hlasy volajúce po viac zdrojoch sú čim ďalej hlasnejšie.
Dva najčastejšie používané argumenty pre zvýšenie financií v školstve sú nízky podiel výdavkov na vzdelávanie na HDP a nízky podiel miezd učiteľov na mzdách vysokoškolsky vzdelaných ľudí. V publikácii ukazujeme, prečo obidva tieto argumenty skresľujú debatu. Výdavky na vzdelávanie je potrebné porovnávať s verejnými výdavkami a mzdy učiteľov s priemernými mzdami v hospodárstve. Takto dostaneme výpovednejšie medzinárodné porovnanie, ktoré ukazuje, že v skutočnosti nemôžeme hovoriť o výraznom nedostatku zdrojov v školstve.
Pri odmeňovaní učiteľov však skutočne existujú minimálne dva problémy. V prvom rade sú to učitelia v Bratislavskom kraji, ktorí žijú v bohatom a drahom regióne a tabuľkové mzdy nezodpovedajú miestnym podmienkam na trhu práce. V druhom rade je to odmeňovanie šikovných a kvalitných učiteľov, ktoré by ich motivovalo ku kvalitnému vzdelávaniu deti. V publikácii sa venujeme aj otázkam, ako tieto dva akútne problémy riešiť.
Celú štúdiu v PDF formáte si môžete stiahnúť TU.