Naše dobro za poplatok

Vynútené a nákladné technické kontroly áut sú slabou náplasťou na zdeformovaný systém spravodlivosti.

Naše dobro za poplatok

Štát a jeho orgány chcú pre nás len dobre, to je dúfam každému jasné. Za každé dobro si vypýta menší či väčší manipulačný poplatok. Alebo ho aspoň vypýta pre niekoho druhého. Vezmime si také STK.

Istý občan sa v článku „Pre pokazené sťahovanie okna neprešiel cez STK“ posťažoval novinám. Keďže mu nefungovalo sťahovanie okna spolujazdca, do mesiaca sa musí s autom dostaviť na opakovanú kontrolu.

Vysvetlenie (z článku nie je jasné či novinárovo alebo technikovo): „Sťahovacie okná však pomáhajú vetrať kabínu vozidla. Ich nefunkčnosť môže znamenať napríklad zhoršenú kvalitu vzduchu a za istých okolností aj ohrozenie vodiča či spolujazdcov.“

Nabáda sa ešte možnosť úniku z havarovaného vozidla, no v drvivej väčšine nehôd príde k výpadku elektrického systému a ani funkčné okná nepôjdu stiahnuť.

Nezodpovedný občan

Zabudnime teraz na korupciu, hoci každý vie, že so správnym papierikom „zabudnutým“ v techničáku vám prejde aj auto s kosami na kolesách ako na bojovom voze Peržanov. Zabudnime aj na subjektívnosť niektorých chýb (je náprava skutočne prehrdzavená, alebo je to len neškodná povrchová korózia?), cez ktoré si technik vie vypýtať opakovanú návštevu svojej stanice (po novom musíte ísť na opakovanú kontrolu na tú istú kontrolnú stanicu).

Pozrime sa na spomínaný prípad okna. Tam sa zdá byť kontrola jasná, buď to funguje, alebo nie. Ale čo ak nefunguje klimatizácia? Smrdí ventilácia? Prečo nestačí vetrať u vodiča? Čo ak má auto ešte „švihadlá“, na ktoré vodič u spolujazdca nedočiahne? Čo trojdverové autá, ktoré nemajú otvárateľné zadné okná – vyradíme ich z prevádzky?

Samozrejme, automobil môže mať kopec závažných technických chýb. Ale nie je ani zďaleka možné ich všetky „vychytať“ či už technicky alebo časovo (čo ak sa chyba vyskytne rok po poslednej a rok pred nasledujúcou STK?). Občan je automaticky braný ako nezodpovedný a starostlivosť o jeho vlastný automobil nemôže byť ponechaná na jeho pleciach. Filozofi si môžu spraviť krátku prestávku a zamyslieť sa, ako „nezodpovední“ občania môžu zvoliť vládu, ktorá bude zodpovedná, my ostatní pokračujme.

Limuzína nie, Škoda 105 áno

Podľa štatistík, ktorým sme sa venovali v staršej štúdii s názvom Reálny zmysel prísnejších STK uniká, je podiel nehôd zavinených technickým stavom vozidla extrémne malý – pár desiatok nehôd z niekoľko desiatok tisíc, bez mŕtvych a „technickou príčinou“ je primárne prasknutie pneumatiky. Kontroly STK sú do značnej miery korupčné či formálne (päťročná limuzína nabitá bezpečnostnými systémami neprejde, pretože jej hodinu pred kontrolou praskla ťažko dostupná žiarovka, zatiaľ čo Škoda 105 L áno, pretože „světla svítí, stěrače stírají“ a technik je šoférov synovec) a arbitrárne nastavené (prečo práve každé dva roky? Prečo prvé štyri roky nie?).

Nehovoriac o tom, že nezanedbateľne zaťažujú ekonomiku. Znamenajú stovky tisíc návštev ročne, stovky tisíc stratených hodín vodičov, ale aj kvalifikovaných technických pracovníkov.

Vynútená STK je slabou záplatou na podivný systém spravodlivosti, keď si vodič za usmrtenie dvoch detí odsedí dva roky v lepšom internáte  a vymáhanie akejkoľvek škody je ultramaratónom s nejasným výsledkom. Systém spravodlivosti, v ktorom by vinník musel nemilosrdne uhradiť škody, v kombinácii s poistným systémom, kde by poisťovne nemilosrdne trestali zlý technický stav vozidla vyšším poistným (a overili by si ho u svojho zmluvného technika), by bol efektívnejší. Ale kto by potom účtoval poplatok za naše dobro?

Sme, 18.11.2014

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards