Záhada verejného obstarávania: Kmotríkova firma dodáva "gastráče" lacnejšie než výrobca lístkov (Aktualne.sk)
Podľa Jána Dingu je priemerná zisková marža firiem, ktoré predávajú gastrolístky až okolo 30 percent, cituje ho 24.2.2015 portál Aktualne.sk

Firma, v ktorej figuruje aj známy veľkopodnikateľ Ivan Kmotrík, získala zákazku na dodanie stravných lístkov pre zamestnancov ministerstva práce. V tendri totiž ponúkla nižšiu cenu ako samotní výrobcovia gastrolístkov.
Spoločnosť GGFS vznikla pritom len v roku 2013. V tendri ministerstva práce, ktorý bol ukončený vo februári 2015, získala kontrakt za vyše 8,5 milióna eur.
Vyhrala najlacnejšia ponuka
Vo verejnej súťaži bolo až päť firiem, z toho viaceré sú známymi značkami gastrolístkov - Le Cheque Dejeuner, Vaša Slovensko, Edenred Slovakia či DOXX. Ani jedna však nedokázala ponúknuť nižšu sumu ako firma GGFS, ktorá tender napokon vyhrala. Jej ponuka bola o 70-tisíc eur nižšia ako tá, ktorú predložil Cheque Dejeneur. Sprostredkovateľská firma teda ponúkla nižšiu sumu než samotní výrobcovia gastrolístkov.
„Ministerstvo vybralo firmu GGFS na základe Kritérií výberu najvýhodnejšej ponuky. Prvý v poradí je ten uchádzač, ktorý získal najvyšší počet bodov za návrh kritérií vo svojej ponuke, čím sa stal úspešným a bola s ním podpísala rámcová dohoda,“ napísal rezort práce.
Čo z toho majú
Keďže však víťazom nie je firma, ktorá lístky vyrába, vynára sa otázka, ako je možné, že cenu dokázala oproti súperom stlačiť. „Viem si to predstaviť len tak, ze ten sprostredkovateľ si zobral nižšiu maržu ako vydavateľ lístkov, potom by to sedelo,“ vyjadril sa k tendru šéf Transparency Slovensko Gabriel Šípoš.
Podľa ekonóma, nezávislého poslanca a podpredsedu hnutia Sieť Miroslava Beblavého však neexistuje ekonomický dôvod, aby sprostredkovateľ vedel lístky dodať lacnejšie ako samotné gastrolístkové firmy, pretože tie to robia vo veľkom a sú na to špecializované.
„Tu nedochádza k tvorbe nového produktu alebo nejakej zložitejšej kombinácii existujúcich produktov, ak preto sprostredkovateľ dal finančne výhodnejšiu ponuku než gastrolístkové firmy, máme tu ďalšiu zo záhad tak typických pre slovenský verejný sektor,“ komentoval.
"Gastráče" pre stovky zamestnancov
Stravné lístky v hodnote štyri eurá ministerstvo nakupuje pre 403 svojich zamestnancov a pre maximálne ďalších 2300 osôb zamestnaných v štátnych organizáciách, ktoré pod rezort spadajú. Firma GGFS figuruje v obchodnom registri od marca 2013, začiatkom novembra do nej vstúpil podnikateľ Ivan Kmotrík.
Podľa analytika INESS Jána Dingu je priemerná zisková marža firiem, ktoré predávajú gastrolístky až okolo 30 percent, píše v komentári na HN. Priemerná zisková marža väčiny slovenských firiem, ktoré analyzuje finstat.sk, je pritom iba 2,5 percenta.
Veronika Cosculluela