Koľko v budúcnosti ušetria elektrické autá?
Téme elektromobilov a elektromobility sme sa už venovali, napríklad tu, alebo tu. Naša kritika sa zameriavala na násilné zavádzanie vybranej technológie do spoločnosti, pričom jej výhody zďaleka nie sú také zjavné, ako sa prezentujú (čo je jasné už z pohľadu úspešnosti týchto áut u zákazníkov bez dotácií).

Je však pravda, že prevádzkové náklady elektromobilov (na „palivo“, teda elektrinu) sú nižšie ako u automobilov so spaľovacím motorom. S klesajúcou cenou a stúpajúcou kvalitou technológií (najmä batérií), vykúpenou miliardami dotácii na západe, sa elektromobily v nákladovosti pomaličky približujú autám so spaľovacím motorom.
Je tu však jedno veľké ALE, na ktoré upozornil napríklad Tim Worstall z Adam Smith Institute. Prečo je poháňanie elektrických áut lacnejšie? Pretože benzín/nafta sú na jednotku energie drahšie. Prečo sú drahšie? Pretože sú zaťažené spotrebnými daňami.
To vieme. Ročne sa na spotrebnej dani z minerálnych palív na Slovensku vyberie viac ako miliarda eur. To je viac ako 8% daňových príjmov štátneho rozpočtu. Nie všetko je uvalené na palivá v doprave, ale pri pohľade na spotrebu nafty a benzínu vieme odhadnúť, že je to výrazná časť, povedzme že zhruba 800 miliónov eur.
S rozširovaním elektromobilov by tieto príjmy klesali. Vzdá sa vláda toľkých peňazí? To sotva, preto môžeme čakať, že akonáhle bude tento fiškálny efekt väčší ako zanedbateľný, vláda bude hladať náhradu. Zavedie nové dane (na elektrinu? Podniky už spotrebnú daň z elektriny, hoci relatívne malú, platia...), alebo zvýši existujúce. Šoférom tak ušetrené eurá za benzín zmiznú z peňaženky iným spôsobom.
To bude výrazne viditeľné až v momente, keď počet elektromobilov dosiahne zaujímavé čísla. Zatiaľ sa toto „vyhýbanie daniam“, ak mám použiť rétoriku verejnej správy, vykrýva z iných zdrojov. Elektromobily sú tak akési malé daňové raje na kolieskach.