Čechov odmietli. Teraz si vybrali súkromníka, ktorý dostane dotácie (Hospodárske noviny)

Nevidím žiadny dôvod na existenciu licencií v autobusovej doprave, je to zbytočný nástroj slúžiaci na umelú monopolizáciu odvetvia, povedal na margo RegioJetu 2.4.2015 Martin Vlachynský.

Čechov odmietli. Teraz si vybrali súkromníka, ktorý dostane dotácie (Hospodárske noviny)

Autobusy spoločnosti RegioJet vo Svidníku nepochodili. Ich miesto zabral regionálny prepravca z Humenného.

V januári chceli žlté autobusy RegioJet Radima Jančuru vstúpiť do Svidníka a ľudí z regiónu bez jediného kilometra železnice zvážať k vlakom do Kysaku. Tvrdo však narazili a museli sa stiahnuť. A to napriek tomu, že to chceli robiť bez dotácií a lacnejšie. Mestu Svidník sa nepáčilo, že príchod „českého dravca“ by mohol ohroziť ďalšie malé linky, ktoré kraj musel dotovať.

Len pár týždňov po neudelení licencie pre lacné autobusy RegioJetu však do hry vstúpil miestny dopravca SAD Humenné s novými spojmi. A na veľké prekvapenie, kopírujú presne návrhy, ktoré chcel realizovať RegioJet.

Dopravca reagoval na iniciatívu

Odvčera humenská SAD zaviedla nové autobusové spoje na trase Svidník – Stropkov – Prešov – Kysak s nadväznosťou na vlaky všetkých dopravcov súperiacich na hlavnej železničnej tepne medzi Košicami a Bratislavou. Súčasne došlo i k časovému posunu odchodu nočného spoja z Kysaku, ktorý v prípade meškania vlakov na ľudí po novom počká až 15 minút. „Zavedením nových spojov boli pokryté potreby cestujúcej verejnosti z okresov Svidník a Stropkov. Rozumným prepojením autobusovej a železničnej dopravy sa zároveň vytvorili lepšie podmienky pre cestujúcich z okresov bez železničnej dopravy,“ hovorí Radoslav Smetanka, vedúci dopravy odštepného závodu Vranov nad Topľou SAD Humenné. K zmenám prikročili na základe požiadaviek cestujúcich, ktoré krajom dotovanému prepravcovi tlmočili krajskí poslanci Martin Jakubov a Ján Vook.

„Atakovali nás študenti a ľudia pracujúci mimo regiónu, že sa nemajú ako dostať domov. Takéto cestovanie v 21. storočí bolo na hlavu postavené,“ povedal Vook. Ako dodáva, súkromník do Svidníka prichádzal s jasným zámerom a ponúkal služby na neporovnateľne vyššej úrovni:„Nie som zástanca RegioJetu, ale na našich sadkárov bolo treba zatlačiť, aby sa konečne rozhýbali.“

Kraj odmieta obavy z konkurencie

Český dopravca nad rozhodnutím krúti hlavou. „Spojenie medzi Svidníkom a Prešovom nám mali právo obmedziť. Pokiaľ by kraj bol múdry, tak by spoj, ktorý neberie žiadne dotácie, chcel,“ reaguje pre HN šéf RegioJetu Radim Jančura. Prešovský samosprávny kraj však autobusom českého prepravcu licenciu potrebnú na zvážanie ľudí k vlakom neudelil. Súkromný dopravca mal totiž zasahovať do plánu dopravnej obslužnosti kraja a ísť do konfliktu s dotovanými linkami.

Ako hovorí krajská hovorkyňa z Prešova Veronika Fitzeková, zavedenie nových spojov však nie je bezprostrednou reakciou na možný vstup konkurencie. „Dosiaľ sme neevidovali žiadne sťažnosti ani požiadavky cestujúcich. Na vzniknutý tlak sme preto zareagovali a spoje zaviedli,“ tvrdí Fitzeková.

Nezmyselnosť licencií

Analytik INESS Martin Vlachynský hovorí o typickej situácii paradoxného prístupu verejnej správy k doprave:„Na jednej strane daňovník draho platí za vlaky zadarmo, na druhej strane sa až systematicky bráni vstupu konkurencie na trh autobusovej dopravy. Zo vstupu nedotovaného dopravcu by profitovali na prvom mieste cestujúci.“ Podľa štatistík INESS prepraví medzimestská verejná autobusová doprava až šesťkrát viac osôb a má dvakrát vyšší osobo-kilometrový výkon ako osobná železničná doprava. „Nevidím žiadny dôvod na existenciu licencií v autobusovej doprave, je to zbytočný nástroj slúžiaci na umelú monopolizáciu odvetvia,“ uzatvára Vlachynský.

Marek Nemec,

Hospodárske noviny, 2.4.2015

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards