Autentický kapitalizmus žije!
Stabilné miesto v ekonomickom receptári
anti-kapitalistických šarlatánov má heslo „obchádzanie sprostredkovateľa (eliminating
of the middleman)“, stredného článku medzi producentom a spotrebiteľom.
Osloboďme sa od realitných maklérov, cestovných agentúr, finančných poradcov,
im podobných špekulantov a ich obskúrnych služieb bez pridanej hodnoty! Plaťme
menej a férovo – tým, ktorí si naše peniaze naozaj zaslúžia!
Netreba byť ekonómom, aby ste prišli na to, že middleman je mýtus.
Ak v slobodnej ekonomike spotrebitelia nechcú využívať niektoré zo zmienených
služieb, nič im v tom nebráni. Ak vám neprekáža tráviť svoj voľný čas brázdením
realitných serverov či ubytovacích ponúk na Costa del Sol, nech sa páči,
steal the deal!
Nie každá (v určitom zmysle vlastne žiadna) maklérska činnosť sa však teší
neregulovanému trhovému prostrediu. Nad všetky vytŕča sprostredkovanie úverov. Ak
hľadáte úver, máte až dve možnosti: banku (prípadne nejakú sesterskú firmu
banky), alebo nebankový subjekt. Každý, kto sa práve nenachádza v zúfalej
životnej situácii, zvolí prvú možnosť. Banky vedú bezkonkurenčne. A to doslova.
Ak máte nápad ako uľahčiť život hneď dvom skupinám ľudí naraz – veriteľom s
vôľou požičať a dlžníkom s vôľou investovať – máte zároveň problém v podobe
prekážky menom zákon o bankách.
Kapitalizmus však našťastie nestojí a nepadá na zlých zákonoch.
Kapitalizmus stojí a padá na originálnych nápadoch.
Skvelý nápad stál aj pri zrode firmy Zopa
(Zone Of Possible Agreement – zóna možnej dohody), poskytovateľa spotrebných
úverov na princípe p2p (peer to peer). „Spotrebné úvery sú
v súčasnosti najvýnosnejšou službou v rámci bankovníctva, banky z nej
získavajú prevažnú väčšinu svojich ziskov. Najväčších päť bánk vo Veľkej
Británii zarobilo takto v roku 2006 až 10 miliárd libier (zisk, nie
obrat!), čo vysvetľuje, prečo sú štyri z piatich vedúcich firiem indexu
FTSE banky,“ hovorí výkonný riaditeľ Zopa James Alexander a dodáva, že „všetko,
čo robíme my, je spájanie veriteľov s hodnovernými dlžníkmi, náklady na
sprostredkovanie pritom redukujeme na minimum, čo vyhovuje všetkým zúčastneným
stranám.“ Firma vznikla v roku 2005 a i napriek predpovediam
rýchleho konca stále rastie, doteraz sa jej klientmi stalo okolo 200 000
ľudí, pobočky má v štyroch krajinách. Inšpiráciou boli úspešné
elektronické projekty eBay a Betfair. Hlavnou ideou je, že veriteľ
ponúkne úver, určí si dobu splatnosti a výšku úroku a Zopa ho spojí
s potenciálnymi dlžníkmi ochotnými akceptovať jeho podmienky. Veritelia
teda vedia, komu požičiavajú, Zopa im poskytuje potrebné údaje o účele
investície a sprostredkováva aj pre obe strany bezpečnú komunikáciu. Zisk
veriteľov využívajúcich služby Zopa sa pohybuje medzi 7-14% (po odčítaní
manipulačného poplatku 0,5%, ale pred zdanením), číslo, ktoré hovorí samo za
seba. Záujemcovia o úver si môžu vybrať sumu od 1 000 do 15 000 libier, pričom
prechádzajú prepracovaným ratingovým procesom, ktorý si drží neuveriteľný
výsledok iba 0,2% nedobytných pohľadávok.
P2p financovanie sa zatiaľ iba rozbieha, ekvivalentom Zopy v USA je
firma Prosper.com, ale už sa objavujú aj
odvážnejšie možnosti pre podnikateľov napríklad tento s názvom Open Capitalist.
A aj vďaka nim si autentický kapitalizmus pomaly kliesni cestu poza chrbát
štátom podporovaných middlemen.
Via
Kevin Carson
Ak sa Vám článok páčil, hlasujte zaň na , prípadne dajte o ňom vedieť Vašim známym.