Pre oceliarne nastali dobré časy (SME)

Zdraženie ocele by
mohlo v budúcnosti zvýšiť cenu áut rádovo v desať tisícoch korún.
Kvôli intenzívnej konkurencii a stagnujúcemu dopytu sa však automobilkám
možno jej zdraženie nepodarí preniesť do cien, uviedol pre SME Radovan Ďurana
dňa 2.7.2008

Pre oceliarne nastali dobré časy (SME)

Cena ocele prudko stúpa. Automobilky musia hľadať ďalšie
spôsoby, ako ušetriť

Desať­ až 20 ­tisíc. O toľko môžu vzrásť ceny nových áut. To
však len vtedy, ak by sa na cenovkách áut v plnej miere zohľadnila aj rastúca
cena ocele. Zatiaľ takýto pesimistický scenár nehrozí.

BRATISLAVA. Jeden z najväč­ších výrobcov ocele spoločnosť
Arcelor Mittal ohlásila 60–percentné zvýšenie cien ocele. V Európe firma
kontroluje približne 50 percent trhu.

Cena ocele však už dlhší čas stúpa. Za posledný rok sa
takmer zdvojnásobila. Zatiaľ čo v júni minulého roka stála jedna tona takmer 500
eur, dnes je to vyše 800 eur.

Pre automobilový priemysel, na ktorom stojí a padá slovenská
ekonomika, to znamená zvýšenú záťaž. Otázkou je, koľko z nákladov na výrobu
auta tvorí oceľ a o koľko tak jej zdraženie môže zvýšiť cenu nových áut.

„Ak vezmeme do úvahy,
že dve tretiny hmotnosti osobného auta tvorí železo a oceľ, tak v priemernom
aute je ho menej ako tona. Pri premietnutí rastu cien ocele by sa cena auta
mohla zvýšiť o zhruba desať­ až 20­tisíc korún,“ povedal Radovan Ďurana z
inštitútu Iness.

Obyčajná aritmetika tu však neplatí. Aspoň krátkodobo.

Naše automobilky ceny nebudú zvyšovať

Napríklad v žilinskej Kii sa oceľ na výrobných nákladoch
podieľa zhruba tromi percentami. Automobilka sa však ceny pre oceľ dvíhať
nechystá. Podľa jej hovorcu Dušana Dvořáka kórejská spoločnosť síce zaznamenala
zvýšenie cien ocele od dodávateľov, nejde však až o takú výraznú položku, o
akej hovorila spoločnosť Arcelor Mittal.

Podobne ako Kia, aj Volkswagen zdražovanie ocele zaznamenal.
„Zvýšenie cien sa niekedy v budúcnosti dotkne aj Volkswagenu. V súčasnosti v
spoločnosti prebieha veľké množstvo opatrení, ktoré majú zabezpečiť
absorbovanie týchto vplyvov do maximálnej možnej miery,“ povedal hovorca
bratislavského závodu nemeckej automobilky Vladimír Machalík.

Všetko sa ukáže neskôr

Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu
Slovenska hovorí, že drahšia oceľ bude najprv problémom pre výrobcov
komponentov pre automobilový priemysel. „Tí majú zazmluvnené svoje dodávky s
odberateľmi,“ povedala. Ani po vypršaní starých kontraktov sa drahšia oceľ
záujemcov o kúpu nového auta nemusí týkať. Podľa Novákovej je totiž stále
priestor na iné riešenia. „Bude to záležať napríklad od toho, ako automobilky
dokážu predajom jednej skupiny modelov vyvážiť straty iných druhov modelov,“
povedala.

O tom, že automobilky prenesú vyššie náklady na oceľ na
kupujúcich, pochybuje aj Vladimír Vaňo, analytik Volksbank. „Do akej miery sa
nákladové tlaky premietnu do konečných cien, ovplyvní relatívne intenzívna
konkurencia a slabší rast trhu s novými automobilmi,“ povedal Vaňo.

Ďurana si myslí, že
sa v tomto smere o odbyt našich automobiliek netreba báť. Vyvážame totiž najmä
do západných krajín Európy. Ak by aj ceny áut vzrástli pre drahšiu oceľ, pre
kupujúcich na Západe by išlo len o mierne zdražovanie, čo by nemalo našim
automobilkám spôsobiť problémy s odbytom.

SME, 2.
7. 2008

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards