Veda a zdieľaná ekonomika
Aj keď je zdieľaná ekonomika relatívne nový fenomén, vedci nezaháľajú a skúmajú jej vplyv na spoločnosť. V nasledujúcich riadkoch si môžete prečítať o niektorých najzaujímavejších štúdiách niečo viac.

Ekonómovia Angela K. Dills a Sean E. Mulholland napísali štúdiu: Ride-Sharing, Fatal Crashes, and Crime, kde skúmali ako príchod Uberu do 150 miest medzi rokmi 2010 a 2013 ovplyvnil nehodovosť a zločinnosť. Ich výsledky hovoria o tom, že s príchodom Uberu poklesla miera smrtených nehôd o 6% a nočné nehody až o 18%. Tento pokles pokračoval aj nasledujúce roky. Ešte vo väčšej miere poklesli trestné činy jazdenia pod vplyvom alkoholu. A to v priemere až o viac ako 50% za rok. Z toho vyplýva, že zdieľaná ekonomika priniesla bezpečnejšie cesty (na druhej strane však mierne vzrástol počet ukradnutých aut).
Okrem toho má zdieľaná ekonomika priamy a pozitívny vplyv aj na jej konkurentov z tradičného sektora. Scott Wallsten v štúdii The Competitive Effects of the Sharing Economy: How is Uber Changing Taxis? ukázal, že tam, kam prišiel Uber, tam sa až zázračne začali taxikári lepšie správať k svojím zákazníkom, poklesli sťažnosti na kvalitu interiéru ich taxíkov a odrazu začali fungovať platobné terminály na kreditné karty. Okrem toho iní ekonómovia v štúdii Do Ride-Sharing Services Affect Traffic Congestion? An Empirical Study of Uber Entry ukázali, že tam kde zavítal Uber, tam poklesol problém s cestnými zápchami a znečistením.
V ďalšej štúdii An Analysis of the Labor Market for Uber’s Driver-Partners in the United States sa pozreli ekonómovia Jonathan Hall a Alan Krueger na vodičov Uberu a porovnali ich s taxikármi. Zistili že vodiči Uberu si dokážu zarobiť tak isto, alebo ešte viac ako vodiči taxíkov alebo limuzín. A pritom nemusia pracovať toľko hodín a majú flexibilnejší pracovný čas. Ekonómovia Rosanna Smart a Brad Rowe zasa ukázali v štúdii Faster and Cheaper: How Ride-Sourcing Fills a Gap in Low-Income Los Angeles Neighborhoods, že Uber a Lyft sú schopní prísť do chudobnejších štvrti dva krát rýchlejšie ako taxík a sú dva krát lacnejší.
Otázkou tak je, ako môže zdieľaná ekonomika umožniť poskytovateľom zarábať viac alebo rovnako ako klasickým taxikárom a zároveň byť lacnejšia pre zákazníkov. Pravdepodobnú odpoveď priniesli ďalší ekonómovia Judd Cramer a Alan Krueger so štúdiou Disruptive Change in the Taxi Business: The Case of Uber, v ktorej ukázali, že vodiči zdieľanej ekonomika jazdia až o 30 % času viac s platiacim pasažierom ako klasickí taxikári a prejdú až o 50 % viac kilometrov obsadení ako taxikári. Technológia zdieľanej ekonomiky tak umožňuje efektívnejšie využívať vzácne zdroje – automobily a čas ľudí.
Ďalšia štúdia Has Uber Made It Easier to Get a Ride in the Rain? ekonómov Abel Brodeur a Kerry Nield ukazuje, že zdieľaná ekonomika vás nenechá na holičkách ani keď začne pršať. Množstvo vodičov Uber vtedy vzrastie o 25%, pričom počet taxikárov sa zvýši len o 4%. To aj vďaka jedinečnému algoritmu, ktorý upravuje cenu jazdného Uberu podľa vývoja dopytu a ponuky.
Na veľkú dôležitosť tohto cenového nástroja poukázala ďalšia štúdia The Effects of Uber’s Surge Pricing: A Case Study ekonómov Jonathan Hall, Cory Kendrick a Chris Nosko. Na nový rok 2015 v New Yorku prestal Uberu kvôli technickým problémom fungovať na 26 minút algoritmus výpočtu ceny. Vznikol tak „prirodzený experiment“, ktorý umožnil ekonómom sa pozrieť na to, čo sa stalo s ponukou a dopytom, keď zamrzla cena. Pred technický problémom bola miera plnenia požiadaviek na jazdu od zákazníkov 100%. Každý zákazník sa dostal tam, kam potreboval. Keď sa však algoritmus pokazil a cena prestala reagovať, klesla táto miera pod 25%. Zákazníci v New Yorku tak nachvíľu zažili socializmus a s ním čakanie v radoch.
Posledná štúdia Using Big Data to Estimate Consumer Surplus: The Case of Uber veľkého kolektívu autorov, medzi ktorými je aj Steven Levitt, autor známej knihy Freakonomics, ukazuje komu a koľko prináša Uber benefitov. Na základe podrobných dát z Uberu sa im podarilo zistiť, že za každé 4 eura, ktoré zákazník zaplatí Uberu, získa protihodnotu na úrovni 11 eur. Teda jeho spotrebiteľský prebytok je 7 eur. Pričom zaplatené 4 eura sa rozdelia v približne v pomere 3 eura pre jazdcov a 1 euro pre samotný Uber. Teda z celkovej vytvorenej hodnoty 11 eur získa Uber len 1 euro.
Na záver pripomíname na náš policy paper Menej regulácie, viac reputácie, ktorý upozorňuje na to, že zdieľaná ekonomika v skutočnosti neobchádza verejné regulácie, ale ich nahrádza vlastnými mechanizmami a pravidlami, ktoré efektívne zabezpečujú kvalitné a bezpečné služby.