Začali stavať letiskový terminál (SME)

Podľa Radovana Ďuranu z INESS vláda prepásla
možnosť získať niekoľkonásobne vyššie prostriedky od zahraničných investorov v
prospech rozvoja letiska, namiesto toho použije na jeho rozvoj zdroje, ktoré
mohli byť použité na znižovanie deficitu Sociálnej poisťovne. Povedal tak pre
SME dňa 17.12. 2008. Začali stavať letiskový terminál (SME)

Nový terminál bratislavského letiska sa už stavia. Opozícia
hovorí o mrhaní peňazí daňových poplatníkov.

BRATISLAVA. Premiér včera slávnostným poklepaním po
základnom kameni oficiálne odštartoval výstavbu nového terminálu bratislavského
letiska. Bude stáť zhruba 2,9 miliardy korún (96 miliónov eur), z toho
približne 800 miliónov korún (26,5 milióna eur) má vykryť letisko z úveru a
zvyšok štátny rozpočet. „Pokiaľ ide o sumu 2,1 miliardy, ktorá ide zo štátneho
rozpočtu, s tým rátame. Je to stavba, ktorá je finančne zabezpečená,“ povedal
včera premiér.

Opozícia takýmto riešením nadšená nie je. O letisko sa podľa nej mohol
postarať súkromný investor lepšie a bez toho, aby mu prispeli daňoví
poplatníci. Preto rozbehla v roku 2004 privatizáciu, ktorú však nová vláda
zrušila.

Fico: Nezaujíma ma, čo chcel súkromník

„Dnešné poklepkávanie kameňa svedčí o tom, že vláda Roberta Fica oklamala
občanov. Ak by sa bol uskutočnil vstup strategického investora do letiska podľa
návrhu víťaznej ponuky, už by sme mali nový terminál. A my ešte len
poklepkávame kameň,“ povedal bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič.

V súťaži o 66­percentný podiel v bratislavskom letisku vyhrala skupina
TwoOne, ktorá sa zaviazala, že na letisku do roka 2010 preinvestuje 9,4 miliardy korún (zrhuba 311 miliónov eur) a do konca roka 2015
ďalších približne 5,6 miliardy korún
(približne 188 miliónov eur).

Premiér rozhodnutie zrušiť privatizáciu neľutuje. „Mňa vôbec nezaujíma, čo
chcel predchádzajúci súkromník. Jednoducho nie je správne odovzdávať
strategický majetok do cudzích rúk,“ povedal.

Rovnako zmýšľa aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Tiež prišiel poklepať
základný kameň. Svoj postoj vysvetlil aj finančnou krízou. Keby totiž vláda
letisko riešila podľa predstáv opozície, „dnes by sme boli pred rozhodnutím, či
štát musí letisko odkúpiť, alebo zabezpečiť letisko, či súkromného investora,
lebo by sa mu tento zámer rozsypal,“ povedal Vážny.

Jeho názor nezmenila ani privatizácia letiska v Budapešti a ani to, že česká
vláda ide privatizovať letisko v Prahe. „Nechcem byť poslom zlých scenárov.
Neprajem to nikomu a dúfam, že finančná kríza sa tak neprehĺbi, aby tvrdo
zasiahla do hospodárenia týchto letísk, ale keď ten moment príde, bude starý
dobrý štát preto zachraňovať,“ povedal Vážny.

Opozícia: Peniaze treba dávať inde

Prokopovič so susednými krajinami súhlasí. Tvrdí, že 2,1 miliardy korún, ktoré teraz pôjdu z
daní, „sú výsmechom do očí občanov“. Peniaze sú podľa neho potrebné inde.

Súhlasí aj analytik inštitútu INESS
Radovan Ďurana: „Vláda prepásla možnosť získať niekoľkonásobne vyššie
prostriedky od zahraničných investorov v prospech rozvoja letiska, namiesto
toho použije na jeho rozvoj zdroje, ktoré mohli byť použité na znižovanie
deficitu Sociálnej poisťovne.“

SME,
17. 12. 2008 | Daniela Krajanová

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards