Volkswagenu schválili investičné stimuly (SME)
K novej investícii VW na Slovensku sa pre SME dňa18.12. 2008 vyjadril Radovan Ďurana z INESS, podľa ktorého za investíciou
môže byť tlak na znižovanie emisií, možný opätovný rast cien pohonných látok,
ale tiež rastúca konkurencia lacných a malých áut, ktorá znižuje predaje
väčších áut. To sú zrejme dôvodmi, prečo aj Volkswagen chce doplniť svoju
ponuku o malé autá za prijateľné ceny, uviedol.
Kríza mení myslenie automobiliek. Tie sa snažia orientovať
na výrobu malých áut. Potvrdzuje to aj plánovaná investícia VW.
BRATISLAVA. Vláda včera odklepla daňové úľavy pre Volkswagen
(VW). Automobilke odpustí na daniach 430 miliónov korún (zhruba 14 miliónov
eur), aby jej pomohla rozbehnúť vyše 9–miliardovú investíciu (zhruba 300
miliónov eur). Toľko chce VW investovať do výroby dvoch nových modelov áut v
bratislavskej Devínskej Novej Vsi.
„Predstavuje to zhruba 4,7 percenta z plánovanej
preinvestovanej sumy,“ povedal včera minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek.
Maximálne mohol Volkswagen dostať 5 percent, aj to len do konca tohto roka.
Nová investícia má vytvoriť 760 nových pracovných miest. Volkswagen si podľa
jeho slov vybral pre túto investíciu Slovensko najmä preto, že zavádza euro. K
spusteniu projektu podľa ministrových slov chýba ešte „konečné rozhodnutie z
Volfsburgu“. To potvrdzujú aj slová hovorkyne automobilky Petry Kaprálikovej,
ktorá očakáva výsledky rokovania s vládou začiatkom budúceho roka.
Dve nové autá
„Ide o malolitrážne vozidlá, sú to malé typy, skôr pre
študentov, ženy, mládež,“ priblížil zámery Volkswagenu minister. Tieto
prívlastky by mali vystihnúť modely Space UP! a UP!.
Analytik Radovan
Ďurana z inštútu INESS tvrdí, že za investíciou môžu byť napríklad externé
faktory. „Tlak na znižovanie emisií, možný opätovný rast cien pohonných látok,
ale tiež rastúca konkurencia lacných a malých áut, ktorá znižuje predaje
väčších áut, sú zrejme dôvodmi, prečo aj Volkswagen chce doplniť svoju ponuku o
malé autá za prijateľné ceny,“ povedal Ďurana.
Reakcia na krízu
Ropná kríza v sedemdesiatych rokoch minulého storočia podľa
predsedu Spolku automobilových inžinierov Jána Lešinského v Európe prehĺbila
ekonomickejšie myslenie, viedla k znižovaniu spotreby paliva, k menším a ľahším
autám. „Súčasná kríza urýchli inovácie,“ povedal.
Aj ostatné automobilky sa snažia nájsť spôsob, ako preraziť
na trhu v čase krízy. „Budeme sa snažiť osloviť nových zákazníkov, či presadiť
sa na nových trhoch mimo Európy, kde sme zatiaľ naše produkty nedistribuovali,“
povedal hovorca Kia Peter Dvořák.
Jednou z možností na prekonanie krízy je práve výroba malých
áut s nízkou spotrebou. Práve tie patria medzi najpredávanejšie modely
spoločnosti Kia, potvrdil Dvořák. Podobne to vidí aj hovorca automobilky PSA
Pegeut Peter Švec: „Pokles predaja áut je v prípade menších vozidiel menej
citeľný ako pri väčších a luxusnejších autách.“