Raši napriek kríze nakupuje reklamu (Hospodárske noviny)

Podľa Juraja Karpiša z INESS nie je v
súčasnosti vhodný čas na spustenie drahej kampane v zdravotníctve. Komunikačná
kampaň smerom k verejnosti je na mieste, ak sa v systéme uskutočnia výrazné
zmeny. Aj vzhľadom na to, že by sa malo teraz viac šetriť ako míňať, povedal
pre Hospodárske noviny dňa 20.1. 2009. Raši napriek kríze nakupuje reklamu (Hospodárske noviny)

Minister zdravotníctva Richard Raši plánuje v čase
finančnej krízy míňať tam, kde iní šetria. Chystá sa nakúpiť reklamné služby za
800- tisíc eur (24 miliónov korún). Nejde pritom o žiadnu špeciálnu reklamnú
kampaň, chce len lepšie informovať pacientov o ich právach.

Práve propagácia a reklama je oblasť, ktorej sa chce v
čase uťahovania opaskov vzdať rezort životného prostredia. "Sú to
oblasti, ktoré najmenej poznamenajú chod ministerstva a plnenie jeho úloh,“

vysvetľuje zámer vyšetrovania na ministerstve jeho hovorca Peter Višváder.
Rezort zdravotníctva pritom plánuje znížiť výdavky v iných oblastiach ako v
reklame - na mzdách, pracovných cestách do zahraničia či zastavení prijímania
nových zamestnancov.

Analytik INESS
Juraj Karpiš si myslí, že v súčasnosti nie je vhodný čas na spustenie drahej
kampane. "Komunikačná kampaň smerom k verejnosti je na mieste, ak sa v
systéme uskutočnia výrazné zmeny. Aj vzhľadom na to, že by sa malo teraz viac
šetriť ako míňať,“
tvrdí Karpiš.

Na pochopenie zákonov
Podľa hovorkyne rezortu Zuzany Čižmárikovej chce rezort využiť služby
reklamnej agentúry aj preto, že tak doposiaľ neurobili, hoci na to majú nárok.
Čižmáriková poukázala na to, že PR agentúru na komunikačnú kampaň využíval aj
exminister zdravotníctva Rudolf Zajac. Kým on ľuďom vysvetľoval, čo priniesla
reforma, ktorú v tom čase zavádzal, Raši im chce pomôcť pri chápaní platných
zákonov v praxi. "Chceme, aby sa informácie ku kľúčovým zákonom,
nariadeniam, smerniciam dostávali v prvom rade k pacientovi,“
uviedla
hovorkyňa ministerstva.

Agentúra, ktorú Rašiho ministerstvo na základe súťaže
vyberie v marci, bude pacientom vysvetľovať zákony a kroky vlády v
zdravotníctve. Víťaz tendra bude mať o robotu postarané až do roku 2010. Ako
konkrétne sa to bude diať, a čo presne chce ministerstvo komunikovať, hovorkyňa
zatiaľ nespresnila. "To, ako v konečnom znení bude vyzerať spôsob
využitia daných služieb, sa nedá teraz povedať, keďže súťaž je aktuálne
vypísaná. Počkáme si na ponuky a rozhodneme sa podľa toho, čo bude pre nás
najvýhodnejšie,“
povedala Čižmáriková. Podľa odborníkov by malo ísť o
praktické informovanie pacientov bez politických nánosov. "Ak to bude
taká kampaň, ktorá ľuďom objasní problematiku, kde sa dostanú k pomoci, aké
majú práva, tak to treba podporiť. Rádovo to stojí promile z rozpočtu,“

tvrdí exminister Zajac.

Pacienti aj lekári sú mimo
Podľa analytika Health Policy Institute Tomáša Szalaya je správne, ak budú
ľudia vedieť, aké majú v zdravotníctve práva. "Z našich skúseností
medzi lekármi vieme, že ani pacienti, ale ani lekári nemajú ani len nulovú
predstavu o legislatíve,“
upozorňuje. Problémami sú zákony týkajúce sa
každodenných vecí. "Týka sa to informovaného súhlasu pacienta, alebo v
akom vzťahu sú pred lekárom zákonný zástupca a jeho dieťa.“

Na komunikovanie dosahov reforiem si Zajac v minulosti
objednal služby PR agentúry Omnipublic. Agentúru vyberali v medzinárodnom
tendri podľa požiadaviek Svetovej banky. Tá vtedy poskytla ministerstvu pôžičku
vo výške 120 miliónov korún. Pôvodne mala pôžička slúžiť na kampaň počas štyroch
rokov. Agentúra mala na starosti výrobu a rozširovanie informačných letákov,
reklamu v novinách, spustenie internetovej stránky, školenia aj tréningy. Z
peňazí sa zriadilo aj call centrum pre vtáčiu chrípku.

Hospodárske
noviny 20.1. 2009, Monika Laciková

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards