ŠrotovaNIE

Znížim
cenu produktu. Zvýši sa tým odbyt a ja vyberiem viac DPH do rozpočtu. Nie
je to výhodný biznis? Ak by sme sa takto pozerali na „užitočnosť“ verejných
financií, potom by sa oplatilo dotovať úplne každý produkt, ktorého dopyt
elasticky reaguje na cenu. Podľa rovnakej logiky by sa oplatilo dotovať každé
pracovné miesto, z ktorého zamestnávateľ so zamestnancom odvedú štátu viac
ako bola dotácia tohto miesta. ŠrotovaNIE

Takáto úvaha však nie je
správna, práve šrotovné je toho vhodným príkladom.

Materiál
predložený ministrom hospodárstva na rokovanie vlády, kde potrebu
zdvojnásobenia vyčlenených prostriedkov 
na šrotovné, minister obhajuje vyšším výberom DPH, neobsahuje zásadné
informácie. Bez nich nie je možné povedať, že opatrenie je pre „štát“ výhodné:

1) Neupresňuje, koľko z predaných vozidiel bolo skutočne
vyrobených na Slovensku
2) Nešpecifikuje, koľko z týchto vozidiel bolo zakúpených výhradne vďaka
dotácii (inak by zakúpené neboli, ani by neboli zakúpené neskôr)
3) Neuvádza, koľko vozidiel bolo zakúpených formou úveru

Pri porovnávaní výberu DPH s nákladmi šrotovného
ministerstvo vychádza z mylného predpokladu, že spotrebitelia by inak svoje
úspory neminuli a teda štát by vybral na DPH menej. Chýba dôkaz. Šrotovné
spôsobilo nahromadenie predajov v čase. Je dosť možné, že štátny rozpočet
zaznamená v blízkej dobe spomalenie výberu DPH - pretože inak rovnomerne
rozdelený nákup vozidiel bol sústredený do jedného - dvoch mesiacov.

No ani prípadná výhodnosť z pohľadu verejných financií
však ešte neznamená prospešnosť pre spoločnosť a ekonomické prostredie.
Šrotovné považujeme za plytvanie a nevhodné opatrenie z nasledujúcich dôvodov:

  • motivuje ľudí ničiť funkčný majetok (dochádza k plytvaniu so zdrojmi)
  • motivuje ľudí sa zadlžovať v čase rastúcej nezamestnanosti
  • dotáciu poskytuje spotrebiteľom, ktorí ju nepotrebujú (spotrebiteľ ochotný
    zaplatiť 25 000€ za luxusný statok, akým je auto, nepotrebuje štátnu
    dotáciu)
  • efekt zníženia dopadov na životné prostredie a nehodovosť nebol zatiaľ zo
    strany ministerstva preukázaný (príklad: dôchodcovské škodovky s väčšími
    emisiami najazdili podstatne menej km, ako napr. nové Kie v rukách mladých
    (Ministerstvo neskúma, či auto kúpené s dotáciou nebolo v hneď odpredané, alebo
    prevedené) - v konečnom dôsledku môže dôjsť k rastu emisií aj nehodovosti)
  • miliarda korún použitá na šrotovné chýba v ostatných sektoroch ekonomiky,
    ktoré ju museli v daniach uhradiť
  • šrotovné selektívne podporuje predajcov automobilov - spotrebitelia odkladajú
    spotrebu iných tovarov, lebo úspory míňajú na nákup vozidiel
  • šrotovné deformuje trh s ojazdenými
    vozidlami
  • Ak sa Vám článok páčil, hlasujte zaň na pošli na vybrali.sme.sk, prípadne dajte o ňom vedieť Vašim známym.

    INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
    Naše
    ocenenia
    Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards