Druhé kolo šrotovania peňazí daňových poplatníkov

Ignorancia
Ministerstva hospodárstva, ktorému čiastočne sekunduje Ministerstvo financií, pokračuje.
Mýtus  o pozitívach šrotovného
prevláda naďalej napriek všetkým
negatívam
, ktoré toto nezmyselné mrhanie peniazmi daňových poplatníkov
obnáša. Druhé kolo šrotovania peňazí daňových poplatníkov

Predaj nových motorových
vozidiel podporených šrotovným k 27. marcu 2009 dosiahol počet 13 963
ks, z čoho podiel predaja vozidiel vyrobených v SR predstavoval
1 570 ks, teda  11,24
%.
Na Slovensku sa v minulom roku vyrobilo cca 571 000
áut, čiže ak by šrotovné využili len ľudia, ktorí by si ich inak nekúpili,
zabezpečili by výrobu automobilov na Slovensku na jediný deň. (Ak uvažujeme len
o Kii a PSA, tak pri plánovaných 420
tis
. by to stihli za 1,3 dňa)

Medzi
značkami nakúpenými s dotáciou boli napríklad Kia
Sportage (16 ks) Volkswagen Golf (340 ks), Škoda Octavia 2 (615 ks)
. Asi
netreba vysvetľovať, že tieto autá si nekupujú tí, ktorí priniesli na
zošrotovanie 25 ročné auto. Šrotovné v takomto prípade nie je prejavom
solidárnosti, ale nezmyselnou dotáciou majetných spotrebiteľov a predajcov
automobilov. Ministerstvo to síce nahlas netvrdí, ale v novom návrhu
znenia to ešte podporuje návrhom na zmenu

1.       

maximálnu
výšku kúpnej ceny zvýšiť z 25 000 EUR na 30 000 EUR s DPH

Daňovým poplatníkom
s priemernými mzdami ostáva vložiť ruky do vreciek a pozerať sa za nablýskanými
milionárskymi autami, na ktoré nedobrovoľne prispeli. Vláda však tak ďaleko
zájsť odvahu nenašla, a limit 25 000 € ponechala.

Druhý návrh:

2.       

znížiť
výšku príspevku na 1000 EUR za podmienky, že predajca poskytne zľavu najmenej
1000 EUR.

síce čiastočne zníži mieru
neefektivity tohto opatrenia, ale aj 22,1 mil. €, ktoré majú byť na tento účel
použité, budú vyhodené do vetra. Zaujímavé na celej veci je paradox, že kým
ministerstvo financií tvrdí, že šrotovné je vo vzťahu k štátnej kase neutrálne,
Ministerstvo hospodárstva SR píše: Pri
predpokladanom zachovaní vývoja rozdielu medzi vyplatenou dotáciou a výškou
prijatej DPH, možno pri predaji 22 100 vozidiel očakávať prínos pre štátny
rozpočet vo výške cca 3,3 mil. EUR

To, že toto opatrenie má skôr negatívne dopady
na štátny rozpočet, rozoberá komentár – Viac alebo menej DPH?

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards