Je vzdelanie verejný statok?

Chlapci z Radostnej vedy pokračujú v debate a
Martin Filko v
diskusi
k odpovedi Dalibora Roháča
zareagoval aj na náš
príspevok
.

Je vzdelanie verejný statok?

„Chlapci z INESSu sa tiez zapojili do debaty:
http://www.iness.sk//modules.php?name=News&file=article&sid=447 Je tam
jedno male nedorozumenie - vzdelavanie je vylucitelne a do istej miery
rivalitne, ale VZDELANIE na agregatnej urovni (ta moznost "zit medzi
vzdelanymi, zuajimavymi ludmi") uz take nie je, preto je podla mna verejnym
statkom. Mozno pomoze analogia s ockovanim, kde je tiez produkcia rivalitna a
vylucitelna, ale vysledna imunita stada (herd immunity) je verejnym statkom.
Inac bezne argumenty (aj ine transakcie maju externality, problemy politickeho
trhu znemoznia korekcie ekonomickeho trhu), aj bezne nedorozumenia (ze statom
financovane/regulovane skolstvo musi byt automaticky statom poskytovane a
uniforme). Asi ale naozaj nejde o tieto konkretne vyhrady, ale o ulohu a
moznosti verejnej politiky vseobecne.“

Toto „malé nedorozumenie“
ilustruje, ako sa v súčasnosti pojem verejný statok navlieka na veľa javov
s pozitívnymi externalitami bez ohľadu na to, či naozaj spĺňajú jeho
pôvodnú ekonomickú definíciu. Keby sa upustilo od ezoterického používania tohto
pojmu a pri každom tzv. verejnom statku by sa testovalo, či naozaj spĺňa
podmienky zadefinované napríklad v Samuelsonovej The Pure Theory of Public Expenditure, zistili by sme, že hľadanie
príkladov verejných statkov nie
je vôbec také jednoduché
. Napriek zdanlivému slovičkáreniu
a banálnosti sa jedná o vážnu tému. Nálepka verejný statok totiž
v súčasnosti automaticky legitimizuje štátny zásah do odvetvia, keďže
podľa teórie verejných statkov trh tieto statky poskytovať nevie alebo ich
poskytuje „suboptimálne“.

Martin Filko tvrdí, že
kým VZDELÁVANIE verejným statkom nie je, „agregátne VZDELANIE“ už podmienky
nevylúčiteľnosti a nerivalitnej spotreby verejných statkov spĺňa.

Čo presne si však pod takýmto
meta-statkom (nemožno ho identifikovať pomocou preferencie demonštrovanej
dobrovoľným nákupom, no napriek tomu tušíme, že existuje) agregátneho vzdelania
predstaviť? Vzdelanie sú informácie, skúsenosti a zručnosti. Tie sa však
nevznášajú v éteri nad spoločnosťou, ale ich nositeľmi sú konkrétni a
jednoducho identifikovateľní ľudia. A tí tieto informácie, zručnosti
a skúsenosti zvyšku spoločnosti predávajú vo svojich produktoch za trhové
ceny. Na rozdiel od imunity stáda, z ktorej jej spotrebou naozaj neubúda
(s nevylúčiteľnosťou to už nebude také jednoznačné – napr. diskriminácia na
základe očkovacieho preukazu), spotreba agregátneho vzdelania je jednoznačne
rivalitná. Ak spoločnosť tvorí desať ľudí, z ktorých sú dvaja lekári,
spotreba agregátneho lekárskeho vzdelania má svoje presne definované hranice
(časom a ochotou produkcie dvoch lekárov). Ak sa lekár venuje pacientovi
A, nemôže sa zároveň venovať aj pacientovi B. O možnosti vylúčenia časti
spoločnosti zo spotreby agregátneho lekárskeho vzdelania tiež nemožno pochybovať.
Ani (agregátne) vzdelanie preto ekonomickú definíciu verejného statku podľa
môjho názoru nespĺňa.

Ak sa trochu zamyslíme,
podobných meta-statkov, z ktorých profituje celá spoločnosť, si vymyslíme
mnoho. Napríklad „agregátna“ telefónna komunikácia. Z používania telefónov
v spoločnosti profitujem bez ohľadu na to, či sám telefón vlastním alebo
nie. Napriek tomu, že som v živote nemusel uskutočniť jediný hovor
a za telefón nezaplatil ani korunu, telefónom vďačím za to, že si v obchode
nakúpim napríklad čerstvejšie a kvalitnejšie potraviny. Je to však
postačujúca podmienka na to, aby som sa skladal ostatným na faktúry? Môžem na
základe toho tvrdiť, že sa do telefónov investuje suboptimálne?

Bez ohľadu na zmysluplnosť pojmu verejný statok v súvislosti so
vzdelaním ostáva najdôležitejšia otázka z diskusie nezodpovedaná: na
základe čoho môžeme usudzovať, že vláda dokáže vzdelanie zabezpečovať lepšie
ako trh.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards