Rozdávanie (SME)

Predloženie návrhu na
miliardovú dotáciu kórejskému výrobcu automobilov prekvapilo, ak nie zarazilo.
Dôvodov je hneď niekoľko.

Rozdávanie (SME)

Štátna podpora býva obyčajne
ospravedlňovaná podporou regiónov, ktoré trpia vysokou nezamestnanosťou. Aká je
situácia v regióne v okolí Žiliny? Augustové štatistiky o nezamestnanosti
hovoria jasnou rečou: Žilina 4,3%, Martin 6,2%, Čadca 6,3%, Púchov 4,1%.
Percentá predstavujú podiel uchádzačov o zamestnanie na celkovom počte
ekonomicky aktívnych občanov. Oproti celoslovenskému priemeru 9,3% sa rozhodne
nejedná o problémový kraj. Čo na to povedia v Košickom kraji s 15,4%, alebo
Banskobystrickom kraji s 15,5% nezamestnanosťou?

Viac ako nelogický výber kraja sú však dôležité nepriame dôsledky súvisiace
so štátnou dotáciou súkromného podniku. Ako uvádza správa Európskej komisie v súvislosti s
odobrením dotácie: Pomoc ušetrí spoločnosti Kia Motors Slovakia náklady, ktoré
by za normálnych trhových podmienok musela znášať, čiže spoločnosť je
hospodársky zvýhodnená oproti svojim konkurentom.”

Kto sú konkurenti Kie? Zjednodušujúco sa tým zvykne myslieť Volkswagen a
Peugeot v Trnave. Lenže to nie je celá pravda. Znevýhodnených je ďaleko viac.
Sú to všetci slovenskí podnikatelia, ktorí prídu o zamestnancov, lebo si nebudú
môcť dovoliť súťažiť v mzdách s Kiou, ktorá od štátu dostane na jedného
zamestnanca 1,7 milióna korún. Takáto dotácia pri predpokladanej mzde 23 tisíc
Sk (vrátane odvodov zamestnávateľa) predstavuje úhradu nákladov zamestnancov po
dobu 6,3 roka!

Absurdita tejto štátnej pomoci je ešte markantnejšia, keď si uvedomíme, že
tí istí podnikatelia, ktorí na štátnu dotáciu doplatia, sa na ňu museli
vyskladať platením daní. Platia tak v skutočnosti dvakrát. A to je ďalší
dôsledok, ktorý nie je vidieť na prvý pohľad.

Ak by KIA dotáciu nedostala, 1,2 miliardy Sk mohlo ostať podnikateľom vo
forme daňových úľav. Tie by mohli použiť na investície a na zamestnávanie
nezamestnaných. Možno by vytvorili ešte viac pracovných miest ako KIA. Ale
spočítal niekto tento efekt na ministerstve? Zjavne nie.

Ešte aj Európska komisia si hodnotenie trestuhodne zjednodušuje: “Pozitívny
prínos celého investičného projektu k rozvoju regiónu, najmä vytvorenie 663
priamych a zatiaľ nevyčísliteľného počtu nepriamych pracovných príležitostí
ďaleko prevyšuje prípadné rušivé účinky pomoci.” Ale videl niekto vyčíslenie
rušivých účinkov pomoci? Tým sa ani komisia ani Ministerstvo hospodárstva
nezaoberá.

Pochybný je aj výpočet prínosov dotácie pre
verejné financie. Úplne bezstarostne je v ňom zahrnutá ročná úspora Národného
úradu práce na úrovni 13 miliónov Sk. Odhliadnuc od toho, že na Slovensku už
Národný úrad práce nemáme, podmienky poskytnutia dotácie predsa neobsahujú
doložku, podľa ktorej by KIA musela zamestnať len predtým nezamestnaných. K
takejto úspore vôbec nemusí dôjsť.

Automobilky dávno nesúperia o
nezamestnaných, ale o zaučených zamestnaných. Ak by aj ostatné uvádzané príjmy
verejných financií skutočne nastali, uvedenú miliardu by KIA nepriamo
“splatila” až po viac ako 15 rokoch. A to nie je zahrnuté znehodnotenie budúcich
príjmov infláciou.

Čosi vyše miliardy z našich daní tak pomôže
akcionárom kórejskej automobilky a jej zamestnancom. Je symbolické, že k
takejto selektívnej štátnej pomoci dochádza práve v čase, keď sa kvôli deficitu
fondu starobného poistenia zvyšuje daňovo-odvodové
zaťaženie slovenských občanov. Presúvanie peňazí z jedného vrecka do druhého je
však doménou každej ľavicovej vlády.

Radovan Ďurana

INESS

SME, 5.10.2007

Ak sa Vám článok páčil, hlasujte zaň na pošli na vybrali.sme.sk, prípadne dajte o ňom vedieť Vašim známym.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards