Zarábanie na ľudskom nešťastí? (SME)

Dňa 18.11. 2012 vyšiel Martinovi Vlachynskému z INESS autorský článok v denníku SME na tému verejné obstarávanie. 

Zarábanie na ľudskom nešťastí? (SME)

Diaľnice sa u nás v priemere stavajú drahšie ako v Nemecku. V Dánsku dokonca stoja takmer o polovicu menej ako u nás. Vidí tu niekto súvislosť medzi cenou a bezpečnosťou?

Stavbársky chlebíček je tvrdý. Hoci sa trend za posledné dve dekády výrazne zlepšil, aj tak v roku 2011 utrpelo na stavbách 152 ľudí smrteľné alebo závažné zranenie.

Niektoré nehody sa udiali v tichosti, iné sa dostali pod drobnohľad médií, verejnosti a politikov – ako pád mosta v Kurimanoch.

V prestrelke „kto za to môže“ sa objavili rôzne názory viniace staviteľa, stavebný dozor, statika alebo všetkých naraz.

Rozhodnúť, ktorý je správny, bude úlohou vyšetrovateľov, nám nezainteresovaným ostáva len dúfať, že sa zhostia úlohy zodpovedne a bez tlakov.

No ako daňový poplatník sa musím zastaviť pri jednej ponúkanej alternatíve, ktorá má zabrániť podobným nešťastiam. Z viacerých zdrojov sa ozvalo, že za pád konštrukcie môže nízka cena.

Našťastie, v tomto prípade nemusím byť stavebným inžinierom (hoci inžinierom vďaka pretrvávajúcemu antikvariátnemu pomenúvaniu titulov som), aby som vedel s istotou vyhlásiť, že nízka cena ešte žiadny most nezhodila.

Každý rozumný nákupca pri obstarávaní produktov hľadí nielen na cenu, ale aj kvalitu. Ak je tým spotrebiteľom štát, kvalita sa premieta do zadania tendra. Zadávateľ netendruje jednoducho „most z bodu A do bodu B“.

Ak by to tak bolo, vyhrá ten, kto medzi dvoma bodmi natiahne kus špagátu za dvadsať eur a vyhlási ho za lanový most.

Podmienky

V skutočnosti má každý projekt veľa explicitných charakteristík, ktoré hovoria, aké má mať výsledný produkt charakteristiky.

No aj keby sme celý projekt zadefinovali pár vetami ako diaľničný most takých a takých rozmerov, existuje celá plejáda implicitných podmienok, ktoré musí dodávateľ splniť. Vyplývajú z obrovského systému technických noriem, pravidiel bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a z inštitútu stavebného dozoru.

Ak teda tvrdíme, že za pád mosta môže nízka cena, potvrdzujeme tým, že celý štátom vytvorený byrokratický systém okolo budovania stavieb je nanič.

No čo a kto nám zaručí, že vyššia cena (dosiahnutá napríklad vyradením najlacnejšej ponuky) sa premietne do kvality, a nie len do tučnejšej (ne)legálnej provízie pre „konzultanta“?

Ak pristúpime na argument nebezpečne nízkej ceny, načo je nám teda vôbec celý nákladný systém STN, BOZP, Zákonníka práce a ďalších, ak nedokáže zabezpečiť systematickú bezpečnosť (úplná nebude nikdy, pretože náhoda a gravitácia sú blbci) ani na takej veľkej stavbe, akoú je diaľničný most?

Drahé Slovensko

Ředitelství silnic a dálnic Českej republiky vydalo štúdiu, v ktorej porovnalo priemerné ceny na výstavbu kilometra diaľnice.

Pri zhodnotení 186 diaľničných úsekov na rovnakom teréne v ôsmich štátoch Európskej únie im s nákladom zhruba 5,9 milióna eur na kilometer vyšla najnižšia cena v Dánsku.

Na Slovensku priemerný náklad dosiahol 9,6 milióna eur. V lacnote nás predstihlo dokonca aj Nemecko s priemerom 8,3 milióna na kilometer.

No asi málokto z nás má na nemeckých diaľniciach obavy, že šoféruje po ceste smrti z výpredaja.

Ostáva nám veriť, že za snahou vyradiť z verejného obstarávania najlacnejšie projekty sa skrýva úprimný, ale naivný cieľ ochraňovať ľudské životy, a nie vycítená príležitosť zviezť sa na ľudskom nešťastí a odtrhnúť si väčší kus z daňového koláča.

Martin Vlachynský

Autor je analytik INESS

SME, 18.11. 2012

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards