Richterov projekt zamestnal iba 12 ľudí (Hospodárske noviny)
Podľa Radovana Ďuranu z INESS je štát neefektívny tvorca pracovných miest, ktorý nemôže mať relevantné informácie o pracovnom trhu. Ako uviedol pre Hospodárske noviny dňa 25.2. 2013, preto by sa mal vzdať inžinierskych riešení tvorby pracovných miest.
V autodoprave si cez projekty zamestnávanie mladých našlo prácu len 12 ľudí.
Nájsť nezamestnaného vodiča s praxou je problém. A to aj v prípade, ak firme časť jeho mzdy preplatí štát. Po troch mesiacoch od spustenia projektov zamestnanosti, teda podpory zamestnávania mladých ľudí, to zistil aj minister práce Ján Richter (Smer-SD). Na nedostatku vhodných šoférov evidovaných na úrade práce totiž stroskotal jeho projekt, cez ktorý chcel nájsť prácu mladým ľuďom do 29 rokov. „Na úrade práce nenájdete celého človeka. Často mu chýba odbornosť, a tá stojí peniaze,“ hovorí člen prezídia Združenia cestných dopravcov a člen predstavenstva dopravnej firmy NAD RESS Senica Peter Halabrin.
Problémom sú vodiči bez praxe
Halabrinovi sa pritom cez projekty podarilo zamestnať desiatich vodičov. Ide však o svetlú výnimku. Dokopy si takto prácu našlo len 12 ľudí. Sektor dopravy je totiž podľa Halabrina špecifický. Z úradu práce nemôžu prijať každého, kto je ochotný pracovať.
Nezamestnaní musí mať vodičský preukaz, kameňom úrazu býva aj nedostatočná prax. „Neviem si predstaviť, že by sme na šoférovanie 12-tonového kamiónu prijali absolventa či niekoho, kto má len mesiac vodičský preukaz,“ hovorí riaditeľ firmy pre nákladnú a autobusovú dopravu Marián Ďurovkin.
Dopravcom v takomto prípade nepomôže ani motivácia, že štát im preplatí náklady na zamestnanca, a to vo výške 550 eur. Musia ho však zamestnávať najmenej 30 mesiacov, štát im preplatí len náklady práce za deväť mesiacov.
Ako na druhej strane upozorňuje šéf personálnej agentúry Proact People Peter Paška, už samotné vodičské povolanie nie je pre mladých také atraktívne ako kedysi. Dôvod? Nízke platy.
Rezort práce však tvrdí, že za nezáujem môže najmä ekonomický vývoj. „Pri stagnovaní veľkých ekonomík, na ktoré je hospodárstvo Slovenska nadviazané, nie je možné očakávať ani nárast prepravy tovarov a služieb,“ tvrdí hovorca rezortu Michal Stuška.
Peniaze dostanú ostatní
Firmy z ostatných odvetví však o Richterove projekty záujem majú. Peniaze od autodopravcov preto minister plánuje presunúť im. Z celkových desať miliónov im Richter pošle osem miliónov eur. Zvyšné dva milióny zostanú v zálohe pre mladých vodičov. Ministerstvo práce totiž verí, že po opätovnom rozbehu ekonomík peniaze využijú. „So zástupcami Európskej komisie sa dohodol presun peňazí,“ povedal Stuška.
Ostatné firmy tak zatiaľ cez projekty zamestnali viac ako 1 600 ľudí. Ak to takto pôjde ďalej, do pol roka budú podľa premiéra Roberta Fica peniaze minuté.
Odborníci s ním však nesúhlasia. Ste príliš optimistickí – odkazujú mu. „Podnikateľov, ktorí budú ochotní do projektu vstúpiť, bude menej,“ hovorí analytik finančných trhov z Next Finance Jiří Cihlář. Ako dôvod uvádza krízu.
Podľa šéfa Iness Radovana Ďuranu je štát neefektívny tvorca pracovných miest, ktorý nemôže mať relevantné informácie o pracovnom trhu. „Preto by sa mal vzdať inžinierskych riešení tvorby pracovných miest.“
Marcela Šimková