Šetriť treba vždy, pokiaľ je prítomné plytvanie

Prvé miery rozpočtu 2014 sú známe. A nie je to veru 90-60-90. Vláda balansuje na hrane toho, čo jej dlhová brzda dovolí. Vynechajme teraz bokom problémy ako úplná závislosť od úspešnej predikcie rastu, spoliehanie sa na jednorazové opatrenia ako privatizácia a superdividendy, či smerovanie výdavkov tam, kde je ich možné spolufinancovať z eurofondov a nie podľa skutočnej potreby ekonomiky.

Šetriť treba vždy, pokiaľ je prítomné plytvanie

No problémom je aj samotný fakt, že vláda sa snaží stavať rozpočet okolo nejakej administratívnej hodnoty dlhovej brzdy, či deficitného cieľa. Rozpočet nie je dobrý vtedy, keď spĺňa deficit 2,9% alebo 3,0%, ale vtedy, keď o ňom možno zodpovedne vyhlásiť, že vynakladá prostriedky efektívne a účelne.

To sa nanešťastie nedialo, nedeje a najbližšie roky asi ani nebude diať. Príkladov plytvania by sa dali nájsť tisícky. Demonštrujme si to na jednom konkrétnom príklade. Generálna prokuratúra prevádzkuje päť účelových zariadení. Podľa Najvyššieho kontrolného úradu mali tieto zariadenia v roku 2012 obsadenosť 34,5% a vygenerovali stratu 708 660 eur. Je to v dimenziách 17 miliardového rozpočtu kvapka? Nie, ak si uvedomíme, že takýchto účelových zariadení majú ústredne orgány verejnej správy 300. Ak väčšina z nich hospodári podobne, máme tu zrazu plytvanie v miliónoch.


 
Znamená to, že máme zrušiť prokurátorom a všetkým ostatným štátnu rekreáciu? Toto rozhodnutie nie je na nás, túto možnosť môžeme brať ako súčasť „benefitov“. No v prípade, že chceme túto možnosť zachovať a zároveň existuje možnosť získať ju efektívnejšie, malo by byť povinnosťou voči daňovým poplatníkom túto činnosť zefektívniť. Napríklad redukciou zariadení, z ktorých väčšina má nízku obsadenosť a ich zlúčením. Nie je dôvod, aby každý úrad mal svoju vlastnú sekciu účelových zariadení. Pevne verím, že napríklad zamestnancovi úradu vlády nepokazí dovolenku, keď bude bývať v rovnakom hoteli s prokurátorom. Ak to bude výhodné pre daňovníka, môže byť systém štátnych účelových zariadení (z ktorých mnohé už od pohľadu na rekreáciu príliš nelákajú) a nahradiť ich napríklad vouchermi na ubytovanie v súkromných zariadeniach.

Tento prístup k šetreniu sa dá aplikovať na všetkých úrovniach a takmer pri všetkých typoch výdavkov. Ušetriť sa bez preháňania môžu stovky miliónov. No uznávam, že je to náročnejšia činnosť ako zvýšenie daní.

Ďalšiu inšpiráciu, kde šetriť na verejných výdavkoch, nájdete v tejto galérii. Náš projekt Plytvanie zachytil od roku 2007 prípady plytvania vo verejnej správe za 3,1 miliardy eur.
 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards