Letisko chce v zime stavať (SME)

V súvislosti s plánom rozvoja letiska, na
ktoré má prispieť štát, reagoval Radovan Ďurana z INESS pre denník SME dňa
19.3.2008 tak, že Slovensko mohlo mať už tento rok rozšírený terminál, a ešte
by malo navyše 9 mld. za predaj. Namiesto toho máme provinčné letisko a ešte
budeme na jeho rozvoj platiť z daní. Úžitok zo štátneho vlastníctva teda nemáme
žiadny.

Letisko chce v zime stavať (SME)

S výstavbou nového terminálu začne štátne letisko neskôr ako
dva roky po tom, čo vláda zrušilajeho predaj. Štátna firma naň nemá dosť
peňazí, preto presviedča ministerstvo financií, aby prispelo približne
polovicou.

BRATISLAVA. Päť miliárd korún by malo stáť zabezpečenie toho, aby
bratislavské letisko bolo schopné prepraviť viac cestujúcich.

Od štátu chce letisko viac než dve miliardy korún. Keby sa pred takmer dvoma
rokmi nezrušila privatizácia, mohlo letisko už teraz prijímať viac cestujúcich.
Zaplatili by to súk­romní investori a niekoľko miliárd korún hotovosti by
získal priamo aj štát, ktorý by však prišiel o vlastníctvo letiska.

Letisko z daní

Prvé dve miliardy sa rozhodlo letisko vykryť z toho, čo zarobí, na ďalších
800 miliónov si zoberie úver. Štát má zaplatiť predpokladaný zvyšok – 2,1
miliardy korún.

Pritom investori, ktorí sa snažili odkúpiť letisko počas zrušenej
privatizácie, ponúkali investície o niekoľko miliárd vyššie a niekoľkými by
prispeli aj do štátneho rozpočtu. Samotný víťaz súťaže o bratislavské letisko,
spoločnosť Two one, chcela do letiska do roku 2015 investovať 15 miliárd korún.

„Už tento rok mohlo mať Slovensko
dostatočne rozšírený terminál a ešte by malo v kešeni 9 miliárd,“ hovorí
Radovan Ďurana z inštitútu INESS.

Peniaze na investície bude miesto toho hľadať štát. „Vzhľadom na to, že ide
o značnú sumu, je pravdepodobné, že bude predmetom rokovaní aj v súvislosti so
štátnym rozpočtom,“ uviedol hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál.

Ministri dopravy a financií podľa ich hovorcov zatiaľ o financovaní letiska
rokujú už približne rok. „Ako sa letisko bude financovať, uvidíme aj podľa
vývoja ekonomiky. Bude to však najskôr na jeseň, keď sa začnú rokovania o
štátnom rozpočte,“ vysvetľuje Šmál. Letisko s prostriedkami ráta už v decembri
tohto roka, nie až v rozpočte na rok 2009.

Stavať začnú v decembri

„V júli požiadame o stavebné povolenie, ktoré by v septembri už malo byť
udelené. Hneď vyhlásime aj súťaž na dodávateľa, aby sme v decembri mohli začať
stavať,“ plánuje Karol Biermann, riaditeľ bratislavského letiska.

Letisko sa zvyšovaním kapacity snaží prilákať aj nové letecké spoločnosti.
Tie prídu, len ak bude letisko schopné ich klien­tov obslúžiť.

Pravidelnú nákladnú linku Bratislava – Lipsko oznámila nedávno kuriérska
spoločnosť DHL. Ak sa jej tu podľa letiska bude dariť, môže byť signálom aj pre
ostatné letecké spoločnosti.

Letisko tlačia aj udalosti z minulého roka, keď nebolo schopné odbaviť
všetkých pasažierov. Túto sezónu chce ešte vyriešiť prepojením príletového a
odletového terminálu, kde by tak vznikol nový priestor.

Ako to bolos letiskom

júl 2005 – vláda vyhlásila súťaž o bratislavské a košické letisko

február 2006 – vláda schválila predaj konzorciu Two one

august 2006 – Protimonopolný úrad nerozhodol o kúpe bratislavského
letiska a tým dal vláde možnosť zrušiť jeho privatizáciu. Košické letisko
získali Penta a Schwechat.

SME, 19.
3. 2008, Daniela Krajanová

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards