Hra o politické výhody sa nemusí vyplatiť

V zastupiteľskej demokracii je hra záujmových skupín o rôzne výhody nevyhnutnou súčasťou tvorby verejných politík. Pod pojmom „záujmová skupina“ si nepredstavujte len žralokov v oblekoch na mieru a autách so štyrmi výfukmi. Je to prakticky každá lobujúca skupina obyvateľov. Dôchodcovia chcú vyššie dôchodky a väčšie zľavy, lekári platy, priemyselníci clá, bankári bailouty, študenti krásne intráky... Rozdiel je len v tom, že niekto vie kričať hlasnejšie a niekto takmer vôbec.

Hra o politické výhody sa nemusí vyplatiť

Niekedy chcú záujmové skupiny od politikov, aby im odstránili bremeno – znížili odvody, zrušili hlásenie úradom, a podobne. Ale nalejme si čistého vína, väčšina záujmových skupín chce, aby politici obmedzili ostatných a lobujúcej skupine tak poskytli výhodu.

Typickým príkladom sú taxikári. Je to pomerne silná nátlaková skupina, ktorej sa vo väčšine krajín podarilo vybaviť si chránený kartel v podobe licencií. Ak nemáte papier (a väčšinou aj správne zafarbené auto), ľudí po meste za peniaze voziť nemôžete. Mnohé mestá dokonca zaviedli jednotné sadzby. Takýto štátom garantovaný monopol prirodzene nesie pre zákazníkov nevýhody v podobe vyšších cien a pre potenciálnych záujemcov o tento biznis vysoké vstupné náklady, ktoré chránia existujúcich poskytovateľov.

Členstvo v takomto privilegovanom klube samozrejme niečo stojí. Taxikárska licencia sa v Paríži predáva až za 250 000 eur. Niet divu, že v skupine vznikne panika, keď príde niečo ako aplikácia Uber. Tá umožňuje cez smartfóny párovať pasažierov a vodičov súkromných áut, čo prirodzene narúša klasický taxikársky biznis.
 
Tisíce taxikárov preto pred časom zablokovali ulice Paríža, Ríma, Londýna a ďalších európskych miest v snahe primäť vlády „niečo s tým urobiť“. Nechýbali dokonca ani fyzické útoky na autá, o ktorých si taxikári mysleli, že vezú pasažierov. Niektoré vlády zareagovali – francúzska nariadila app-taxíkom čakať absurdných 15 minút pred tým, ako dovolia pasažierovi nasadnúť (hoci by stál vedľa auta), v Katalánsku môžete rovno dostať 6 000 eur pokutu. No napríklad Európska Komisia Uber podržala.

História by vedela o tomto rozprávať historky. Ludditi začiatkom 19. storočia ničili tkáčske stroje. Dekádu či dve neskôr to zase schytali mláťačky. Výsledky sa dali predvídať, neporazili ani tkáčske stroje a ani cepmi sa dnes nemusíme oháňať. Podobne to dopadne aj s Uber-om a ďalšími aplikáciami. Samotná spoločnosť protesty umne otočila vo svoj prospech ako skvelú marketingovú akciu a obľúbenosť aplikácie vyletela prudko hore. Pokrok si totiž vždy nájde cestičky a jedinou aspoň dočasne účinnou reakciou vlád môže byť len masívne obmedzenie slobody – kontrola komunikácie, cestné hliadky, knihy jázd, agenti provokatéri.

Vylobované výhody sa otočili proti ich držiteľom. Do ich získania investovali veľa zdrojov, ktoré možno čoskoro vyjdú nazmar. Niektorí dokážu inovovať (a ponúknuť taxíky s kávovarom, zásuvkou, internetom a vodotryskom), niektorí zaniknú. Tak ako v každom inom podnikaní.

SME, 26.6.2014

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards