Vlaky zadarmo pre študentov a dôchodcov? Toto si myslí analytik (Aktuality.sk)

Nie je reálne, aby sa osobná vlaková doprava v blízkej aj vzdialenejšej budúcnosti dostala z obrovských strát, ktoré generuje, ale tieto je možné aspoň redukovať, povedal na margo cestovania zadarmo dňa 27.8.2014 Martin Vlachynský z INESS.

Vlaky zadarmo pre študentov a dôchodcov? Toto si myslí analytik (Aktuality.sk)

Analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) Martin Vlachynský si myslí, že zrušenie cestovného pre študentov a dôchodcov od 17. novembra, je krok zlým smerom. Vo svojej analýze pomenoval niekoľko príkladov.

Študentom to vraj nepomôže

"Je to krok zlým smerom, ktorý železničnú dopravu ešte viac vzdiali trhovej realite, zvýši záťaž na rozpočet, znevýhodní autobusových prepravcov a pravdepodobne zníži už tak nízku kvalitu cestovania vo vlakoch," zdôraznil Vlachynský vo svojej analýze zverejnenej na internetovej stránke inštitútu.

Dôchodcom a študentom takéto opatrenie podľa neho sotva pomôže. Podstatne viac by im podľa analytika prospelo zrušenie odvodov z dohôd, ktoré sú pre študentov aj dôchodcov dôležitým zdrojov príjmov, alebo napríklad nezvýšenie dane z pridanej hodnoty (DPH).
Redukcia strát

Naopak, správnym krokom by podľa Vlachynského bolo rázne redukovať zbytočné výkony železničnej dopravy a čo najviac uľahčiť vstup nových konkurentov na železnice.

"Nie je reálne, aby sa osobná vlaková doprava v blízkej aj vzdialenejšej budúcnosti dostala z obrovských strát, ktoré generuje, ale tieto je možné aspoň redukovať," dodal.

Napríklad podľa údajov z výročnej správy štátneho osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) za rok 2013 dosiahli náklady firmy 354,5 milióna eur. Tržby z cestovného boli 112,5 milióna eur a zvyšok predstavovali dotácie štátu.
Na pleciach daňovníkov

"Na každé euro tržieb ZSSK tak pripadá 3,15 eura nákladov," vyčíslil Vlachynský. Bežného cestujúceho tak podľa jeho prepočtov stojí lístok na trase z Bratislavy do Žiliny 9,38 eura, prepravcu však odvoz tohto cestujúceho vyjde 29,5 eura.

"Ten rozdiel prirodzene nespadne z neba, ale doplatí ho daňovník," zhodnotil analytik.
Dotácie štátu

Ročná dotácia štátu pre ZSSK pritom predstavuje 197,5 milióna eur a ďalší dopravca RegioJet dostáva zo štátneho rozpočtu približne sedem miliónov eur.

Do nákladov na prepravu však možno podľa Vlachynského zarátať aj peniaze štátu potrebné na spolufinancovanie projektov z eurofondov, najmä na obnovu vozového parku či na modernizáciu infraštruktúry.

To však ešte nie je všetko, dotovaná je nielen osobná preprava, ale aj infraštruktúra, teda Železnice slovenskej republiky, ktoré spravujú koľaje.

"Táto spoločnosť dostala v roku 2013 dotáciu 260 miliónov eur," vyčíslil analytik.

Mimo kupovania cestovných lístkov na vlak tak stojí podľa jeho prepočtov fungovanie osobnej železničnej dopravy daňových poplatníkov viac ako 373 miliónov eur. "Pre porovnanie, to je pätina výnosov dane z príjmov od zamestnancov," dodal Vlachynský.

Aktuality.sk, 27.8.2014

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards