Čo by sme považovali za úspešný železničný systém?

Podľa mnohých meradiel železnice od privatizácie fungujú pozoruhodne. Nie je prekvapivé, že britská verejnosť by ich aj napriek tomu chcela zoštátniť, keďže vieme, aká je verejnosť ignorantná, ale je prinajmenšom trochu prekvapivé, že veľká časť inteligencie s tým súhlasí.

Čo by sme považovali za úspešný železničný systém?

Minulý rok som napísal krátky článok k problematike, ukazujúc na základné fakty: Spojené Kráľovstvo zažilo 2 éry súkromných železníc, obe extrémne úspešné a dlhú dobu extrémne neúspešnej štátnej správy. Franchising pravdepodobne nie je ideálna cesta k súkromnému spravovaniu železníc, ale vyzerá to tak, že dokonca aj relatívne zlý súkromný systém dokáže predčiť štát.

Počet pasažierov v miliónoch osôb (v rokoch 1948 – 1995 v štátnom vlastníctve)

Krátka história: približne voľný trh vládol v železniciach do 1913, vybudovaný hlavne súkromným kapitálom, štátna kontrola/riadenie počas vojny. Vláda rozhodla, že železnice nemajú dostatočný zisk v roku 1923 a reorganizovala ich do väčších regionálnych monopolov. Tieto nie sú veľmi úspešné (vo veľmi zložitom makro prostredí) a tak ich zoštátni – spolu so všetkým – v neskorých štyridsiatych rokoch.

Do šesťdesiatych rokov vláda privedie železnice do takého stavu, keď je v podstate potrebné zničiť alebo pozastaviťpolovicu siete. Vláda znova sprivatizuje železnice v roku 1995 – keď cesty pasažierov dosiahli polovicu toho, kde boli v roku 1913. Behom 15 rokov sa železnice vrátili na pozíciu, ktorú strácali  predchádzajúcich 80 rokov.
Ale možno to nie je privatizácia, ktorá viedla k tomuto rastu. Poďme zvážiť niektoré alternatívne hypotézy:

 

Bol to veľký nárast nákladov za osobný automobil?

Výnosy železníc a náklady na osobný automobil (benzínový motor 1,1 -1,4 litra)

 

Bol to veľký nárast HDP počas tej doby?

Zmena počtu jázd na železnici a rast HDP

 

Bolo to niečo, čo sa stávalo v rozvinutom svete?

Komparatívny rast cestovania železnicou, Veľká Británia vs. európske siete

 

Bolo to jednoducho kvôli dodatočným peňažným injekciám od štátu?

Štátne dotácie na pasažiera na jednu jazdu

 

Prišlo to na úkor bezpečnosti?

Železničné nehody s obeťami medzi zamestnancami alebo pasažiermi

 

Prišlo to na úkor spokojnosti zákazníkov?

Hodnotenie cestovania pasažiermi: zelenou – „spokojní“, šedou – „ani spokojní ani nespokojní“, červenou – „nespokojní“

 

Prišlo to na úkor nákladnej prepravy?

Miliardy ton nákladu na kilometer (od päťdesiatych rokov dochádza k rozvoju a liberalizácii cestnej siete, od šesťdesiatych rokov k rozvoju kontajnerovej dopravy)

 

Je to všetko poháňané prepravou v okolí Londýna?

Rast počtu jázd dochádzajúcich za prácou železnicou do centrálneho Londýna (modrá)vs. rast počtu jázd železnicou

Originál zverejnený 19.8.2014 na AdamSmith.org

Pre INESS preložil Marek Šlesár.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards