Vnútro zrušilo Žigov návrh jednej tabuľky na auto (SME)

Článok SME o evidenčných značkách poukazuje na postoj Iness k danej téme. 9.5.2018 

Vnútro zrušilo Žigov návrh jednej tabuľky na auto (SME)

Väzba evidenčného čísla na okres zrejme zostane
Štát by mohol na evidenčných tabuľkách ušetriť milióny, má však iný plán.
Vlani v lete prišiel minister hospodárstva Peter Žiga zo Smeru s nápadom, ako odbremeniť ľudí
od byrokracie. Navrhol, aby sa zvážilo zrušenie prideľovania tabuliek s evidenčnými číslami vozidiel podľa
okresov. Vlastníci áut by tak nemuseli meniť plechové tabuľky pri sťahovaní alebo zmene sídla firmy. Autu by
podľa Žigovej predstavy zostalo rovnaké číslo.
Inštitút ekonomických a spoločenských analýz (INESS) upozornil, že takáto reforma je žiaduca, keďže
prideľovanie evidenčných tabuliek a celý súvisiaci systém je u nás zbytočné drahý a zložitý.
Reakcia ministerstva
vnútra naznačuje, že veľké zmeny očakávať netreba. Prepis vozidiel sa nanajvýš zjednoduší, mal by prebiehať
online, súvisiacu byrokraciu nebudú riešiť policajti a tabuľky sa budú posielať poštou, nebude treba po ne chodiť
osobne.
Stačilo by menej tabuliek
Väzba evidenčného čísla na okres zrejme zostane, obsah plechových tabuliek sa teda nezmení. Takéto
riešenie by zrejme vyhovovalo aj firme Turčan Delta, ktorá pre štát vyrába plechové tabuľky už vyše dve
desaťročia. Dlhoročná zmluva sa jej skončí na budúci rok a štát chystá novú súťaž, ale spoločnosť Turčan Delta
má dizajn aktuálnych tabuliek zaregistrovaný na patentovom úrade. Ak ich dizajn ministerstvo dovtedy vyhláškou
nezmení, ktokoľvek bude potrebovať na ich výrobu povolenie od firmy Turčan Delta. INESS sa zastáva
kompletnej reformy evidencie vozidiel. Spočítal, že v Európskej únii je až šestnásť štátov, v ktorých sa tabuľky
neviažu na región. Ak by sa táto väzba zrušila, štát by ušetril za výrobu tabuliek, keďže tie by sa nemuseli raziť pri
každej zmene bydliska alebo sídla, ale napríklad len pri poškodení či strate. Ak by sa zmena presadila, analytici
vypočítali, že štátu by stačili len dve z každých 10 tabuliek, ktorých výrobu dnes platí. Ročne si ich objednáva do
milióna kusov.
Ďalšie návrhy
Navyše, vláda by mohla pri reforme zrušiť aj niektoré úkony spojené s prepisom áut. Analytik inštitútu Martin
Vlachynský spomína napríklad obhliadku vozidla. „Kto ju zažil, vie, že v praxi ide o veľmi letmé porovnanie
identifikačných údajov s dokladmi a príslušník má pri obhliadke desiatok áut denne sotva šancu spoznať ich
pozmenenie,“ vysvetľuje. Mimovládka v rámci reformy navrhuje, aby sa riešilo aj preskupenie právomoci. Prepis
áut momentálne na Slovensku riešia policajti, čo je podľa INESS v Únii ojedinelé. „Iba na Slovensku, v Rumunsku
a Bulharsku spadá evidencia vozidiel pod políciu,“ hovorí Vlachynský. Laik v tom rozdiel vidieť nemusí, ale pri
pohľade na výdavky štátu je rozdiel, či evidenciu rieši policajt alebo pracovník dopravného úradu, poukazuje
Vlachynský. Aj policajt za priehradkou je totiž stále policajt a berie policajný plat, má nárok na výsluhový
dôchodok a mohol by sa pritom venovať dôležitejšej práci, ako je administrácia prepisu áut. Mimovládka navrhuje,
aby registrácie áut prešli pod okresné úrady.
Iba mierne zmeny
Ministerstvo vnútra nakoniec veľkú reformu podľa predstáv Žigu neplánuje. Navrhlo len miernejšie zmeny,
ktoré by mohli platiť už tento rok. Prepis áut má prebiehať online, žiadosti bude administrovať nové pracovisko
ministerstva v Starej Ľupči. Či budú potrebné osobné obhliadky áut, nie je jasné. „Vytvoria sa podmienky na
prihlásenie i zmenu držby vozidiel bez potreby osobnej návštevy dopravného inšpektorátu, dôsledkom čoho bude
ďalšia úspora času a finančných prostriedkov,“ tvrdí ministerstvo. Staré tabuľky odovzdajú občania kuriérovi, ktorý
im donesie nové, alebo ich osobne donesú na najbližší dopravný inšpektorát. Evidencia vozidiel tak zostane pod
políciou, na centrálnom pracovisku v Starej Ľupči však budú pracovať civili. Vlachynský nápad kritizuje, považuje
to za premárnenú príležitosť na veľkú reformu evidencie. „Namiesto reformy budú po Slovensku cestovať hore-
dole státisíce plechových tabuliek, čo bude stáť ďalšie peniaze, a kľúčový moment na úspory zostane nevyužitý,“
vraví.
Dodávateľ bezo zmeny?
Navyše, ak ministerstvo vnútra nepretne väzbu medzi evidenčným číslom vozidla a okresom a súčasne
nezmení dizajn tabuliek, hrozí, že ich naďalej bude vyrábať rovnaká firma Turčan Delta, ktorá je úplne závislá od
tejto štátnej zákazky. INESS zistil, že Turčan Delta predáva tabuľky štátu za privysokú sumu, v priemere 8,80
eura za kus. Naproti tomu v Nemecku stojí tabuľka 5,50 eura, v Česku dokonca 2,60 eura. Majiteľovi firmy Turčan
Delta prináša biznis s tabuľkami vysoké zisky, z každých šiestich miliónov eur od ministerstva vnútra mu zostanú
dva milióny ako čistý zisk.
Fakty
Čo sa môže zmeniť
Vnútro plánuje zjednodušiť elektronické prihlasovanie áut,
vzniknúť by malo nové pracovisko v Slovenskej Ľupči,
pri prihlasovaní alebo zmene majiteľa vozidla nebude treba nikam chodiť,
majiteľovi auta pošlú pracovníci zo Slovenskej Ľupče nové evidenčné tabuľky,
staré tabuľky môže občan odovzdať kuriérovi alebo ich odniesť na inšpektorát,
koľko sa má zmenou ušetriť, ministerstvo nepovedalo.

SME, Martina Raábová, 9.5.2018 

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards