Únia stavila na batérie
Euroúradníci sú nešťastní, že sa v Európe – na rozdiel od USA a Číny – nevyrábajú batérie. Riešenie? Hoďme na to peniaze daňovníkov. EÚ chce vytvoriť konzorcium výrobcov batérií po vzore Airbusu, ktoré by konkurovalo americkým a čínskym investorom. Na podporu tohto projektu je pripravených 2,2 miliardy eur.
![Únia stavila na batérie](https://iness.sk/sites/default/files/styles/article_cover/public/image/blog/crocodileclamponbattery.jpg?itok=BoBaeeos)
Keby stačilo presne skopírovať to, čo robia Zuckerberg, Gates alebo Buffett, boli by sme všetci miliardári. Čo nefunguje na individuálnej úrovni, bude pokrivkávať aj na národnej či, v tomto prípade, nadnárodnej úrovni.
Zúčastniť sa neznamená vytvoriť hodnotu. Do reťazca ťažba-batérie-elektromobil musia v súčasnosti vstupovať významné dotácie, aby sa na „pulty“ obchodov dostali ako-tak predajné elektromobily. Skoré naskočenie na vlak prinesie viac know-how, ale za cenu spáleného kapitálu, ktorý mal alternatívne využitie. Japonsko budovalo know-how vo výrobe batérií viac ako 30 rokov a momentálne aj tak sleduje, ako Čína v tomto sektore preberá prím. Súperiť dotáciami s Čínou, ktorá do sektoru hádže miliardy dolárov, sa môže zvrtnúť na preteky ku dnu. Čína sa prednedávnom nepekne popálila na budovaní nadmerných oceliarskych kapacít. Je v prípade unáhleného budovania kapacít na výrobu batérií jej stratégia tentoraz správna? Odhady predaja elektrických áut a s ním súvisiace budovanie batériovej kapacity sa už raz podarilo hrubo prestreliť na začiatku dekády (v roku 2010 odhadol Nissan predaj 500-tisíc Leafov v roku 2013, v skutočnosti ich nakoniec nebolo ani 50-tisíc). Aj po rokoch sú elektrické autá pre výrobcov stratová záležitosť, aj napriek 80-percentnému poklesu cien batérií.
Deľba práce funguje aj v prípade výroby batérií. USA a Čína ťažia z lepšej dostupnosti lítia (90 percent produkcie pochádza z Južnej Ameriky a Austrálie) a Čína aj z prudko rastúceho domáceho trhu s elektrickými vozidlami. Koľko by mala Európa vyrábať batérií? Koľko topánok? A koľko smartfónov? Chýba investorom v Európe kapitál a ochota spájať sa alebo leží príčina pomalšieho rozvoja výroby batérií niekde inde?
Nedovolím si tvrdiť, že investície do výroby batérií sú automaticky zlé, alebo že v sektore je bublina. Ale koľkí z vás majú nakúpené akcie výrobcov batérií? Rozhodnutím politikov sa z daňovníkov stávajú investori. Elektromobilita a úschova energie v batériách sa budú ďalej vyvíjať. Avšak stavať peniaze na odhady toho, ako veľmi sa bude vyvíjať, by mali súkromní investori, nie politici a úradníci.