Benzín by mohol zlacnieť viac (SME)

Vysoké
spotrebné dane pohonných látok predstavujú výrobné náklady pre producentov,
ktoré sú nútení prenášať do spotrebiteľských cien, povedal pre SME dňa 4.11. 2008
Radovan Ďurana z INESS. Nižšie náklady by podľa neho znamenali úspory pre
producentov, a teda aj stimul pre ekonomický rast. Benzín by mohol zlacnieť viac (SME)

Pokles cien benzínu a nafty v posledných
týždňoch, ktorý potešil slovenských vodičov, vyzerá pri porovnaní platov s
krajinami únie menší.

BRATISLAVA. Motoristov na Slovensku v
posledných týždňoch tešili správy o zlacňovaní benzínu a nafty. Podľa portálu
Natankuj.sme.sk sme v cenách najpoužívanejšieho 95-oktánového benzínu na
pätnástom mieste medzi krajinami únie.

Úroveň príjmov slovenských domácností
spôsobuje, že v porovnaní s viacerými krajinami únie robíme na rovnaké množstvo
pohonných látok niekoľkonásobne dlhšie.

Podľa údajov Eurostatu o priemerných
hrubých mzdách je Slovensko zo štátov únie na 22. mieste. Na kúpu litra benzínu
tak musí slovenský vodič pracovať dlhšie ako v iných krajinách únie. „Na liter
pohonnej látky sa na Slovensku robí približne 20 minút, napríklad v Česku niečo
vyše štvrť hodiny, v Luxembursku, Rakúsku a Dánsku tri minúty,“ povedal Tomáš
Novotný z Natankuj.sme.sk.

Keďže nie je možné len tak dorovnať
slovenské platy na priemer únie či znížiť ceny ropy, alebo vynulovať príjmy
výrobcov a predajcov palív, jedinou možnosťou dobehnúť priemernú životnú úroveň
únie zostáva zníženie spotrebnej dane za benzína naftu.

Priestor
tu je

„Ekonomický priestor na zníženie
spotrebných daní z benzínu a nafty tu je, politická vôľa pravdepodobne nie,“
povedal hlavný analytik TREND Analyses Ján Kovalčík. Sadzby daní v poslednom
čase výrazne stúpli, keďže sú určené pevnou sumou za liter, potiahla ich hore
silná koruna. „Keď ich súčasný predseda vlády Fico ešte ako opozičný politik
kritizoval, boli ako-tak porovnateľné so susednými krajinami únie,“ povedal
Kovalčík. Tá za posledné tri roky sa koruna posilnila voči euru o vyše 30
percent, sadzby daní v korunách tak výrazne narástli. Práve preto sú spotrebné
dane u nás oproti okolitým štátom oveľa vyššie, čo podľa Kovalčíka vedie
motoristov k špekulatívnym nákupom. „Prostriedky, ktoré by mohli tiecť do
slovenského štátneho rozpočtu, tak sčasti plnia aj štátne kasy susedných
štátov,“ povedal Kovalčík. Predpokladá, že prípadné zníženie sadzby spotrebnej
dane by sa takmer v plnej miere premietlo do zníženia cien.

Aj
podľa analytika inštitútu INESS Radovana Ďuranu existuje priestor na zníženie
spotrebných daní. „Vysoké spotrebné dane pohonných látok predstavujú výrobné
náklady pre producentov, ktoré sú nútení prenášať do spotrebiteľských cien,“
povedal Ďurana. Naopak nižšie náklady by podľa neho znamenali úspory pre producentov,
a teda aj stimul pre ekonomický rast.

Časť výpadku príjmu zo spotrebných daní
by nahradili motoristi, ktorí by opäť začali tankovať na Slovensku, myslí si
Kovalčík. Napriek tomu by musel rozpočet
počítať s miernym poklesom príjmov z tejto dane. „Podstatné zníženie
spotrebných daní by bolo na príjmoch rozpočtu cítiť, a preto by muselo byť
sprevádzané obmedzením plytvania vo výdavkoch tak, aby sa nezvyšoval schodok
rozpočtu,“ upozornil Ďurana.

Pre
krízu radšej opatrne

„Práve silný zafixovaný kurz koruny voči
euru hovorí v prospech znižovania spotrebných daní na pohonné látky,“ povedala
analytička Poštovej banky Eva Sárazová. Priestor na znižovanie spotrebnej dane
bol podľa nej o niečo reálnejší v lete, keď cena ropy siahala k 150 dolárom za
barel a finančná kríza sa výrazne neprejavovala.

S tým súhlasí aj analytik Volksbank
Vladimír Vaňo: „Obdobie, keď sú pre zvýšenú neistotu nad silou hospodárskej
expanzie menej isté vyhliadky na plnenie rozpočtových príjmov, nie je ideálnym
časom na experimentovanie s dobre predvídateľnou položkou príjmov zo
spotrebných daní.“ Upozornil tiež, že teraz v čase finančnej krízy treba
nezvyšovať verejný dlh, ako to bolo napríklad v Maďarsku. Okrem toho sa podľa
Vaňa nedá predpokladať, že by zníženie spotrebných daní viedlo k rovnakému
zvýšeniu spotreby pohonných látok či zníženiu cien na benzínkach.

SME, 4.
11. 2008 | Zdenka Zajíčková

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards