Ovplyvní vlajkovú loď zákaz výroby?

Denník Hospodárske noviny uverejnil dňa 26.4.2023 komentár analytika Martina Vlachynského k budúcnosti slovenských automobiliek v prípade zákazu spalovacích motorov. 

Ovplyvní vlajkovú loď zákaz výroby?

Martin Vlachynský, INESS odpovedá na novinársku otázku: 

"Aj tu platí, že keby som poznal odpoveď na otázku čo sa stane, tak na nej strašne zbohatnem. Lacnou odpoveďou je, že automobilky prejdú na elektromobilitu. Lenže to ne je také jednoduché. Európske automobilky žijú zo 100-ročnej histórie skúsenosti s výrobou ICE automobilov. V prípade elektromobilov čelia novej konkurencii, či už sú to nové západné značky ako Tesla, alebo lacné ale dravé čínske značky. Európa má zároveň veľkú surovinovú nevýhodu oproti Ázii aj Amerike. Do karát elektromobilite nehrá ani zmätočná energetická politika v EÚ.
Doteraz nie sú na trhu dotupné batérie, ktoré by umožnili výrobu malých vozidiel, ktoré v EU dominujú, za rozumné ceny. Z tohto pohľadu je na tom najlepšie VW a JLR, ktoré na Slovensku skladajú drahé automobily a transformácia výrobných liniek je skôr inžiniersky, ako biznisový problém. Na druhej strane, Stellantis už ohlásil rozvoj výroby elektromobilov nižšej triedy v Trnave, takže výroba tu zotrvá. Uvidíme, či sa Hyundai podarí udržať tento segment nižšej strednej triedy v SR. Na rozdiel od dovozu z Číny, majú fabriky na Slovensku výhodu, keďže nepodliehajú 10% clu. Na druhej strane ich však viac limituje regulácia podnikateľského prostredia a náročný zákonník práce. Problém to bude skôr pre subdodávateľov súčiastok do spaľovacích vozidiel, elektromobily sú technnicky jednoduchšie. Ak sa im nepodarí dostať do výrobného reťazca, bude to znamenať zníženie podielu automotive v Slovenskej ekonomike. Faktom je, že tento vývoj vláda môže ovplyvniť len zlepšovaním podnikateľského prostredia, Rozhodnutia budú prijímané na úrovni centrál. Nie je to však len špecifický problém automobiliek. európsky priemysel ako taký bude mať v najbližších dekádach čo robiť s extrémne rýchlou európskou dekarbonizáciou, chaosom v energetike, nákladmi na financovanie verejného sektora, či demografickým poklesom."

 

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards