Budúcnosť si prejedáme aj v zdravotníctve

Zvýšenie zdravotných odvodov nebolo ani v predvolebných programoch, ani v programovom vyhlásení. Dvadsať rokov sa ich nikto nedotkol. Desať rokov sa všetci oháňajú tvrdením OECD, že treba znížiť daňové zaťaženie práce. Dva roky nám klesá reálna mzda. A bum, tu je.

Budúcnosť si prejedáme aj v zdravotníctve

Pripomínam teda, že rozpočet na rok 2024 má výdavky cez 61 miliárd eur. Do toho sa tých dodatočných 360 miliónov zmestí 170-krát. Len z tabaku a alkoholu sa má vybrať o 187 miliónov eur viac, no za poistencov štátu pôjde len o 30 miliónov viac.

Aj by som prižmúril oko, ak by vláda tvrdo znižovala deficit. No tvrdiť, že dodatočné peniaze do zdravotníctva sa dajú získať len zvýšením odvodov a zároveň baliť pod stromček dotácie hypoték, 13. dôchodok, dotácie energií, aeroliniek, nové ministerstvo a minimálne 5 nových agentúr, tak to im nezožeriem.

Vláda sa zbavila zodpovednosti stanoviť si na výdavky priority a hodila navýšenie zdrojov v zdravotníctve na zamestnancov a zamestnávateľov. Keby to aspoň spravili cez spoluúčasť pacienta. To by aspoň malo regulačný efekt na dopyt v zdravotníctve a pomohlo odbremeniť záťaž na systém.

Poistenci však za vyššiu „poistku“ dostanú len opatrný prísľub, že systém bude fungovať tak, ako doteraz. Žiadna dodatočná protihodnota nie je. Ešte aj meranie čakacích dôb sa o rok odsunulo, aj keď priznávam, že tu sa realisticky inak nedalo.

Na prvý pohľad sa to nezdá, ale tento krok je podobným prejedaním budúcnosti, ako zníženie príspevkov do II. dôchodkového piliera. Aj v zdravotníctve platí, že služby dnešných starých chorých (väčšinu zdravotníckych výdavkov spotrebovávajú ľudia v dôchodkovom veku) financujú dnešní mladí zdraví. O 20-30 rokov bude situácia radikálne iná. Dnešní mladí budú starí, ale už nebudú mať dosť nových mladých, ktorí by im zdravotníctvo zafinancovali.

Ak štát už dnes musí zvyšovať odvody mladých zdravých, aby ufinancoval zdravotnú starostlivosť pre dnešných dôchodcov, aký má plán do budúcnosti? Zvýšená platba cez poistencov štátu nie je čarovným prútikom, ale aspoň by donútila štát lepšie si ukotviť priority už dnes.

Ideálom by však bolo začať budovať sporivý systém, podobný druhému pilieru, aj v zdravotníctve. Taký funguje napríklad v Singapure, kde v roku 2021 bolo na sporiacich zdravotných účtoch naakumulovaných 81 miliárd eur. To je v rovnako veľkej krajine 6-krát viac, ako je dnes v našom dôchodkovom II. pilieri.

Nielen Slovensko, ale ani Európa nemá zatiaľ odpoveď na financovanie zdravotníctva o pár dekád. Avšak my sme miesto kroku vpred urobili krok vzad.

HN, 16.12.2023

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards