Maďarič chce obchod na webe (Hospodárske noviny)

Ako povedal pre Hospodárske noviny dňa 12.5.2008
Radovan Ďurana z INESS, náklady na elektronický predaj lístkov by mali
niesť len tí, ktorí ho využívajú, a nie všetci daňoví poplatníci. Prijatím
tejto logiky by sme sa mohli dopracovať k tomu, že aj predaj lístkov na zápasy
futbalovej reprezentácie bude vyžadovať ďalší štátny predajný portál.

Maďarič chce obchod na webe (Hospodárske noviny)

Štát plánuje vstúpiť do oblasti, ktorá dosiaľ fungovala v
čisto súkromných rukách. Ministerstvo kultúry chce zriadiť internetový portál,
cez ktorý by si ľudia kupovali lístky do štátnych divadiel, galérií a múzeí.

Daňových poplatníkov vyjdú tieto plány na 22 miliónov
korún. Štátny rezervačný systém tak bude konkurovať súkromným firmám - na
rovnakej báze totiž pracujú Ticketportal alebo Eventim.
Rezort pod vedením Mareka Maďariča (Smer-SD) však tvrdí, že ten štátny sa
oplatí viac. "Okrem väčšieho komfortu a novej, modernej služby pre občanov
toto riešenie prinesie úsporu zhruba 10 miliónov korún ročne," trvá na
opodstatnenosti plánov hovorca rezortu Jozef Bednár. Vysvetľuje, že vďaka
takémuto centrálnemu predaju lístkov odpadnú provízie, ktoré v súčasnosti
platia niektoré inštitúcie za predaj vstupeniek prostredníctvom súkromných
portálov.

"Takéto výberové konanie považujem za zbytočné,
štát nemá podnikať," protestuje poslanec SDKÚ-DS Tomáš Galbavý. Nadšené
nie sú ani spoločnosti Ticketportal alebo Eventim, no zámer ministerstva zatiaľ
nekomentujú. Konateľka spoločnosti Ticketportal Marta Mrázová však nevylúčila, že
sa zúčastnia na tendri, ktorý má nájsť dodávateľa zákazky pre štát. Pre HN
potvrdila, že momentálne študujú podklady.
Predaj lístkov cez štátny portál by sa týkal zhruba tridsiatky kultúrnych
inštitúcií. Lístky na výstavy a predstavenia si totiž dnes môžu návštevníci
kupovať prostredníctvom pokladníc počas stránkových hodín, hodinu pred
predstavením, alebo si ich môžu objednať telefonicky a e-mailom.

Internetový predaj lístkov cez Ticketportal na
podujatia inštitúcií spadajúcich pod rezort kultúry však nefunguje príliš
dobre. Aj to je ďalší z dôvodov, prečo chce rezort kultúry spojazdniť vlastný
štátny rezervačný systém. "V mnohých organizáciách sa od zmluvy s
Ticketportálom, vzhľadom na nespokojnosť s ponúkanými obchodnými podmienkami,
odstúpilo," konštatuje Bednár. Potvrdzujú to aj samotné inštitúcie.
"Prechod na elektronický predaj vstupeniek odkladáme dva roky,"
povedala pre HN vedúca marketingu Štátnej opery v Banskej Bystrici Dana
Kocianová.

Služby oboch komerčných predajcov lístkov odmietli aj
preto, že opera má nakúpené bloky papierových lístkov podľa počtu miest v sále.
"Museli by sa odpísať," dôvodí Kocianová. Ticketportal však predáva
činohru, operu a balet Slovenského národného divadla, predstavenia Novej scény,
Východoslovenského divadla v Košiciach a Divadla Jonáša Záborského v Prešove,
ale aj lístky Slovenskej filharmónie. Tlačová tajomníčka filharmónie Martina
Tolstová napriek tomu hovorí, že väčšina návštevníkov si kupuje lístky na
koncerty v pokladnici.

Vstup štátu do komerčného prostredia sa nepozdáva
Galbavému. "Považujem to za nerozumné, iracionálne. Už dnes existujú
subjekty, ktoré sa týmto zaoberajú. Iné by to bolo, keby to bolo pokračovanie
kultúrnych preukazov pre mládež alebo seniorov." Tender ministerstva
kultúry obhajuje poslanec Ján Podmanický (Smer-SD). "Prinesie to prehľad,
zjednoduší to objednávanie lístkov." Analytik
Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz Radovan Ďurana však upozorňuje na
iný fakt - náklady na elektronický predaj lístkov by mali niesť len tí, ktorí
ho využívajú, a nie všetci daňoví poplatníci. "Prijatím tejto logiky by
sme sa mohli dopracovať k tomu, že aj predaj lístkov na zápasy futbalovej
reprezentácie bude vyžadovať ďalší štátny predajný portál."

Výber spoločnosti, ktorá zriadi štátny rezervačný
portál, uskutočnil rezort prostredníctvom užšej verejnej súťaže. Štátnu
objednávku môže získať len obmedzený okruh firiem, ktoré splnia požiadavky
rezortu - napríklad obrat za ostatné tri roky najmenej sto miliónov korún.
Ministerstvo požaduje vytvorenie systému, v ktorom návštevník môže cez internet
vyhľadať informácie o podujatiach - termíny predstavení, obsadenie, opis
predstavenia či obsadenie sály. Systém by mal byť spustený do dvoch rokov.

Hospodárske
noviny, 12.5.2008
, Tomáš Nejedlý

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards