Bankové poplatky nás stoja stále viac (SME)

Juraj Karpiš z INESS bol jedným z respondentov
ankety SME k bankovým poplatkom, ktorú denník SME uverejnil dňa 19.5.2008.

Bankové poplatky nás stoja stále viac (SME)

Ušetriť na poplatkoch sa dá výmenou banky, výberom vhodného
balíka služieb, ale aj uprednostnením bezhotovostných elektronických trans­akcií.

BRATISLAVA. Majiteľ bežného účtu nechal k februáru tohto roka na poplatkoch
za vybrané operácie v banke sledované počas obdobia dvanástich mesiacov v
priemere o 850 korún
viac ako v septembri 2004. Majiteľ balíka služieb za ne zaplatil len približne
o 350 korún
viac ako na jeseň 2004.

Na konci minulého roku pritom zaplatil klient s účtom banke v priemere o tri
stovky viac ako rok predtým a klient s balíkom o necelých 170 korún viac. Vyplýva to z analýz spoločnosti Symsite Research.

Drahšie návštevy pobočiek

Vlani banky v priemere najviac zvyšovali poplatky a účtovné položky za
hotovostné a bezhotovostné debetné operácie v pobočke. Zdražovanie sa však
podľa Symsite Research dotklo aj poplatkov za zmenu a zrušenie trvalého príkazu
či inkasa v pobočke.

„V menšej miere stále rastú poplatky za hotovostný vklad, ale aj výber z
cudzieho bankomatu,“ tvrdí Jana Hurtošová, analytička Symsite Research. Dodáva,
že kým pred rokom sa banky snažili presunúť klientov z hotovostných operácií na
bezhotovostné, na jar tohto roku vidno za poplatkovou politikou snahu ešte viac
odľahčiť pobočky.

Podľa analytika Slovenskej bankovej asociácie Marcela Lazniu sa množstvo
úkonov, ktoré banky spoplatňujú, postupne znižuje, čím dochádza k
sprehľadňovaniu cenníkov. „Tento trend možno pozorovať nielen na Slovensku, ale
aj v ostatných krajinách V4,“ vraví.

Zmena správania

Analytici tvrdia, že na poplatkoch môže klient ušetriť zmenou správania,
teda najmä uprednostnením bezhotovostných automatizovaných elektronických trans­akcií,
ku ktorým sa viažu nižšie poplatky.

Snaha bánk výškou poplatkov motivovať klientov na využívanie tejto formy už
nachádza ohlas. Z oslovených bánk totiž viac ako polovica potvrdila, že až tri
štvrtiny ich klien­tov už robia transakcie elektronicky. V ostatných komunikuje
s bankou bez návštevy pobočky aspoň štvrtina klientov. Druhou možnosťou úspory,
ak sa klientovi zdajú účty príliš vysoké aj po výmene účtu balíkom služieb
alebo po nahradení jedného balíka za druhý, je výmena banky.

„Klient, ktorý uprednostňuje cenu pred inými parametrami, napríklad kvalitou
služieb či veľkosťou banky, môže výmenou banky ušetriť istú sumu,“ vraví
Laznia.

Víťaz porovnaniaAj z modelového príkladu, na ktorom Symsite Research porovnávala, koľko
klient zaplatí za vedenie účtu či balíka za presne zadefinovaný počet úkonov v
rôznych bankách (s výnimkou mBank, ktorá neumožňuje hotovostné operácie v pobočke)
vyplynulo, že zmenou banky môže klient dosť ušetriť. „Náklady spojené s bežným
účtom vedeným v naj­drahšej banke sú dvojnásobkom poplatkov najlacnejšej
banky,“ uviedla Hurtošová.

Z tohto porovnania by v marci vyšiel najlepšie klient Uni­Credit Bank, za
predpokladu, že by sa jeho transakcie presne zhodovali s tými, ktoré boli
analytickou spoločnosťou zadefinované. Vlani v novembri vyšla táto banka z
porovnania s rovnakými nákladmi druhá. Prvenstvo patrilo Dexia banke, tretia
priečka Volksbank, ktorú v apríli nahradila ČSOB. Meno banky na chvoste
rebríčka Symsite Research nezverejňuje.

Úspora aj bez balíkaHoci mBank v spomínanom porovnaní nákladov klientov jednotlivých bánk
nefiguruje, Jana Hurtošová ju, rovnako ako koncom minulého roku, považuje za
najlepšiu alternatívu pre klienta, ktorý je schopný pracovať so svojím účtom
predovšetkým v prostredí internetu, využíva bezhotovostné platby a bežne
nevyžaduje poskytovanie bankových služieb v pobočke.

Anketa

1. Ktoré poplatky vás oberajú o najviac
peňazí?
2. Čo robíte preto, aby ste banke platili čo najmenej?
3. V akom poplatku, ktorý si účtuje banka, nevidíte zmysel?

Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno

1. Sú to bankové poplatky nad rámec balíka služieb, pri
ktorých platím za položku 12 korún
a poplatky pri prevodoch na môj účet z inej banky.

2. Využívam balík služieb, pri ktorom je určitá časť
položiek už zahrnutá v cene a snažím sa robiť finančné transakcie takým
spôsobom, ktorý je buď zdarma (už ich nie je veľa), alebo je za výhodnejší
poplatok. Napríklad úhrady prostredníctvom internetu, výber hotovosti radšej v
bankomate než priamo na pobočke a podobne.

3. Nesmierne ma iritujú poplatky za úhrady z inej banky,
ktoré sú neúmerne vysoké v porovnaní s výškou prevodu. Niekedy ide naozaj o
smiešne malé čiastky prevodu, za ktoré platím pomerne vysoké poplatky.

Daniela Danihel Rážová, predsedníčka predstavenstva Asociácie
realitných maklérov

1. Poplatky za vedenie firemných účtov a za kreditnú kartu.
Časovo - keďže čas sú peniaze - ma najviac zaťažuje preberanie doporučenej
pošty na uhradenie 280-korunového poplatku za kreditku, z ktorej ani peniaze
nečerpám, využívam ju iba na prenájom áut v zahraničí. K tejto karte sa vraj
nedá nastaviť inkaso na automatické sťahovanie prostriedkov.

2. Priznám sa, že túto vec vôbec neriešim. Platím, čo si
banka povie.

3. Žiaľ, neviem.
Firemné platby a ekonomiku rieši finančná riaditeľka a súkromné výpisy
častokrát ani neotvorím, keďže dostávam SMS správy o pohybe na účte a takmer
všetko riešim cez internetbanking.

Juraj Karpiš, analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz
INESS

1. Za vedenie účtu platím paušál, preto nemám
presný prehľad o cenách jednotlivých operácií. Aj napriek tomu, že paušál je
výhodnejšia možnosť, s jeho mesačnou výškou nie som príliš spokojný.

2. Otvoril som si účet v banke, kde sa platí
len minimum poplatkov.

3. Jasným favoritom je poplatok za uzavretie
účtu. Napriek tomu, že táto mátoha na Slovensku už vymiera, stále mám jeden
účet so zostatkom niekoľko korún len z dôvodu, že jeho zavretie stojí tri
stovky. Ďalšími kandidátmi v iných bankách sú napríklad poplatok za zrušenie
platobnej karty alebo poplatok za prevod cez internetbanking.

(den)

Výpis je zrkadlo transakcií

BRATISLAVA. Súhrnné informácie o sumách, ktoré na účet prišli, aj z neho
odišli, o výberoch i platbách kartou by mal klientovi poskytnúť výpis z účtu.
Podľa analytika Slovenskej bankovej asociácie Marcela Lazniu sa dá, vzhľadom na
všeobecne nízku úroveň finančnej gramotnosti u nás predpokladať, že niektoré
skupiny obyvateľstva môžu mať problém zorientovať sa vo výpise. Ak však
prejavia záujem, v pobočke by im mali význam jednotlivých položiek objasniť.

Prehľadnosť výpisov sa líši aj podľa toho, v akom širokom rozsahu banka
údaje zobrazuje. Informácie o poplatku za vedenie účtu či balíka, stave na
začiatku a na konci mesiaca, ale aj o počte kredit­ných a debet­ných položiek
by mali obsahovať výpisy všetkých bánk.

Odlišnosti sú napríklad v spôsobe zaznamenávania údajov o platbách kartou a
výberoch z bankomatov. Niektoré banky výpisom pripomenú dátum, sumu aj presné
miesto výberu z bankomatu či názov predajne, kde klient účet o istú sumu
odľahčil. Informujú ho aj o výške poplatku, ktorý mu za úkon banka strhla. Na
iných­ výpisoch figurujú len skratky POS (platba cez terminál) a ATM (výber z
bankomatu) s uvedením sumy a miesta, kde bola karta po­užitá. Niektorí klienti
na výpise nájdu iba informáciu, koľko im za všetky transakcie banka strhla bez
toho, že by mali jasno, koľko ich stál ten­ ktorý úkon.

(den)

Kde hľadať informácie

Prehľad o odplatách, ktoré banky vyžadujú od klienta, je na stránke Národnej
banky Slovenska www.nbs.sk.

Skúsenosti klientov s prístupom bánk nájdete na www.staznosti.sme.sk.

U troch susedov je drahšie

BRATISLAVA. Z porovnania nákladov na vedenie bežných účtov vo vybraných
kraji­nách, ktoré robí Slovenská banková asociácia s firmou Scott & Rose,
vychádza Slovensko najlepšie spomedzi krajín V4 nominálne, aj v porovnaní k
priemernej mzde. Tvrdí to Marcel Laznia, analytik asociácie. „Náklady na
vedenie platobných kariet sú na Slovensku zo sledovaných krajín najnižšie,
náklady na výber z domáceho a cudzieho bankomatu po Rakúsku druhé najnižšie,“
dodáva. Medziročne však tieto náklady u nás a v Maďarsku stúpli, v Česku a Poľsku
klesli.

SME,
19. 5. 2008 | Denisa Čimová

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards