Výroba stojí. V čase krízy to tak nebolí (SME)

Dosahy plynovej krízy sa podľa Radovana Ďuranu
z INESS nedajú vyčísliť, nie je jasné, ako dlho bude kríza trvať. Ako
povedal pre SME dňa 9.1. 2009, nazdáva sa, že pre viaceré firmy nie je problém
krátkodobé výpadky vo výrobe nahradiť. Výroba stojí. V čase krízy to tak nebolí (SME)

Aj keby sme mali plynu koľko chceme, firmy by museli
znižovať výrobu. Kvária ich dosahy ekonomickej krízy vo svete.

BRATISLAVA. Bez plynu to nejde a slovenským firmám nie je do reči.
Kombinovaný efekt energetickej krízy a globálnej ekonomickej ich môže dostať do
nepríjemnej situácie - platiť to bude najmä, ak budú bez plynu dlhší čas. Viac
firiem je už teraz prinútených obmedziť, alebo úplne zastaviť výrobu.

Výrobné linky v trnavskej automobilke Peugeot stoja od stredy. Žilinská Kia
zastavila výrobu včera. Nevyrába púchovský Matador. Odstávku majú košickí
železiari v U.S. Steel, hoci o tom oficiálne nehovoria. ZSNP v Žiari nad Hronom
obmedzil výrobu odliatkov v závode Finalcast. Všetko sú to ťažké váhy nášho
priemyslu. Ak nevyrábajú tieto firmy, ovplyvňuje to desiatky ďalších.

Analytici sa zdráhajú odhadnúť, či problémy s plynom ešte viac spomalia
výkon ekonomiky. To by zasiahlo aj životnú úroveň, ktorá mala v posledných
rokoch vzostupnú krivku.

Krízový paradox

„Dosahy sa nedajú vyčísliť, nie je
jasné, ako dlho bude kríza trvať,“ hovorí analytik inštitútu INESS Radovan
Ďurana. Myslí si, že pre viaceré firmy nie je problém krátkodobé výpadky vo
výrobe nahradiť.

Zatiahnuté plynové kohútiky v čase globálnej ekonomickej krízy paradoxne
niektorým spoločnostiam až tak prekážať nemusia a straty pre odstávku plynu
nebudú také veľké. Kríza samotná ich totiž núti vyrábať menej a výrobu by
obmedzili bez ohľadu, či by plyn bol odstavený, alebo nie. Železiari v
Podbrezovej práve pre ekonomickú krízu vo svete odstavili výrobu do
nasledujúceho pondelka. Zimné „prázdniny“ si vybral aj bratislavský Volkswagen.

O stratách, ktoré spôsobila plynová odstávka, firmy hovoriť príliš nechcú.
„Ak by aktuálna situácia v dodávkach zemného plynu trvala dlhšie, zrejme koncom
januára nebudeme môcť spustiť plánovaný nábeh výroby čpavku, čím by nám vznikli
škody veľmi výrazného rozsahu,“ oznámilo Duslo Šala, ktoré patrí medzi
najväčších odberateľov plynu na Slovensku.

O škodách sa nehovorí

Matador Rubber, ktorý v Púchove vyrába pneumatiky na osobné autá, už
prakticky nevyrába. Väčšina z 2500 zamestnancov je doma na nútenej dovolenke.
Podobná situácia je v neďalekom závode Matador Truck, kde sa vyrábajú nákladné
pneumatiky.

„Škody sme zatiaľ nevyčísľovali, ak by sme ich mali, pravdepodobne by sme to
nezverejnili,“ povedal hovorca trnavského Peugeotu Peter Švec. Plynová kríza im
zatiaľ nedovolila vyrobiť 1700 áut. „To je priama škoda. Naši klienti budú
musieť rátať s miernym meškaním.“

Viaceré firmy sú pripravené znovu sa rozbehnúť v pondelok - ak budú mať
plyn. Samsung v Galante aj nitrianska Sony nie sú od plynu príliš závislé.
Používajú ho len na vykurovanie. Pre ekonomickú krízu mali celozávodné
dovolenky do stredy. Výrobu už rozbehli.

Na vyslovovanie odhadov je priskoro, upozorňuje analytička Poštovej banky
Eva Sárazová. Pripúšťa, že ak by znižovanie či zastavenie výroby v niektorých
podnikoch trvali dlh­šie, mohlo by to negatívne vplyvy na slovenskú ekonomiku
ešte viac prehĺbiť.

SME,
9. 1. 2009 | Ľuboš Jančík, Marianna Onuferová

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards