Z upratovania len spočítanie zbytočných budov (TREND)

Štát chce vytvoriť nový úrad na evidovanie
vlastných nehnuteľností. Návrh na zriadenie Agentúry majetkových služieb
a jej možné kompetencie komentoval pre TREND Radovan Ďurana z INESS.

Z upratovania len spočítanie zbytočných budov (TREND)

Budovy ministerstiev a ostatných úradov štátnej správy malo
čakať dôsledné upratovanie. Aspoň tak to vyzeralo z vyhlásení Jána Počiatka po
dosadnutí do kresla ministra financií. V situácii, keď niektoré úrady nevedia
spočítať všetky svoje budovy, nehovoriac o nákladoch na ich spravovanie,
vlastne ani iná možnosť neexistuje.

Nejde pritom o žiadne omrvinky. Počet štátnych nehnuteľností
sa ráta na tisíce a ich trhová hodnota dosahuje miliardy korún. Len o pár núl
menšie číslo predstavujú náklady na ich spravovanie, údržbu a energie. Ak chce
štát šetriť, mal by poznať počet, využitie, rozlohu, vek a stav budov, ktoré sú
v jeho vlastníctve. Mal by povedať, koľko ho stoja a čo s tým.

Príklady zbavovania sa zbytočných nehnuteľností v rukách
vlád alebo samospráv v Európe existujú. Transakcie v hodnote niekoľko sto
miliónov eur často odrážajú snahu verejného sektora nájsť zdroj financií pre
rastúci rozpočtový deficit, prípadne potrebu koncentrovať sa na kľúčové úlohy a
outsourcovať ostatné činnosti. Belgická vláda sa tak zbavila šesťdesiatky
budov, mesto Štokholm zamýšľa privatizovať desať nákupných centier. Česká
obchodná inšpekcia pripravuje dražbu zanedbanej historickej budovy v
lukratívnom centre Prahy, ktorú nevyužíva.

Štátna realitka

Ako si vláda predstavuje upratanie svojho majetku? Má sa o
to postarať nový úrad pod názvom Agentúra majetkových služieb. Z dokumentov ministerstva
financií vyplýva, že agentúru zriadia ako rozpočtovú organizáciu ministerstva.
Jej úlohou by malo byť zabezpečovanie prenájmu, kúpy, predaja prebytočných
nehnuteľností, poskytovanie právnych služieb pri prevodoch či centrálne
evidovanie nehnuteľností.

Podľa rezortu sa tým zefektívni nakladanie s prebytočným
majetkom štátu a centrálnym vykonávaním činností sa ušetria zdroje. Chod
agentúry by malo zabezpečovať 50 zamestnancov a ročne 30 miliónov korún zo
štátneho rozpočtu.

Predstavou je sústrediť všetky ministerstvá do jednej alebo
niekoľkých budov a tým minimalizovať náklady na spravovanie, údržbu či energie.
„Je to konečné štádium, ku ktorému sa chceme aj vytvorením agentúry priblížiť,“
poodhaľuje motiváciu návrhu hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál. No
zároveň priznáva, že je to beh na dlhé trate.

Myšlienka centralizovať spravovanie a urobiť poriadok v
štátnych nehnuteľnostiach nie je nová. Súčasný návrh vychádza z materiálu,
ktorý pred štyrmi rokmi predkladal na pripomienkovanie predchádzajúci minister
Ivan Mikloš. No ostatné ministerstvá sa nechceli vzdať možnosti nakladať s
budovami podľa svojho uváženia a návrh zmietli zo stola. Podobnej reakcie sa
dnes ministerstvo neobáva. „Myslíme si, že predkladaný návrh vo vláde prejde,“
avizuje M. Šmál.

Jeho optimizmus môže prameniť z toho, že tentoraz by žiadne
z ministerstiev o rozhodovacie právomoci neprišlo. Ako sa uvádza v materiáli,
„o trvalej alebo dočasnej prebytočnosti majetku štátu bude rozhodovať aj naďalej
štatutárny orgán správcu“. Inými slovami, agentúra môže spočítať napríklad
všetky budovy ministerstva kultúry, určiť spôsoby ich efektívnejšieho
využívania formou prenajatia komerčnému subjektu či stanoviť prebytočné budovy
určené na odpredaj.

Háčik je v tom, že
konečné rozhodnutie o prenájme alebo predaji bude mať aj naďalej v rukách
konkrétny minister. „Ak agentúra nebude disponovať rozhodujúcou kompetenciou a
možnosťou povedať – pracujete v príliš drahej budove v centre mesta, preto ju
musíte predať –, úspory budú minimálne,“ hodnotí návrh Radovan Ďurana, analytik
Inštitútu pre ekonomické a sociálne štúdie.

Vládna analýza spravovania štátnych nehnuteľností spred
dvoch rokov pritom konštatovala, že sa „často vyskytujú prípady, keď sa
nedodržiava zákonný postup pri osobitnom ponukovom konaní. V snahe previesť
majetok štátu vopred určenému záujemcovi za cenu podľa znaleckého posudku,
ktorá však neodráža trhovú cenu majetku, správcovia porušujú viaceré
ustanovenia zákona.“

Náklady na fungovanie agentúry nebudú malé. Za tri roky sa
na ňu daňovníci zložia sumou vyše 90 miliónov korún. Pôvodná Miklošova verzia
návrhu počítala s nákladmi zo štátneho rozpočtu iba na jeden rok, a to vo výške
30 miliónov korún. V ďalších rokoch mali výdavky pokrývať príjmy z vlastnej
činnosti.

Šetrenie je problematické aj v tom, že odbory správy
nehmotného majetku na všetkých úradoch majú ostať zachované. A za príkladné
šetrenia sa nedá označiť ani priestor, v ktorom má agentúra fungovať. Nárokuje
si kráľovských 30 štvorcových metrov kancelárskej plochy na osobu. Pritom
priemer v štátnych organizáciách v Bratislave je 22 metrov. Nehovoriac o
súkromnom sektore, kde sú bežné potreby polovičné.

Kráľovské budovy

Zatiaľ čo sa reči hovoria a agentúra zostáva v papierovej
podobe, ministerstvá majú svoje plány. Rezort obrany si napríklad naplánoval
postaviť nové sídlo pri autobusovej stanici. Minister kultúry prišiel
s nápadom
postaviť akési mediálne centrum pre štátnu televíziu,
rozhlas a tlačovú agentúru v najlukratívnejšej lokalite nábrežia. V úradníckom
slovníku, chce vytvoriť „spoločnú budovu pre potreby rozvoja programovej služby
verejnoprávnych médií na Slovensku na prahu digitálnej revolúcie“. Práve
ministerstvo kultúry patrí k rezortom, ktoré disponujú značným počtom
nehnuteľností v lukratívnych častiach hlavného mesta. Ďalšie má v menej
atraktívnych oblastiach.

Medzi subjektmi, ktorých sa nápad týka, je aj agentúra TASR.
Minulý týždeň ohlásila
presťahovanie
do kvalitnejších priestorov neďalekého Tower 115,
bývalého Presscentra zrekonštruovaného realitnou časťou J&T. Agentúra tým
má podľa vlastného vyjadrenia ročne ušetriť náklady na prevádzku vo výške 5,2
milióna korún. Pritom ešte v novembri minulého roka rezort kultúry uvažoval o
jej presune do inej budovy patriacej do jeho realitného zoznamu.

Podobnú dilemu riešilo pred dvoma rokmi ministerstvo
výstavby. Napokon si zvolilo cestu komerčného nájmu priestorov v jednom z
nových biznis centier – na desať rokov a s dohodnutým každoročným zvyšovaním
nájomného. V tom čase vraj nenašli iné vyhovujúce štátne priestory. Súčasné
vedenie aktuálne oznámilo, že zvažuje opustenie priestorov v Apollo BC. V prípade predčasného ukončenia zmluvy čelí
sankciám v podobe polročného nájomného.

Riešenia

Dilemu, či zostať vo vlastnom alebo prenechať reality na ne
špecializovaným firmám, riešia nielen štátni úradníci. Týka sa väčšiny
súkromných firiem. Ich manažéri objavili realitný outsourcing už pred rokmi.
Príkladom môžu byť banky, ktoré si budovy často prenajímajú. Naproti tomu
štátna správa sa presúvaniu neefektívnych činností na externé firmy stále
väčšinou bráni.

Podľa Petra Strýčka, generálneho riaditeľa firmy Hetech
Services, ktorá poskytuje služby facility manažmentu, je outsourcovanie pre
štátne organizácie výhodné v 99 percentách prípadov. Úrady sa stále veľmi
opatrne obzerajú po službách externého spravovania budov. A ak, ide len o
takzvané soft aktivity. To znamená upratovanie, čistenie či údržbu okolitého
prostredia budovy. Ako hovorí P. Strýček, hlavných správcovských činností sa
štát veľmi nerád vzdáva.

Hoci napríklad minister kultúry môže byť pre ostatných
kolegov pri odpredaji nepotrebného majetku aj príkladom. Nevyužívanú budovu na
Záhradníckej ulici, ktorá potrebuje rekonštrukciu, predali súkromnej firme za
vyše 25 miliónov korún a chcú sa zbavovať aj ďalšieho nepotrebného majetku.
Pravda, viac transparentnosti by priniesla forma verejných dražieb.

10.8.2007,
TREND / Martin Rojko

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards