Analytici: Veľa priorít znamená nijaké priority (SME)

Návrh štátneho rozpočtu počíta s rastom výdavkov o
4,4% (nerátajúc zdroje z fondov EÚ). Ficova vláda šetriť zjavne nechce. Radovan
Ďurana z INESS pre denník SME uvádza jeden z prístupov, ako k šetreniu v
rozpočte pristúpiť.

Analytici: Veľa priorít znamená nijaké priority (SME)

Ministerstvo financií peniaze na priority rozpočtu nerozdelilo, rozhodne o
nich až vládna koalícia.

BRATISLAVA. Napriek tomu, že návrh rozpočtu je už od minulého týždňa vo
vláde, nad jeho prioritami stále visí otáznik. Ministerstvo financií síce
vytvorilo rezervu približne sedem a pol miliardy korún, no nenavrhlo jej
rozdelenie, ako to bývalo zvykom po minulé roky. Exminister financií Ivan
Mikloš posielal rozpočty do vlády aj s návrhom na financovanie priorít.

Filozofia sa nemení

Podľa analytika MESA 10 Jána Marušinca je dnes predčasné hodnotiť rozpočet
z pohľadu jeho smerovania, „keďže rezerva sa ešte nerozdelila“. Myslí si však,
že terajšia vláda ani v programovom vyhlásení jasne nezadefinovala, na čo sa
chce orientovať, preto to bude mať pri delení priorít ťažké. „V programovom
vyhlásení je prioritou takmer všetko a nedá sa zistiť, na čo chcú v skutočnosti
klásť dôraz,“ povedal Marušinec. Podľa neho rozpočet nemá dostatok zdrojov, aby
prioritou bola aj vzdelanostná spoločnosť, aj diaľnice a zároveň aj
pôdohospodárstvo, sociálne veci či zdravotníctvo. „Návrh rozpočtu je tak len
udržiavací, veľa nezlepšuje, ale ani nezhoršuje,“ povedal Marušinec.

Štruktúra rozpočtu sa od predchádzajúcich príliš nemení. Aj teraz ide
približne 80 percent na takzvané obligatórne výdavky. To sú napríklad mzdy,
platy, poistné odvody zamestnancov verejnej správy, sociálne dávky, alebo
poistné, ktoré platí štát za svojich poistencov do Sociálnej, či zdravotných
poisťovní. Patria sem napríklad aj náklady na štátny dlh či na prémiu na
stavebné sporenie. „Zmenou filozofie by
mohla byť vyššia adresnosť sociálnych dávok, čo si však vyžaduje aj zmenu
príslušných zákonov, čo sa doteraz nestalo,“ povedal Radovan Ďurana z Inštitútu
spoločenských a ekonomických analýz.

Slabý alebo silný minister?

„Postavenie súčasného ministra financií je veľmi slabé, necháva to na
koalíciu. Okrem toho sa nemá o čo oprieť, lebo vláda doteraz jasne nepovedala,
čo je jej prioritou,“ zamýšľa sa Ján Marušinec nad príčinou, prečo Počiatek
nenavrhol rozdeliť rezervu.

Počiatek takéto hodnotenie odmieta. „O definitívnom rozdelení peňazí na
priority sa aj v minulosti vždy rozhodlo až na politickej úrovni. Vláda nikdy
nestojí a nepadá len na ministrovi financií,“ povedal. Dôležité preňho je, aby
sa čo najefektívnejšie riadili verejné financie a klesal rozpočtový deficit.
„To sa deje,“ povedal.

Nespokojnosť s rozdelením peňazí v rozpočte naznačili viacerí ministri.
Viac peňazí z rezervy na priority zrejme budú žiadať rezorty pôdohospodárstva,
školstva alebo práce. Ministerka práce Viera Tomanová napríklad bude potrebovať
pol druha miliardy na vianočný príspevok, minister pôdohospodárstva Jureňa chce
ešte viac priblížiť dotácie pre poľnohospodárov priemeru v únii. O rozpočte
začne vláda rokovať buď už tento týždeň, alebo až v septembri.

SME,
21. 8. 2007
| Ľuboš Jančík

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards