Érsek povolí aplikácie a od taxikárov sa už nebude vyžadovať odborná spôsobilosť

Róbert Chovanculiak zhodnotil pre SME výhody novej legislatívy upravujúcej zdieľané jazdy. 28.6.2018.

Je neskoro v noci, po meste jazdia už len nočné autobusy a zákazník práve opúšťa bar. Do najbližšieho príchodu nočného spoja mu zostáva ešte viac ako tridsať minút. Namiesto čakania na autobus zákazník zdvihne telefón, zavolá na dispečing taxislužby a vypýta si taxík, no dispečerka mu oznámi, že nemá voľné vozidlo. Hoci sa zákazník snaží využiť aj ostatné taxislužby v meste, nepochodí. Je piatok a taxíky bývajú spravidla veľmi vyťažené. Problém s nedostupnosťou taxíkov by sa však už o niekoľko mesiacov mohol zmierniť. Ministerstvo dopravy dovolí, aby sa taxík dal privolať aj prostredníctvom aplikácie, a vodičom zjednoduší pravidlá pre získanie taxikárskej koncesie. Týmto krokom sa vytvoria na fungovanie taxi dopravy na Slovensku jasné pravidlá, ktoré bude platiť nielen pre štandardné taxislužby, ale aj alternatívne spoločnosti, čo by v praxi mohlo znamenať príchod väčšieho počtu aplikácií na Slovensko.

 

Dovolí aplikácie

Samotné využívanie aplikácií na volanie taxíkov na Slovensku nie je novinkou. Aplikáciu ponúka napríklad kontroverzná spoločnosť Uber, ktorá na Slovensku poskytovala svoje služby do konca marca. Na základe rozhodnutia bratislavského okresného súdu však musela svoju aplikáciu vypnúť. V súčasnosti v tejto oblasti pôsobia Hopin a Taxify, ide však o spoločnosti, ktoré svoje služby neponúkajú vo všetkých mestách na Slovensku. Kým Taxify pôsobí len v Bratislave a Košiciach, Hopin je okrem Bratislavy a Košíc napríklad aj v Michalovciach a Humennom či Poprade. Aké zmeny chystajú Taxislužby už nebudú musieť mať povinné parkovacie miesto; Umožnia privolať si taxík prostredníctvom aplikácie; Taxikári už nebudú musieť mať odbornú spôsobilosť; Na dverách auta bude musieť byť názov spoločnosti; Vozidlo nebude môcť byť staršie ako osem rokov; Mestskí policajti budú môcť auto zastaviť z dôvodu kontroly; Sankcie budú môcť dostať napríklad za to, že sprostredkoval prepravu v oblasti taxislužby osobami, ktoré nie sú držiteľmi koncesie. Povolením aplikácií, ktoré si používatelia mobilov môžu nainštalovať do svojich smartfónov, chce ministerstvo dopravy reagovať na nové trendy v oblasti dopravy.

„V oblasti taxislužieb digitálne platformy naplno odhalili, že sa zmenil prístup ľudí k autám – dnes nie je dôležité vlastniť auto, ale mať k nemu prístup. Taxi doprava tak už nie je nadštandardná alebo dokonca luxusná služba, ale ide o bežné uspokojenie potreby ľudí mať prístup k autu, ktorú môže uspokojiť každý vodič,“ hovorí partner advokátskej kancelárie Taylor Wessing Radovan Pala.

Digitálne platformy podľa Palu plnia funkciu veľmi efektívneho dispečingu, ktorý slúži na rýchle pristavenie vozidla a hodnotenie vodičov. Tiež umožňujú rýchle kontaktovania vodiči, ak si klienti niečo zabudnú vo vozidle. Tým, že nová úprava zohľadní existenciu platforiem, odstráni sa vysoká miera právnej neistoty, ktorá je často najväčšou prekážkou rozvoja inovatívnych riešení, myslí si Pala.

 

Ľahší prístup k povoleniu

Ľudia, ktorí si budú chcieť privyrobiť cez platformy ako Uber alebo Taxify, sa k možnosti jazdiť ako taxikári dostanú ľahšie, hovorí Róbert Chovanculiak z Inštitútu INESS. Na získanie koncesie bude stačiť, ak potenciálny záujemca bude mať vodičský preukaz, nespácha žiadny trestný čin a je spôsobilý na právne úkony. Taxikári už nebudú musieť mať takzvanú odbornú spôsobilosť. Jej súčasťou je napríklad znalosť geografie v meste.

„Veľmi vítame začiatok legislatívneho procesu. Ku konkrétnemu zneniu novely sa detailne vyjadríme po oboznámení sa s textom,“ povedala hovorkyňa Uberu Miroslava Jozová.

Napriek tomu, že Uber doteraz na Slovensku sprostredkúval prepravu aj vodičom bez koncesie, spoločnosť v minulosti vyhlásila, že sa zavedeniu konkrétnych pravidiel nebráni. Po odklepnutí nových pravidiel by sa tak Uber mohol do Bratislavy vrátiť a obnoviť svoje podnikanie. Ministerstvo, ktoré vedie Árpád Érsek (Most-Híd) predpokladá, že pravidlá do platnosti vstúpia od začiatku apríla 2019. Návrat Uberu však môže urýchliť bratislavský krajský súd. Naň sa spoločnosť obrátila po tom, čo miestny okresný súd zakázal spoločnosti činnosť na Slovensku.

 

Proti pripravovaným zmenám je Únia taxikárov v Bratislave.

„Zmeny sú účelové tak, aby sa na jednej strane zlegalizovali spoločnosti Uber a Taxify a na druhej strane sú likvidačné pre legálnych taxikárov. Keď sme sa my dokázali prispôsobiť, dokázal sa aj Hopin, prečo sa nedokážu ony,“ povedal Ondrej Wenzl z Únie taxikárov.

Marek Poracký, SME, 28.06.2018

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše ocenenia
Copyright © 2006 - 2025 INESS – Institute of Economic and Social Studies | All Rights Reserved