Čo je úlohou zdravotných poisťovní?

Nekonečná diskusia o zdravotných poisťovniach na Slovensku chytila v posledných dňoch novú príchuť. Analytici ÚHP prišli pred časom s tvrdením, že poisťovne neplatia dosť, ktoré sa v médiách premenilo na nadpisy ako „Neporiadok v platbách poisťovní? Ryžujú na tom tie súkromné.“

Čo je úlohou zdravotných poisťovní?

Odhliadnime teraz od použitia slovíčka „ryžujú“ v situácii, keď sa celý systém postupne posúva nazad k 90. rokom, kedy zdravotné poisťovne mali problém platiť poskytovateľom. Aj od toho, že aktuálna diera v celom systéme násobne presahuje sumu úhrad, s ktorými sa v diskusii operuje. Zamerajme sa na „neporiadok“.

Stále podľa Zajaca

Musíme ako vždy začať pri Z, teda pri exministrovi Zajacovi. Jeho 20-ročnú reformu môžete milovať, môžete ju nenávidieť. Faktom ale je, že aj v roku 2023 platí. Presnejšie, platí jej 6 zákonov, ktoré sú piliermi zdravotníckej legislatívy, aj keď boli odvtedy novelizované stovky krát. Prežili Fica, prežili Matoviča. Najmä preto, lebo rečí síce bolo síce veľa, ale nikto nedokázal vymyslieť, pripraviť a implementovať akýkoľvek iný systém.

V našom systéme je postavenie poisťovne jednoznačné. Poisťovňa nakupuje zdravotnú starostlivosť pre svojich poistencov. Jej úlohou je robiť to čo najefektívnejšie. Bodka. Ak súkromné nakupujú zdravotnú starostlivosť od nemocníc lacnejšie, ako VšZP, je to ich úspech. Robia presne to, čo podľa stále platného systému robiť majú.

Naopak, nemocnice majú dojednávať také zmluvy s poisťovňami, aby im z toho vyšlo na prevádzku, v dokonalom svete aj na kapitálové výdavky. Štátne nemocnice majú v systéme dominantné postavenia a obrovskú vyjednávaciu silu. Poisťovne voči nim nemajú alternatívu, nemôžu ich trvalo nezazmluvniť.  

Prečo sa tak väčšinou nedeje? Tu je práve chyba v systéme. A nie je spôsobená Zajacom, ale tými následnými stovkami noviel. Pôvodným plánom reformného ministra bola aj  transformácia nemocníc na akciové spoločnosti a tvrdé rozpočtové obmedzenia. Inými slovami, zle hospodáriace nemocnice by boli vystavené hrozbe bankrotu, reštrukturalizácie a všetkým personálnym aj politickým následkom z toho vyplývajúcich. Kto neverí, nech sa rýchlo beží pozrieť na špecializované ústavy. Tie sa transformovali, od začiatku si vyjednali zmysluplné zmluvy a niektoré z nich sú dnes dokonca schopné robiť vlastné kapitálové investície pomocou bankových úverov.

Miesto toho však prišlo nekonečné oddlžovanie, zastavenie transformácie, exekučné výnimky a ďalšie zmeny. Štátne nemocnice nemajú chuť ísť do tvrdého vyjednávania sú súkromnými poisťovňami o koncepčne nových zmluvách. Vedia, že veľkú časť peňazí získajú od VšZP a keď bude treba, vždy bude oddlženie. A naopak, VšZP je zajatcom svojej veľkosti a prepojenia na štát. Zaplatí, pretože sa to od nej očakáva. Pretože musí. Mnohí si ešte spomenieme na ponižujúci verejný telefonát Fica riaditeľovi Kočanovi v reakcii na ozdravný plán poisťovne.

Moja alternatíva – rozdelenie a privatizácia VšZP

Štát navrhuje viac centrálneho plánovania, v ktorom by poisťovne boli len zúčtovacími jednotkami, ak chcete prietokovými ohrievačmi, rozosielajúcimi peniaze presne podľa excelových tabuliek z ministerstva. Je to spôsob, ako odmeňovať neefektivitu, pretože viac peňazí dostane vždy ten, kto ich viac minie.

Ja navrhujem opak. Rozdeľme VšZP na dve časti a obe predajme. Ak sa nájdu kupci, bude to mať samé výhody a nula nevýhod. Štát získa 1-3 miliardy eur, ktorými môže razantne znížiť investičný dlh v zdravotníctve. Nemocniciam sa môžu splatiť všetky dlhy a ešte ostane pre každú aj kapitál naviac. V systéme zásadne narastie konkurencia. Odpadne problém politického vplyvu a dofinancovávania štátnej poisťovne. Nemocnice dostanú príležitosť začať s čistým štítom. Skončí sa nekonečná debata o jednej zdravotnej poisťovni a tým narastie istota hráčov v systéme, ktorí konečne budú môcť hľadieť viac do budúcnosti.

Dotiahnime transformáciu štátnych nemocníc, skombinujme to s ďalšími zmenami, ako je dobudovanie nároku, teda kvalitatívne a kvantitatívne povinnosti poisťovní, či možnosť vzniku rôznych alternatívnych poistných produktov. A budeme mať skutočnú zmenu.

SME, 17.5.2023

INESS is an independent, non-governmental and non-political civic association. All of our activities are financed by grants, 2% tax allocation, own activities and donations from individuals and legal entities. Thus, our operation, scope and quality of outputs, largely depends on your generosity.
Our
awards
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards