Štát od 17. novembra funguje na sekeru

Štátu sa práve minuli všetky vaše peniaze. Až do konca roka si musí požičiavať, aby mohol financovať verejné služby aj dôchodky.

Štát od 17. novembra funguje na sekeru

17. novembra sa štátu minú dane a odvody vybrané od obyvateľov a firiem a Slovensko začne fungovať na dlh. To znamená, že nasledujúci mesiac a pol si musí štát požičiavať, aby mohol financovať všetky verejné služby a vyplácať mzdy zamestnancom, dôchodky a dávky.

V porovnaní s minulými rokmi sme dosiahli deň začiatku zadlžovania v najskoršom termíne. Počas poslednej dekády začal štát fungovať na sekeru v siedmich prípadoch až v decembri. Napríklad v rokoch 2017 a 2018 zaťal štát sekeru až pred vianočnými sviatkami 23.12. Tohtoročné extrémne zlé hospodárenie slovenskej vlády nemôžu ospravedlniť ani externé okolnosti. Tie vplývajú na väčšinu európskych krajín rovnako, a napriek tomu v Írsku, Portugalsku alebo v Dánsku dosiahli vlády dokonca prebytkové rozpočty.

Na Slovensku sa tento rok vyšplhali príjmy verejného sektora na rekordnú úroveň 53,5 miliardy eur. Ešte v roku 2018 to bolo 34,5 miliardy eur. Ak tento nárast očistíme o vplyv inflácie, verejné príjmy vzrástli za 6 rokov o 12 %. To znamená, že vláda má v reálnom vyjadrení tento rok o skoro 6 miliárd eur viac, než mala v roku 2018.

Ani toto však nestačí, aby štát dokázal hospodáriť vyrovnane. Verejné výdavky totiž rástli ešte rýchlejšie ako príjmy a  tento rok dosiahnu 61,3 miliardy eur. Pritom v roku 2018 štát minul 35,2 miliardy eur. Očistené o infláciu ide za 6 rokov o 26,4 % nárast. Vláda tento rok míňa v reálnom vyjadrení o skoro 13 miliárd viac ako v roku 2018.

To, že štát od 17. novembra funguje na sekeru preto nie je dôsledok nízkych verejných príjmov, ale neadekvátne vysokých verejných výdavkov. Ich podiel na ekonomike vzrástol od rokov 2007-2008 z úrovne 37 % na dnešných 47 %. Ide o jeden z najrýchlejších nárastov v EÚ. Podielom verejných výdavkov na HDP sme sa dostali na úroveň dánskeho štátu blahobytu bez zodpovedajúcej kvality štátom poskytovaných služieb. Nehovoriac o tom, že Dáni najskôr zbohatli, až potom rozdávali.

To je dôvod, prečo sa konsolidácia verejných financií nemala diať na príjmovej strane, ale na výdavkovej. Na Slovensku rozhodne nemáme nízke dane a odvody, ktorým by sme mohli pripisovať vinu za vysokú sekeru v rozpočte. Dôvodom rozpočtovej sekery je plytvanie a neadresnosť v manažovaní výdavkov.

Súčasnej vláde by stačilo, aby dostala veľkosť štátu vzhľadom na ekonomiku na úroveň z rokov 2011-2012 alebo 2017-2018. V tomto období dosahovali verejné výdavky približne 40 % HDP. Takto by dokázali vyriešiť problém s deficitným financovaním štátu bez nutnosti zaplaviť obyvateľov daňovou povodňou.

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards