Začína sa obchodná vojna medzi Európou a USA. Zrejme ale nebude mať víťaza (europskenoviny.sk)
Európske noviny uviedli názor Martin Vlachynského na obchodnú vojnu medzi Európou a USA. 1.5.2018
Už dnes má skončiť výnimka na tovary dovážané do Ameriky, za ktoré by mali európski exportéri zaplatiť
vysoké clá. Ak Washington výnimku nepredĺži, Brusel má pripravené opatrenia v hodnote 7-siedmych miliárd eur.
Európski vývozcovia ocele a hliníka majú nôž na krku. Už dnes by totiž mali začať platiť americké clá na ich
produkciu. Šéf Bieleho domu chce clami vo výške 25 percent na oceľ a 10 percent na hliník chrániť domáce
pracovné miesta a to aj napriek hrozbe obchodnej vojny. „Nemáme inú možnosť, len brať to vážne. Zaviedli sme
masívne clá a budeme pokračovať, kým nedosiahneme dohodu,” povedal Donald Trump. „Trump, podľa mňa,
zneužíva obchodné zákony, Spojené štáty by mali zaujať rozvážnejší postoj v tejto otázke,” reaguje Mark
Lehnardt, expert na obchodné právo.
Nateraz to vyzerá, že clám sa Európa nevyhne, aj keď oceľ a hliník nie sú ťažiskové komodity. „Obávam sa
toho z dôvodu, že to môže byť len prvý kamienok v lavíne, ktorá sa môže spustiť,” vyjadril sa Martin Vlachynský,
ekonomický analytik INESS. „Situácia je pokojnejšia ako pred dvoma týždňami. Snažíme sa získať permanentnú
výnimku pre európskych výrobcov ocele a hliníka, pretože na americkom trhu nerobíme dumping,” povedal Jyrki
Katainen, viceprezident EK pre rast a investície.
Viac.. Monika Beňová: Podpora obehového hospodárstva si vyžaduje zmenu v prístupe ľudí
Situáciu sa v uplynulých dňoch pokúšal vyžehliť francúzsky prezident Macron i nemecká kancelárka
Merkelová. Z ich skromnej komunikácie však vyplýva, že zrejme neúspešne. Obchodné prekáračky však nemá na
svedomí len Donald Trump. Nedávno sa totiž o clá naťahoval aj Brusel s Čínou. „Je to taká teória hier. Bohužiaľ
sa stáva, že ten výsledok na konci je čisto negatívny,” hovorí Martin Vlachynský.
Smutné je, že obchodná vojna nemá víťaza a väčšinou na ňu doplatia bežní spotrebitelia. Tento raz sa však
nemusí skončiť len pri oceli a hliníku. Na americkú mušku sa tak môžu dostať aj európske automobily, ktoré
Donaldovi Trumpovi dlhodobo ležia v žalúdku. “Nemyslím si, žeby sa behom krátkej doby mohla strhnúť taká
lavína, ktorá by znamenala vysoké clá a veľké brzdy pre obchod,” myslí si Vlachynský.