Dvadsaťtisíc žiakov je odsúdených na neúspech
Denník N uverenil komentár analytika Róberta Chovanculiaka ku možnostiam zmeny vzdelávania na školách, ktoré nenaučia žiakov základnú gramotnosť.
![Dvadsaťtisíc žiakov je odsúdených na neúspech](https://iness.sk/sites/default/files/styles/article_cover/public/image/blog/nko_51.jpg?itok=4dfZKa7x)
Na Slovensku máme okolo päťdesiat základných škôl, ktoré absolútne zlyhávajú. Navštevuje ich deň čo deň približne 20-tisíc žiakov, ktorí počas 9 - 10 rokov dochádzky absolvujú viac ako 10-tisíc hodín vzdelávania. A výsledkom tohto všetkého je - nič. V Testovaní 5 a 9 dosiahnu výsledky, ktoré sú často horšie, než by dosiahli pri náhodnom výbere odpovedí. Tieto deti absolvujú školu a nevedia čítať, písať, počítať. Je pravda, že približne polovica žiakov v týchto školách pochádza zo znevýhodneného prostredia. To však nemôže byť pre školy ospravedlnenka. Tieto deti sú zdravé a majú potenciál. Ten sa však nedokáže napĺňať v škole, ktorá funguje cez šablónu vytvorenú na ministerstve školstva pre priemerné deti z priemernej slovenskej rodiny. Ak sa žiak v týchto školách vychýli od normálnosti, škola prestáva fungovať. A deti zo znevýhodneného prostredia sa vychyľujú.
Veľká časť ich neovláda dobre slovenský jazyk a pochádzajú z prostredia extrémnej chudoby s absenciou kultúrnych zvyklostí, ktoré väčšinová populácia a jej deti považujú za samozrejmosť. Prepojenie medzi snahou a výsledkom, rešpektovanie formálnych pravidiel alebo víziu budúcnosti a kariéry nemajú deti z vylúčených komunít rodinne vžité. Automaticky tak nezapadnú do formálneho prostredia školy a začnú ho vnímať ako nepriateľské.
Celý komentár zo dňa 20.4.2023 si môžete prečítať tu.