Kúpte si kvalitný alkohol a cigarety, hovorí kampaň (SME)
Ak povie politik, že na výstavbu diaľnice potrebuje niekoľko miliárd eur, pre bežného človeka je táto suma neuchopiteľná a nevie si ju predstaviť, pretože ju nemal nikdy vo vrecku, vysvetľoval ciele kampane Bohatšie Slovensko pre denník SME dňa 27.2. 2013 Richard Ďurana z INESS.
Provokatívne videá stáli v spolupráci s reklamnou agentúrou vyše 5000 eur. Na porovnanie štátne spoty stáli desiatky tisíc eur. Cieľom kampane INESS bolo rozpúťať diskusiu o spravovaní a plytvaní peňazí štátom.
Už ste si kúpili psa alebo nové auto? Začali ste fajčiť? Za provokatívnou kampaňou stojí slovenský ekonomický inštitút INESS, ktorý takto chcel upozorniť na projekt www.cenastatu.sk.
Inštitút vytvoril spoty v spolupráci s reklamnou agentúrou Mayer/McCann Erickson v cene 5340 eur.
V čase, keď ekonomická aktivita vďaka pretrvávajúcej kríze stagnuje, nás vozenie sa v aute či nákup alkoholu bohatšími nespraví.
Na to, aby sa mohlo hodovať, sa najprv musí pracovať, šetriť a investovať, tvrdí Richard Ďurana z INESS.
Rastúci dlh a zbytočné plytvanie
Cieľom teasingovej kampane na internete bolo vzbudiť u mladých ľudí záujem o veci verejné a o výšku daní a odvodov, ktoré platia štátu.
„Ak povie politik, že na výstavbu diaľnice potrebuje niekoľko miliárd eur, pre bežného človeka je táto suma neuchopiteľná a nevie si ju predstaviť, pretože ju nemal nikdy vo vrecku,“ tvrdí.
Politik si musí na stavbu diaľnice buď požičať, teda štát viac zadlžiť, alebo zvýšiť dane a jedným z posledných riešení je zobrať zdroje z iných sektorov, kde môžu chýbať – zdravotníctvo či školstvo.
Len v tomto roku príjmy štátu prepočítané na priemerného slovenského občana vrátane detí a dôchodcov predstavujú sumu 4704 eur.
Na konci roku štátny dlh po prepočítaní vyskočí o 659 eur a vyšplhá sa na sumu 7553 eur. Ak by tieto sumy prepočítali na pracujúceho človeka, čiastka podľa INESS bude 10 857 eur, na konci roka vyše 17-tisíc eur.
„Vzťah občana a štátu sa v tomto roku zmenil,“ hovorí analytik INESS Radovan Ďurana. Štát šetrí len spomalením rastu výdavkov, ale k rastu výdavkov stále dochádza, čo zvyšuje aj dlh štátu.
INESS len vlani zaregistroval 93 prípadov, kde došlo k plytvaniu peňazí. "Škoda" dosiahla 170 miliónov eur, od roku 2005 čiastka až tri miliardy eur.
Problémom je aj klientelizmus, teda zadávanie štátnych zákaziek spriazneným firmám, ktoré rozpočet stáli 73 miliónov eur.
Súdne spory a zlyhania zamestnancov ďalšie tri milióny eur. „Ide len o mediálne známe prípady, ktoré boli dostatočne spracované. Hovoríme len o špičke ľadovca,“ tvrdí Radovan Ďurana.
Príkladom je 120-tisícová eurofondová kampaň o starobe z dielne Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, či ďalšia 684-tisícová eurofondová kampaň na sladkovodné ryby, ktorú si objednalo Ministerstvo pôdohospodárstva.
Získavanie informácií z internetu
Cieľom spotov bolo vyvolať diskusiu, koho by mohlo viac najazdených kilometrov, či registrovaných psov spraviť bohatším.
Hoci množstvo ľudí vie o vzťahu medzi spotrebou a rastom príjmov do štátnej pokladnice, spotrebitelia si neuvedomujú, že až polovica z ceny pohonných hmôt predstavuje spotrebné dane, ktoré u niektorých ľudí počas ich života prevyšujú odvedené dane z príjmu.
„Uvedomujeme si, že mladí ľudia sú leniví a nechce sa im čítať, alebo čítajú len krátke texty. Informácie získavajú z podcastov, videí či sociálnych sietí. Našim cieľom bolo vyvolať podráždenie ľudí a emócie, ktoré by rozvírili vlnu záujmu,“ hovorí Richard Ďurana.
Jozef Tvardzik