Bankové poplatky nás stoja stále viac (SME)
Juraj Karpiš z INESS bol jedným z respondentov
ankety SME k bankovým poplatkom, ktorú denník SME uverejnil dňa 19.5.2008.
Ušetriť na poplatkoch sa dá výmenou banky, výberom vhodného
balíka služieb, ale aj uprednostnením bezhotovostných elektronických transakcií.
BRATISLAVA. Majiteľ bežného účtu nechal k februáru tohto roka na poplatkoch
za vybrané operácie v banke sledované počas obdobia dvanástich mesiacov v
priemere o 850 korún
viac ako v septembri 2004. Majiteľ balíka služieb za ne zaplatil len približne
o 350 korún
viac ako na jeseň 2004.
Na konci minulého roku pritom zaplatil klient s účtom banke v priemere o tri
stovky viac ako rok predtým a klient s balíkom o necelých 170 korún viac. Vyplýva to z analýz spoločnosti Symsite Research.
Drahšie návštevy pobočiek
Vlani banky v priemere najviac zvyšovali poplatky a účtovné položky za
hotovostné a bezhotovostné debetné operácie v pobočke. Zdražovanie sa však
podľa Symsite Research dotklo aj poplatkov za zmenu a zrušenie trvalého príkazu
či inkasa v pobočke.
„V menšej miere stále rastú poplatky za hotovostný vklad, ale aj výber z
cudzieho bankomatu,“ tvrdí Jana Hurtošová, analytička Symsite Research. Dodáva,
že kým pred rokom sa banky snažili presunúť klientov z hotovostných operácií na
bezhotovostné, na jar tohto roku vidno za poplatkovou politikou snahu ešte viac
odľahčiť pobočky.
Podľa analytika Slovenskej bankovej asociácie Marcela Lazniu sa množstvo
úkonov, ktoré banky spoplatňujú, postupne znižuje, čím dochádza k
sprehľadňovaniu cenníkov. „Tento trend možno pozorovať nielen na Slovensku, ale
aj v ostatných krajinách V4,“ vraví.
Zmena správania
Analytici tvrdia, že na poplatkoch môže klient ušetriť zmenou správania,
teda najmä uprednostnením bezhotovostných automatizovaných elektronických transakcií,
ku ktorým sa viažu nižšie poplatky.
Snaha bánk výškou poplatkov motivovať klientov na využívanie tejto formy už
nachádza ohlas. Z oslovených bánk totiž viac ako polovica potvrdila, že až tri
štvrtiny ich klientov už robia transakcie elektronicky. V ostatných komunikuje
s bankou bez návštevy pobočky aspoň štvrtina klientov. Druhou možnosťou úspory,
ak sa klientovi zdajú účty príliš vysoké aj po výmene účtu balíkom služieb
alebo po nahradení jedného balíka za druhý, je výmena banky.
„Klient, ktorý uprednostňuje cenu pred inými parametrami, napríklad kvalitou
služieb či veľkosťou banky, môže výmenou banky ušetriť istú sumu,“ vraví
Laznia.
Víťaz porovnaniaAj z modelového príkladu, na ktorom Symsite Research porovnávala, koľko
klient zaplatí za vedenie účtu či balíka za presne zadefinovaný počet úkonov v
rôznych bankách (s výnimkou mBank, ktorá neumožňuje hotovostné operácie v pobočke)
vyplynulo, že zmenou banky môže klient dosť ušetriť. „Náklady spojené s bežným
účtom vedeným v najdrahšej banke sú dvojnásobkom poplatkov najlacnejšej
banky,“ uviedla Hurtošová.
Z tohto porovnania by v marci vyšiel najlepšie klient UniCredit Bank, za
predpokladu, že by sa jeho transakcie presne zhodovali s tými, ktoré boli
analytickou spoločnosťou zadefinované. Vlani v novembri vyšla táto banka z
porovnania s rovnakými nákladmi druhá. Prvenstvo patrilo Dexia banke, tretia
priečka Volksbank, ktorú v apríli nahradila ČSOB. Meno banky na chvoste
rebríčka Symsite Research nezverejňuje.
Úspora aj bez balíkaHoci mBank v spomínanom porovnaní nákladov klientov jednotlivých bánk
nefiguruje, Jana Hurtošová ju, rovnako ako koncom minulého roku, považuje za
najlepšiu alternatívu pre klienta, ktorý je schopný pracovať so svojím účtom
predovšetkým v prostredí internetu, využíva bezhotovostné platby a bežne
nevyžaduje poskytovanie bankových služieb v pobočke.
Anketa
1. Ktoré poplatky vás oberajú o najviac Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno 1. Sú to bankové poplatky nad rámec balíka služieb, pri 2. Využívam balík služieb, pri ktorom je určitá časť 3. Nesmierne ma iritujú poplatky za úhrady z inej banky, Daniela Danihel Rážová, predsedníčka predstavenstva Asociácie 1. Poplatky za vedenie firemných účtov a za kreditnú kartu. 2. Priznám sa, že túto vec vôbec neriešim. Platím, čo si 3. Žiaľ, neviem. Juraj Karpiš, analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz 1. Za vedenie účtu platím paušál, preto nemám 2. Otvoril som si účet v banke, kde sa platí 3. Jasným favoritom je poplatok za uzavretie (den) |
Výpis je zrkadlo transakcií BRATISLAVA. Súhrnné informácie o sumách, ktoré na účet prišli, aj z neho Prehľadnosť výpisov sa líši aj podľa toho, v akom širokom rozsahu banka Odlišnosti sú napríklad v spôsobe zaznamenávania údajov o platbách kartou a (den) |
Kde hľadať informácie Prehľad o odplatách, ktoré banky vyžadujú od klienta, je na stránke Národnej Skúsenosti klientov s prístupom bánk nájdete na www.staznosti.sme.sk. |
U troch susedov je drahšie BRATISLAVA. Z porovnania nákladov na vedenie bežných účtov vo vybraných |