Aktivisti chcú hromadnou pripomienkou upraviť vyvlastňovací zákon (TASR)
TASR spomína dňa 13.8.2014 hromadnú pripomienku k Návrhu zákona o vyvlastňovaní, ktorej podporovateľom je aj INESS.
Pripomienka má podľa aktivistov chrániť práva vyvlastňovaných majiteľov. Žiadajú v
nej napríklad, aby boli priamo v zákone vymenované všetky účely vyvlastňovania.
Bratislava 13. augusta (TASR) - Návrh zákona o vyvlastňovaní z dielne rezortu dopravy
by sa mal upraviť. Myslia si to aktivisti, ktorí spoločne pripravili hromadnú
pripomienku k tejto právnej norme. Zákon sa práve nachádza v medzirezortnom
pripomienkovom konaní.
Pripomienka má podľa aktivistov chrániť práva vyvlastňovaných majiteľov. Žiadajú v
nej napríklad, aby boli priamo v zákone vymenované všetky účely vyvlastňovania. A
teda, aby sa neuvádzali len prostredníctvom odkazov na osobitné zákony. "Možnosť
zákonodarcu rozšíriť účel vyvlastnenia prakticky v ktoromkoľvek schvaľovanom zákone
vyvoláva u verejnosti oprávnenú nedôveru a nutnosť byť na pozore pri príprave a
schvaľovaní akéhokoľvek zákona," zdôraznili vo svojom dnešnom stanovisku.
Hromadnú pripomienku iniciovala skupina ľudí z občianskej iniciatívy Za spravodlivé
vyvlastňovanie, tiež z Občianskej konzervatívnej strany (OKS), združenia Via Iuris,
Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika, Inštitútu ekonomických a sociálnych analýz
(INESS), Zmeny zdola, Hestie a Združenia občanov miest a obcí Slovenska (ZOMOS).
Okrem iného ňou žiadajú v zákone upraviť to, aby vyvlastňovanie bolo možné len vo
verejnom záujme, nie aj za účelom súkromných investícií. Tiež by chceli zachovať pre
ľudí možnosť poskytnúť za vyvlastnenie náhradnú nehnuteľnosť a nielen finančnú
náhradu. Zároveň by chceli zvýšiť informovanosť verejnosti o vyvlastňovacom konaní. A
to uverejňovaním informácií na úradných tabuliach a webových sídlach obcí.
Hromadná pripomienka sa nachádza na portáli changenet.sk a ľudia ju môžu podporiť
najneskôr v pondelok 18. augusta. Ak pripomienka získa 500 podpisov, ministerstvo sa
ňou bude musieť zaoberať.
Ministerstvo dopravy však tvrdí, že návrh vyvlastňovacieho zákona a rovnako aj nového
stavebného zákona je výsledkom intenzívnej práce pracovných skupín. V nich boli
zástupcovia verejnej správy, samosprávy, akademickej obce i odborníci z praxe. "Ich
názory na riešenie konkrétnych problémov boli často protichodné, preto bolo potrebné
nájsť kompromisné riešenie, ktoré sme predložili na verejnú diskusiu a následne po
vyhodnotení tejto diskusie do medzirezortného pripomienkového konania," opísala pre
TASR vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou z ministerstva dopravy Gabriela
Jarošová.
V rámci medzirezortného pripomienkového konania sú podľa jej slov jasne stanovené
pravidlá, ktoré hovoria, že so všetkými podanými pripomienkami sa musí predkladateľ
materiálu zaoberať a zaujať k nim stanovisko. "Ministerstvo dopravy samozrejme tento
postup dodrží. O konečnej podobe zákona rozhodne však až legislatívny proces na
úrovni vlády SR a Národnej rady SR," dodala Jarošová