Výsledky testovania žiakov sú zrkadlom: Čo odhaľujú o nášho vzdelávacom systéme?
Noviny.sk uverejnili dňa 10.12.2023 vyjadrenie analytika Róberta Chovanculiaka k výsledkom testovania žiakov.
Bez prekvapenia a bez riešenia
Denník Postoj uverejnil dňa 10.12.2023 vyjadrenie analytika Róberta Chovanculiaka ku zlyhávajúcemu slovenskému vzdelávaciemu sýstemu.
Kde vzniká pridaná hodnota školy?
Na Slovensku sa diskusia o školstve scvrkáva na trenice o platoch, obsahu a štruktúre dobrého vzdelávania. To je predmetom aj prebiehajúcej reformy v rámci Plánu obnovy.
Na to, ako má vyzerať vzdelávanie v budúcnosti, nepozná odpoveď nik
Dostal som otázku, ako by podľa mňa malo vyzerať vzdelávanie budúcnosti. Je to záludná otázka. Je ľahká aj ťažká zároveň. Je ľahká, lebo z nejakého dôvodu má každý pocit, že sa môže a vie vyjadrovať k tomu, ako by malo vyzerať vzdelávanie. Ale zároveň je ťažká, lebo v skutočnosti to nikto nevie. A tým „nikto“ myslím skutočne nikoho. Ani tí najväčší odborníci sa nezhodnú, ako by malo vyzerať vzdelávanie už dnes. Nie to ešte zajtra.
Jokkmokk efekt: Kultúra, ktorá zabíja mozgové bunky
Sme, kto sme, vďaka výchove alebo prírode? Nurture vs. Nature je večná dilema. V skutočnosti by to však mala byť trilema. Zabúda sa na tretí faktor, ktorým je kultúra. Tá má nemenej výrazný vplyv na to, kto sme. Len je ťažšie viditeľná. A to napriek tomu, že je všade okolo nás. Alebo skôr vďaka tomu. Kultúra je pre nás ako voda pre rybu. Neuvedomujeme si jej dôležitosť, až kým nás z nej niekto nevytiahne. A neukáže nám, že existuje aj život na suchu.
3 dôvody prečo AI nezmení školstvo
Nikto ma nemôže obviniť, že som skeptik voči novým technológiám. Napísal som ich obhajobu, keď nemuseli bojovať len o srdcia zákazníkov, ale aj o pečiatky úradníkov. Knihu Pokrok bez povolenia. Napriek tomu som skôr skeptický v otázke, či dokáže umelá inteligencia v dohľadnej dobe významne zmeniť školstvo. Zdôrazňujem, že hovorím o školstve. Teda nepochybujem, že už dnes existujú ľudia, ktorým AI pomáha lepšie sa učiť, ale mňa teraz zaujíma väčšina detí na väčšine škôl, ktorú učí väčšina učiteľov.
Tu si tri hlavné dôvody, prečo si myslím, že AI im radikálne nezmení vzdelávací zážitok – historický, psychologický a inštitucionálny.
Podplácať študentov alebo prilákať absolventov?
Štipendia pre šikovných maturantov, ktorí ostanú študovať doma, sa dožili prvý rok. A my si môžeme pozrieť, aký efekt toto opatrenie prinieslo! Samozrejme, robím si srandu. Nemôžeme. Lebo politika sa u nás robí, ako v praveku. Výsledkom je, že my dnes nevieme povedať, či podplácanie maturantov aj skutočne zmenilo názor nejakých študentov, ktorí chceli odísť. Alebo sú štipendiá obyčajná sociálna dávka, ktorá spríjemní študentský život niektorým študentom.
Ja som poslanec, kto je viac? Zn. školstvo
Hodina telesnej výchovy školstvo nezruinuje, ale je to pekná ukážka všetkého, čo je zlé na našom systéme vzdelávania.
Otázky, ktoré by sme si nemali klásť
Mali by sme na Slovensku raňajkovať vysoko proteínové, hutné raňajky, ktoré nadlho zasýtia (vajíčka, slanina, syr), či skôr rýchle, ľahké raňajky s vysokým obsahom cukru na energiu (cereálie, jogurty a pečivo)? Alebo by sme nebodaj mali úplne vynechať raňajky, predĺžiť nočné hladovanie a najesť sa až na obed? Vyberte jednu odpoveď pre celé Slovensko.
Dvadsaťtisíc žiakov je odsúdených na neúspech
Na Slovensku máme okolo päťdesiat základných škôl, ktoré absolútne zlyhávajú. Navštevuje ich deň čo deň približne 20-tisíc žiakov, ktorí počas 9 – 10 rokov dochádzky absolvujú viac ako 10-tisíc hodín vzdelávania. A výsledkom tohto všetkého je – nič. V Testovaní 5 a 9 dosiahnu výsledky, ktoré sú často horšie, než by dosiahli pri náhodnom výbere odpovedí. Tieto deti absolvujú školu a nevedia čítať, písať, počítať.