Župa si platí reklamu v Trnavskom kraji (Sme)

Sme publikoval 21.7.2017 článok analyzujúci objednávky bratislavskej župy na reklamu v Trnávskom kraji, ktorú komentoval Martin Vlachynský

Župa si platí reklamu v Trnavskom kraji (Sme)

Bratislavský samosprávny kraj míňa na vlastnú propagáciu najviac zo všetkých ostatných krajov

Bývalý predseda SDKÚ-DS a súčasný župan Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo si roky objednáva reklamu v mesačníku ProZáhorí, za ktorým stojí podpodpredseda SDKÚ-DS Milan Roman.

BRATISLAVA. Takmer každý mesiac zapĺňajú štvrtinu regionálnych novín ProZáhorí informácie o tom, ako sa darí bratislavskej župe a čo má nové. Od roku 2011 si v nich totiž predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo objednáva inzerciu a propaguje župu i seba. Nebolo by na tom nič zvláštne, keby nešlo o mesačník so sídlom v Skalici. Župa teda informuje o aktivitách Bratislavy a jej okolia v Trnavskom kraji. "Časť obsahu, ktorý je publikovaný v predmetnom mesačníku, presahuje hranice kraja a je aktuálny pre obyvateľov celého Záhoria, čo sú obce okresov Malacky, Senica a Skalica," tvrdí hovorkyňa bratislavskej župy Lucia Forman. Viacerým odborníkom na reklamu sa to však nepozdáva. "Nie je úplne normálne, že bratislavská župa informuje ľudí z Trnavského kraja o svojich záležitostiach," povedal odborník na reklamu Marián Timoracký. Medzi informácie, ktoré majú byť zaujímavé aj pre obyvateľov mimo Bratislavského kraja, majú podľa Lucie Forman patriť napríklad vznik duálnej akadémie či kultúrne podujatia na Záhorí.

Objednávka u spolustraníka

Bratislavský župan však informuje Záhorákov napríklad aj o tom, že stredoškoláci z bratislavskej Hotelovej akadémie na Mikovíniho v rámci Týždňa slovenskej kuchyne varili v kantínach Európskej komisie v Bruseli. Za reklamu pritom platí svojmu spolustraníkovi Milanovi Romanovi. Zatiaľ čo Frešo bol donedávna predsedom SDKÚ-DS, Roman je prvým podpredsedom spomínanej politickej strany (a teda aktuálne najvyšším členom strany) a zároveň stojí na čele občianskeho združenia Záhorí. sk, ktoré noviny ProZáhorí vydáva. Počas rokov 2011 až 2014 si Frešo objednal u Romana reklamu v novinách za 115-tisíc eur a od júla 2015 do júla 2016 za vyše 40-tisíc eur. Najnovšia objednávka z februára tohto roku na inzerciu v ôsmich vydaniach mesačníka Záhorí (ktoré tiež vydáva občianske združenie Záhorí.sk, a teda Milan Roman) má cenu takmer 20-tisíc eur. Bratislavský samosprávny kraj tak za necelých sedem rokov investoval do inzercie v novinách s vydavateľstvom v Skalici približne 180-tisíc eur. Poukázal na to mestský poslanec a nezávislý kandidát na bratislavského župana Jozef Uhler. Odborník na reklamu Michal Ruttkay považuje sumu za pomerne vysokú. "S prihliadnutím na časový úsek a že ide o župu, je budžet dosť veľkorysý," povedal. Za štvorstranový priestor v šestnásťstranových novinách platí kraj podľa zverejnených zmlúv združeniu Záhorí. sk 2400 eur mesačne. "V Záhorí máme 17-percentnú zľavu oproti cenníkovým cenám," uviedla Lucia Forman.

Dôvod inzerovania v Trnavskom kraji

Okrem reklamy v periodiku ProZáhorí sa bratislavská župa zviditeľňuje aj vlastným mesačníkom s názvom Bratislavský kraj. Ten distribuuje čitateľom formou prílohy v rámci sobotných vydaní vo viacerých denníkoch. Na porovnanie, ostatné slovenské kraje majú na svoju propagáciu zvyčajne vlastné noviny. V iných krajoch spravidla neinzerujú. Výnimkou sú len celoslovenské periodiká ako Biker a Relax alebo špecializované portály ako napríklad Hiking.sk. Dôvod, prečo sa však bratislavská župa podľa Lucie Forman rozhodla inzerovať mimo svojho kraja, je, že ich oslovila obsahová štruktúra a distribučná sieť novín ProZáhorí. Mesačník je totiž bezplatný a nachádza sa pre záujemcov v predajniach potravín Coop, ktoré sú takmer v každej obci v okrese Malacky. "Približne polovica nákladu periodika, okolo 15-tisíc výtlačkov, je distribuovaná v okrese Malacky, ktorý je súčasťou Bratislavského samosprávneho kraja," vysvetlila Lucia Forman. Župa pritom nerobila súťaž na periodiká, v ktorých by si platila reklamu. Mesačník ProZáhorí si vybrala priamym rokovacím konaním. Zákon o verejnom obstarávaní to však v rámci kúpy priestoru na mediálne účely umožňuje.

Koľko dávajú župy na vlastnú propagáciu?

Bratislavský kraj tento rok vyčlenil na vlastnú propagáciu 600-tisíc eur, čo predstavuje pol percenta z jeho celkových výdavkov. Ide o najväčšiu sumu spomedzi všetkých ôsmich krajov na Slovensku. Peniaze idú na informačno-propagačné aktivity, podujatia, monitoringy, sociálne siete či inzerciu. "O výške prostriedkov na propagáciu kraja nerozhoduje župan, ale schvaľujú ich župní poslanci," uviedla Lucia Forman. Na porovnanie, poslanci banskobystrickej župy nevyčlenili na reklamu na sociálnych sieťach, inzerciu a informačno-propagačné podujatia ani cent. Peniaze si však odložili napríklad na monitoring médií, darčekové predmety a brožúry. "Na reklamné a propagačné materiály máme tento rok schválený rozpočet dvetisíc eur a na monitoring médií tisíc eur," uviedol riaditeľ Úradu Banskobystrického samosprávneho kraja Milan Uhrík. "Zlepšovanie povedomia občanov o regionálnej samospráve robíme prostredníctvom rôznych druhov printových a elektronických médií, ale nie prostredníctvom platenej inzercie," povedala hovorkyňa košickej župy Zuzana Bobriková. Nitriansky kraj zas napríklad na prezentovanie samého seba využíva najmä vlastný mesačník Župné ozveny. "Regionálne periodiká v iných krajoch nevyužívame. Preferujeme skôr účasť na eventoch s vlastným promo stanom alebo veľtrhy a výstavy cestovného ruchu, tu však skôr ide o susedné krajiny," povedala hovorkyňa nitrianskej župy Oľga Prekopová.

Bratislavská župa vedie aj na facebooku

Bratislavský samosprávny kraj sa okrem novín a časopisov rád zviditeľňuje aj na sociálnej sieti facebook. Má výrazne najviac fanúšikov zo všetkých slovenských žúp. Tento rok má na reklamu facebookovej stránky – Bratislavský kraj, najlepšie miesto na život – vyčlenených 50-tisíc eur, čo je pre nekomerčnú inštitúciu podľa odborníčky na sociálne siete Kristíny Hubinskej zo spoločnosti Pizza SEO prehnaná suma. Upozornil na to Denník N. Na porovnanie, košická župa takisto využíva na svoje zviditeľnenie facebook, ale bez platených služieb. Všeobecné pravidlo na narábanie s verejnými financiami aj v rámci propagácie na sociálnych sieťach podľa analytika INESS Martina Vlachynského znie, že každá činnosť by mala mať jasný a kvantifikovaný cieľ. Na mysli mal počet online návštev, úroveň informovanosti či návštevnosť podujatí. "Úspešné alebo neúspešné dosahovanie cieľa by sa malo priebežne verejne porovnávať, keďže v tomto prípade nemôžeme hovoriť o obchodnom tajomstve," dodal.

Koľko dávajú na propagáciu župy?

Bratislavská – 600 000 eur

Trnavská – 39 800 eur (len výstavy)

Trenčianska – 246 442 eur

Nitrianska – 134 500 eur

Žilinská – 303 848 eur

Banskobystrická – 0 eur

Prešovská – 104 750 eur

Košická – 108 796 eur

FOTO:

Župan Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo.

Martina Juhász
Sme, 21.7.2017

INESS je nezávislé, neštátne a nepolitické občianske združenie. Všetky naše aktivity sú financované z grantov, 2% daňovej asignácie, vlastnej činnosti a darov fyzických a právnických osôb. Naše fungovanie, rozsah a kvalita výstupov, teda vo veľkej miere závisí aj od Vašej štedrosti.
Naše
ocenenia
Zlatý klinec Nadácia Orange Templeton Freedom Award Dorian & Antony Fisher Venture Grants Golden Umbrella Think Tanks Awards